Škoda Enyaq vo vrcholnom vyhotovení Laurin&Klement je najlepším elektrickým autom aj verziou od značiek koncernu VAG. Dôstojnosť a elegancia mu sekne a dizajn Škody Enyaq je spomedzi súrodencov najlepším.
Elektrické SUV od Volkswagen Group prichádzajú s rovnakou technológiou pohonu pod viacerými karosériami. Niekoho láka klasika, iného športový štýl a niekoho luxus a dôstojná elegancia. Pokiaľ ste ten typ, tým najluxusnejším a najlepšie pôsobiacim zo súrodencov nie je Audi Q4, ale Škoda Enyaq Coupé Laurin&Klement.
Luxusný vrchol Škody sa odlišuje výraznými chrómovými prvkami a nádherne spracovaným béžovým interiérom vnútri. Hlavne interiér je silným magnetom priťahujúcim ku kúpe Enyaqu L&K. Na cestách je to radosť a pokoj. Krásne kožené sedadlá, kožený poťah tiahnúci sa cez prístrojovú dosku aj na výplne dverí a opierky kolien na stredovej konzole. Vzadu typicky veľa miesta pre zadných pasažierov s ohromnou panoramatickou strechou, samostatným ovladaním klimatizácie ako aj roletkami na zadných oknách.
Dojazd
Okrem toho je to však stále Enyaq v tomto prípade s pohonom 85X. Ako teda jazdí a aký je dojazd s vrcholným Enyaqom?
85X znamená štvorkolku, 286 koní a 545 Nm. Tie mu napriek váhe 2353 kilogramov umožňujú zrýchlenie už za 6.7 sekundy, čo je svižné. Maximálna rýchlosť je dostatočných 180 km/h. Batéria pohonu 85X má 82kWh nahrubo, v čistom je to 77 kWh. Udávaný dojazd je 521 – 547 kilometrov. Aká je realita?
Na dlhej kombinovanej jazde pri spôsobe jazdy ako s klasickým autom, teda žiadne plíženie sa 110km/h po diaľnici, ale 130-140 km/h si Enyaq vypýtal medzi 21.4 a 22.4 kWh/100km. Spotreba je to na hmotnosť vozidla excelentná. S Enyaqom je tak možné na jedno nabitie prejsť 343 – 359 km kombinovane pri normálnom jazdení bez kompromisov. Na druhej strane ale stále bez „olovenej nohy“, aká je u Slovenských vodičov častým zlozvykom. Tento skvelý dojazd je možný aj vďaka oslňujúcej aerodynamike s odporom len 0.235 Cx, čo je brilantná práca aerodynamikov Škodovky.
Nabíjanie pri predhriatej batérii z 16-90% zaberie 24 minút alebo pri chladnej 39 minút. Maximálny dosiahnutý nabíjací výkon bol 163 kW medzi 40-50%.
Jazdné vlastnosti
Po jazdnej stránke je Enyaq veľmi príjemný a to aj v režime Sport. Kedy je lepšia kontrola tela, auto zbytočne neposkakuje a na kompresiách stále cítiť ako váha 2.3 tony stláča adaptívne tlmiče v ich tuhšom nastavení. Režim Sport je tým pravým pre dlhšie jazdy, na prepadnutej vozovke a kompresiách menej a hlavne kratšie natriasa s posádkou, dáva tiež viac informácií o povrchu cesty.
Na druhej strane mäkkosť režimu Comfort má svoje výhody na priečnym zlomoch, resp. krátkych nerovnostiach, inak s vozidlom rado zapláva ako loď, pozitívom je však, že tak robí vyváženým spôsobom a o pár milisekúnd skorším dopadnutím na zadné kolesá než predné.
Po koncepčnej stránke hodnotím veľmi kladne usadenie posádky ďalej od predných kolies, na pomery rázvorom stredne veľkého SUV veľmi dobre navrhnuté. Vodič tak má pocit dobrej kontroly nad vozidlom a prední pasažieri neposkakujú ako keby sedeli bližšie, tak povediac „na kolese“.
Kontrola tela pri vyššom tempe v zákrutách je prekvapivá. Počiatočný náklon vozidla je minimálny. Priľnavosť pri prejazdoch je na vysokej úrovni aj napriek nie tak výrazným odklonom geometrie kolies. Podobne ako iné ťažké vozidlá SUV aj Enyaq disponuje toe-out odchýlením zadných kolies, ktoré zvyšuje stabilitu zadnej časti a minimalizáciu vplyvu vysokej hmotnosti. Vďaka pozitívnej caster geometrii na prednej náprave sa Enyaq rád a veľmi správne opiera o zadné vonkajšie koleso, druhým efektom casteru je tiež precízne, priame a hlavne komunikatívne riadenie.
Výkon brzdnej sústavy je v spojení s regeneratívnym brzdením aj pri dynamickej jazde viac než dostatočný. Naviac chválim Škodu za skvelé, nie ako býva zvykom prílišné mäkké naladenie brzdového pedálu a teda fázy prechodu medzi regeneratívnym a frikčným brzdením.
Záver
Škodu Enyaq Coupé Laurin&Klement nemožno zhodnotiť inak ako pozitívne. Dáva pocit elegancie a dôstojnosti, teda pocitovo pôsobí najlepšie zo súrodencov. Má skvelú aerodynamiku zabezpečujúcu použiteľný dojazd, na pomery auta nízku spotrebu na dlhých trasách a jej spôsobilosť v zákrutách je viac ako postačujúca pre slušný šoférsky zážitok. Naviac v typickom Škoda trende má veľa miesta vzadu a veľký, použiteľný kufor.
Áno, stojí cez 70 000€, ale to aj Audi Q4 Sportback, ktoré je oproti Enyaqu škaredým káčatkom a v žiadnej výbave neponúkne interiér ako Enyaq Laurin&Klement. Pre mňa výber jasný.