Volkswagen prichádza s 5. evolúciou motora 2.0TSI EA888, nástupcu legendy 1.8 Turbo 20V, ktorý je tu s nami od roku 2006. Tento žrút oleja, hlavne po úpravách teraz prichádza v s najväčšou tepelnou účinnosťou vo svojej histórii, s ňou je samozrejme spojená aj efektivita motora, čo sa týka spotreby a nízkych emisií. V čom spočívajú zlepšenia tohto motora?
Zmeny
Medzi zmeny v skratke patrí nové turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek (namiesto turba s waste gate), upravené chladenie agregátu aj spaľovacích komôr, kompletne odlišný dizajn vačkového hriadeľa, výrazne vykonnejší vstrekovací systém a nakoniec odlišný kompresný pomer.
V silnejších verziách pre Golf GTI, či Octaviu RS narastie kompresný pomer z aktuálnych 9.6:1 na až 10.5:1, čo je na výkonný turbo motor skutočne veľa. Pri slabších verziách ktoré poznáme z Tiguanu, Superbu alebo Octavie Sportline sa zvyšuje z aktuálneho Budackovho cyklu 12.2:1 na až 12.5:1, čím je veľmi blízky pomerom u atmosférických motorov Mazda napríklad, s pomerom 13:1. Pre umožnenie tohto sa používa nový elektrický nastavovač vačkového hriadeľa, ktorý kompresiu znižuje počas štartovania motora. V súvislosti s týmto boli upravené aj mechanické súčasti: priemer kľukového čapu je teraz 50mm (predtým 47.8mm), dlžka ojnice bola zmenšená na 140mm (predtým 144mm). Tepelná účinnosť je až 38%!

Spaľovanie
Turbo je teraz typu s variabilnou geometriou lopatiek. Vozidlo využíva omnoho výkonnejší vstrekovací systém, ten narástol z 350 bar na až 500 bar, čo znamená účinnejšie spaľovanie. Toto si vyžadovalo zmenu hnacieho systému pre mechanické palivové čerpadlo, aby zvládlo toto nové zaťaženie, namiesto pohonu vačkou výfuku je teraz poháňaný práve vyvažovacím hriadeľom v kľukovej skrini.
V novej generácii Evo5 sa používa Millerov cyklus, čo si vyžaduje iný dizajn spaľovacej komory. Nový systém chladenia využíva výmenník tepla voda-vzduch a umožňuje viac konzistentnú reguláciu teploty plnenia. Vzhľadom na umiestnenie škrtiacej klapky medzi kompresorom turbodúchadla a vstupom do chladiča plnenia však bolo potrebné doplniť vodné chladenie, aby sa zabránilo prehriatiu klapky a prípadnému úniku v dôsledku expanzie.

Sofistikovanosť pri štarte
Ako už bolo uvedené, EA888evo5 je vybavený elektronickým nastavovačom vačky na vstupe, ktorý poskytuje nastavenie o 156° v porovnaní so 60° dostupným na starom hydraulickom systéme. Podľa Audi (ktoré viedlo vývoj) použitie celého rozsahu nastavení na zníženie kompresie znamenalo, že vibrácie pri štarte sa mohli znížiť o jednu tretinu, a to aj napriek vyššiemu CR nového motora. Toto zlepšenie NVH bolo pôsobivé aj zjednodušením systému Audi valvelift (AVS) na variantoch PC2.
Predtým sa používali štyri samostatné vačkové kusy s ôsmimi nastavovačmi; Komplexný systém, ktorý zvýšil požiadavky na priestor a náklady balíka. Nový systém spojil dva páry vačkových kusov, pričom spínacia činnosť sa dosiahla pomocou dvoch dvojitých pohonov. Tento prístup otvoril priestor okolo hlavy valcov, čo umožnilo tesnejšie zabalenie chladiča a zároveň zjednodušilo výrobu. Použitím presného puzdra na spojenie predtým samostatných vačkových kusov bolo možné zachovať existujúcu výrobnú linku. Pre variant PC1 dokázalo Audi úplne eliminovať AVS.
Nízke Emisie
Pre model EA888evo5 vyvinulo Audi takzvanú „globálnu, nákladovo optimalizovanú sadu emisných nástrojov“ na integráciu do priečnych a pozdĺžnych platforiem. Umiestnením katalyzátora a filtrov pevných častíc v blízkosti motora sa zlepšujú časy vypnutia katalyzátora a zabráni sa aktívnej regenerácii. V prípade potreby je možné použiť sekundárny katalyzátor (napríklad na splnenie požiadaviek US SULEV). V pozdĺžnych zariadeniach je katalyzátor namontovaný na výstupe z turbíny, pričom filter pevných častíc je umiestnený priečne cez zadnú časť motora. Pre priečnu montáž kombinovaný katalyzátor a filter pevných častíc umožňujú umiestnenie celého systému dodatočnej úpravy výfukových plynov za motor.

Záver
Vývoj Evo5 motora EA888 pre zákazníkov znamená predovšetkým zachovanie športových verzíí s týmto veľmi obľúbeným motorom. Jeho vyššia účinnosť ho okrem toho spraví ešte príjemnejším v ohľade spotreby pre každodenné používanie. Jedná sa o posun vpred a získanie ďalšieho času pre záchranu spaľovacích motorov, ktoré ešte nepovedali posledné slovo.
