Rimac Nevera je pokračovanie elektrického superšportu Concept_One. S 1914 konskými silami zrýchli na stovku za 1.85 sekundy.
Elektrický superšport chorvátskej značky, ktorý niesol počas celého vývoja označenie Concept_Two sa dnes predstavil oficiálne celému svetu aj s jeho novým oficiálnym menom. Nevera. V našom jazyku nie príliš pozitívny, či hodnoverný výraz. V chorváčtine, ktorá je jeho domovským jazykom sa toto slovo používa pre silnú a nečakanú búrku, ktorá sa vyskytuje na otvorenom stredozemnom mori pri Chorvátsku. A presne taký chce byť aj Rimac.
Vizuálna jednoduchosť a efektívnosť
Dizajn vozidla pokračuje v tradícii forma nasleduje účelnosť, aj preto má Rimac nevera jednoduchý, časuvzdorný dizajn. Do jeho bokov však je implementovaný pre Rimac typický „cravat“ (kravaťácky) prvok, keďže kravata je po stáročia symbolom Chorvátskej sily a identity. Okrem toho je finálna Nevera o 34% aerodynamicky efektívnejšia ako prvé prototypy. Upravené tiež boli vstupy a kanáliky pre vzduch, spôsobujúce lepšie chladenie, to o 30% pri nízkych rýchlostiach a o 7% pri vysokých.
Telo Nevery obsahuje taktiež niekoľko nových aktívnych komponentov, prispôsobujúcich sa aktuálnej jazdnej situácii, pre dosiahnutie čo najlepšie jazdných vlastností. Sú nimi profil kapoty, záklopka na podvozku, zadný difúzor aj krídlo, všetky tieto súčasti sa dokážu nezávisle od seba nastavovať podľa komplexných algoritmov. Prepnutie z režimu high-downforce do low-drag znižuje aerodynamický odpor o 17.5% na 0.3 cd. Pri spätnom prepnutí zase prítlak narastie o 326%.
Monokok vozidla, vytvorený hlavným inžinierom Daniele Giachi-m je prevratný. Zahŕňa strechu z uhlíkových vlákien, integrovaný balík batérií a zadný pomocný rám z uhlíkových vlákien vytvárajúc aktuálne najväčšiu časť vozidla z uhlíkových vlákien, aká je v akomkoľvek aute. Váži len 200 kilogramov, a aj spolu s batériou disponuje torznou tuhosťou 700 Nm/stupeň, čím je najpevnejšou štruktúrou aká kedy bola použitá v aute.
Extrémny pohon
Základom extrémnych údajov zrýchlenia je priekopnícke elektrické pohonné ústrojenstvo, ktoré si vyvíjajú sami. Balík batérií ma nezvyčajný tvar písmena H. Disponuje 6 960 lítiovo-mangánovo-nikelovými batériovými bunkami, tvoriacimi dokopy kapacitu 120 kWh. Spoločne sú schopné vydať 1.4 MW energie, unikátne rozloženie aj umiestnenie batérie pomáha ultra-nízkemu ťažisku vozidla, ako aj skvelému rozloženiu hmotnosti v pomere 48:52 predok/zadok.
Neveru poháňaju 4 samostatné elektrické motory s permanentým magnetom , ktoré ovládajú kolesá vozidla individuálne. Na cestu prenášajú 1914 koní a 2360 Nm krútiaceho momentu. Každá z poháňaných náprav je spojená s párom jedno-stupňových prevodoviek. Elektrické motory Nevery majú efektívnosť 97%, kým najlepšia efektivita spaľovacieho motoru je okolo 40%.
Takéto obrie údaje nemôžu znamenať nič iné ako cezhraničné hodnoty dynamiky. Zrýchlenie na stovku zaberie krvný obeh spomaľujúcich 1.85 sekundy, na 160 km/h je vodič katapultovaný za 4.3 sekundy a rovnakú silu zrýchlenie Nevera udržuje až po 300 km/h, na ktorých sa dostane za 9.3 sekundy. Tento výsledok je dokonca o 2.5 sekundy lepší, ako v pôvodnom úmysle. Šprint na 400m zvládne len za 8.6 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 412 km/h.
Rimac nea prenos výkonu používa nový systém All-Wheel Torque Vectoring 2, aby bola Nevera je pevnejšia a sebaistejšia. Tento systém pracuje so 100 prepočtami za sekundu, záležiac od podmienok aj jazdného štýlu.
Brzdy, podvozok a niečo nové
Na ubrzdenie disponuje tiež prelomovou technológiou. Využíva elektro-hydraulický posilňovač bŕzd so simulátorom brzdného pocitu, ktorý rozdeľuje brzdnú silu medzi klasickými brzdami a elektrickým pohonom na základe stavu. Napríklad využíva viac regeneratívneho brzdenia, ak sú klasické brzdy horúce, a naopak ak je batéria horúca. Aj vďaka tomu má Nevera najšilnejšiu rekuperáciu spomedzi elektrických vozidiel, a to až 300 kW. Klasické brzdy sú 390 mm uhlíkovo-keramické brzdové kotúče Brembo.
Čo sa samotného podvozku týka, Nevera využiva dvojité priečne ramená vpredu s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi aj aktívnym nastavením svetlej výšky. Je teda schopná byť pohodlným GT, či nekompromisnou traťovou zbraňou. Obúvať bude pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Riadenie je elektronické, prostredníctvom steer-by-wire prepojenia, s adaptívnou spätnou väzbou. Vozidlo má 7 jazdných módov. Sport, Drift, Comfort, Range, Track alebo Custom.
Auto disponuje tiež špecialitou v podobe Driver Coach. Je to AI systém, ktorý učí majiteľa rozvíjať jazdné schopnosti na trati. Vďačí za to 12 ultra-sonickým senzorom, 13 kamerám, 6 radarom pod záštitou operačného systému NVIDIA Pegasus. Dostupná bude v roku 2022 prostredníctvom aktualizácie.
Nie je len o rýchlosti, je tiež pohodlná a praktická
Nevera dokáže pojať dvoch pasažierov aj s ich batožinou. Je tak dobrým GT-čkom na dlhé cesty ako extrémnym športiakom. Interiér disponuje trojicou TFT displejov. Malé displeje sa nájdu aj v trojici otočných ovládačov. Okrem toho je k Nevere samozrejmosťou aj personalizačný program, aby si každý zákazník mohol vytvoriť tú svoju, podľa individuálneho vkusu.
Vyrobených bude 150 kusov tohto vedecko-umeleckého počinu, s cenovkou 2 milióny EUR.
Foto: Rimac Automobili