BMW i4 je prvým elektrickým premiantom v strednej triede.

BMW i4 ponúkne najvyšší dojazd do 590 kilometrov, či verziu M50, ktorá je prvým čisto elektrickým autom divízie BMW M.

BMW dnešným dňom prináša do strednej triedy prvého čisto elektrického prémiového zástupcu. Je ním BMW i4. Nové vozidlo kombinuje tvar Gran Coupé, komfort limuzíny, elegantný dizajn s jazdnými vlastnosťami poskytujúcimi radosť z jazdy.

Dve verzie

BMW i4 príde na prvé trhy starého kontinentu v Novembri 2021 vo dvoch dostupných variantách. Tou „klasickejšou“ je BMW i4 eDrive40 s 340 elektrickými konskými silami, 430 Nm, klasickým pohonom zadných kolies, vďaka ktorému zrýchli na stovku za 5.7 sekundy. Maximálny dojazd vozidla bude podľa metodiky WLTP stanovený do 590 kilometrov.

Druhou verziu bude „nataktovaná“ BMW i4 M50, ktorá je prvým čisto elektrickým vozidlom vyrobeným pod záštitou divízie BMW M. Na cestu bude vďaka pohonu všetkých kolies prenášať až 544 koní a 795 Nm krútiaceho momentu. Na stovku zrýchli len za 3.9 sekundy, bude však mať nižší dojazd, s hodnotou do 510 kilometrov.

Batéria a nabíjanie

Štíhla batéria s extrémne krátkymi bunkami s výškou len 110 milimetrov je samozrejme umiestnená v podlahe vozidla. BMW i4 poskytuje ťažisko o 53 milimetrov nižšie, ako pri klasickej BMW 3-series. Jej hrubá kapacita je 83.9 kWh. Nabíjanie na DC staniciach môže prebiehať rýchlosťou až do 200 kW, čo znamená nabitie dojazdu 164/140 kilometrov v prípade eDrive40/M50 len po 10 minútach nabíjania.

Vozidlo bude využívať ľahkú, no vysoko tuhú konštrukciu tela. Torzné vzpery, hliníkový panel a pomocný rám prednej nápravy budú fixovať spojenie s vysoko-napäťovou batériou vozidla. Okrem toho má vozidlo upravenú aerodynamiku, vďaka ktorej dosahuje nízky koeficient odporu vzduchu s hodnotou len 0.24 cd.

Podvozok

Nový je podvozok. Predná náprava bude využívať dvojkĺbové zavesenie kolies s pružinou (podobné využívalo napríklad aj BMW 5 z roku 1996). Zadná náprava bude využívať 5-prvkové zavesenie kolies. Súčasťou štandardu budú tlmiče závislé od zdvihu a vzduchové pruženie zadnej nápravy. Športová verzia M50 bude zase ponúkať špecifický BMW M podvozok s variabilným riadením, BMW M brzdnú sústavu či ľahké BMW M zliatinové 20-palcové disky kolies.

Každé vozidlo bude počas jazdy vydávať aj zvukovú spätnú väzbu závislú od polohy akcelerátoru a rýchlosti. Pri i4 M50 však môže auto byť vybavené aj príplatkovými BMW IconicSounds Electric s novými zvukovými verziami, ktoré vznikli v spolupráci s filmovým skladateľom Hans Zimmer-om.

Interiér

Batožinový priestor vozidla pojme 470 litrov v základnom usporiadaní. Po sklopení sedadiel narastie na kapacitu 1290 litrov. V BMW i4 okrem iného premiéruje nová verzia operačného systému BMW iDrive so zameraním na dotykovú funkcionalitu nové zaobleného displeju a inteligentného osobného BMW asistenta. Plne digitálne obrazové prepojenie zgrupuje 12.3-palcový prístrojový štít a 14.9-palcový hlavný displej.

Nie príliš potešujúcou správou je ovládanie klimatizácie, ktoré bude prostredníctvom dotykového displeja. Ku kompletnej digitalizácii nesmie chýbať 5G pripojenie, eSIM, BMW iD personalizácia či BMW aplikácia. Okrem toho je vozidlo vybavené 40 bezpečnostnými asistentmi.

Ekologickosť

Samozrejmosťou je aj zameranie sa na ekologickosť a znižovanie uhlíkovej stopy cez celý životný cyklus vozidla. BMW i4 bude vyrábané v mníchovskej fabrike, s in-house produkovanými batériami využívajúcimi 100%-nú zelenú energiu. Vo vozidle budú rozsiahlo použité druhotné suroviny, prírodné či recyklované materiály. Špecifický dizajn elektrických motorov taktiež zabezpečuje použitie vzácnych kovov na ich výrobu. Aj proces extrakcie kobaltu či lítia na výrobu batérie je kontrolovaná, transparentná so snahou o maximálnu udržateľnosť.

Foto: BMW

Related posts