Nový elektrický pohon Stellantis sa v e2008 preukázal vynikajúcou efektivitou zo svojej malej 54 kWh. Citeľný pokrok v technológii.
Peugeot 2008 je jeden z obľúbených B-SUV. Po nedávnom facelifte ešte viac posilnil na svojich silných stránkach. Teda dizajne a aj v interiéri. Kým dizajnová stránka znamená hlavne iné podpisy svetiel, nový dizajn typických Peugeot pazúrov = namiesto jedného dlhého sú teraz 3 kratšie; ako aj nový kúsok plastovo-chrómového elementu na krajoch prednej masky. Vzadu dominuje v noci hlavne nový podpis svetiel, cez deň nápis PEUGEOT.
V interiéri nastali najväčšie zmeny na sedadlách, ktoré majú ešte kvalitnejší alcántara-kožený poťah a pôsobia skutočne prémiovo. Sedadlá tiež prinášajú masážnu funkciu pre vodiča, o ktorej neviem, že by ju mal niektorý konkurent v aute tejto veľkosti. Nie je to však masážna funkcia spôsobu AGR, ako je v modeloch 3008, 308, 508, ale jednoduchšieho princípu. Okrem toho možno badať iné rozloženie skratkových klávesových tlačidiel, novší infotainment so všetkými aplikáciami na jednej karte aj ostrými kamerami.
Poďme sa pozrieť na pohony. Tu je novénou hlavne hybridná 1.2ka a nový koncernový elektrický pohon pre e2008. Práve s ním som mal možnosť si vyskúšať vynovenú 2008-ku.
Elektro už nie je žiaden outsider.
Nový pohon má väčšiu 54kWh batériu, z ktorej použiteľných je 50.8kWh, teda sa stále jedná o malú batériu. Výkon elektromotora, ktorý z nej čerpá energiu narástol o 20 koní, na 156 koní. Aký je teda nový elektro pohon pri každodennom používaní? Musím skonštatovať že v rámci triedy výborný.
Peugeot e-2008 nie je v žiadnom ohľade extra-aerodynamické vozidlo, čo potvrdzuje aj koeficient odporu vzduchu 0.33Cd. Napriek tomu som s vozidlom dosahoval spotreby, ktoré z kapacity batérie umožňujú dojazd, aký dosahujú väčšie SUV od VW Group s ohromnou 82kWh batériou. Toto ma na Peugeotke úplne dostalo, a oproti predchodcovi, (ktorý stále možno kúpiť ako lacnejšiu verziu) ktorého dojazd bol na dlhé vzdialenosti problémovým je toto ohromný poskok vpred. Aké teda boli spotreby?
Po meste medzi 10-12 kWh/100km. Kombinovaná trasa s prázdnym autom znamenala 13.8kWh/100km pri jazde bez obmedzenia. S naloženým 14.7 kWh/100km pri predpisovej jazde, a 18.3kWh/100km pri ponáhľaní sa. Aj keby zoberieme do úvahy najvyššiu dosiahnutú spotrebu 18.3kWh/100km, stále je to až ohromujúco nízke číslo s ohľadom na tvar a výšku vozidla, ako aj jazdný štýl so 150 km/h po diaľnici a predbiehaní na okresných cestách. Efektivita nového pohonu je jednoducho PRELOMOVÁ.
Jazdí stále tak komfortne?
Čo sa potom jazdy týka, je komfortné správanie Peugeot-ky ešte lepšie vyladené ako predtým. Na akomkoľvek povrchu dosadá pocitovo najskôr na zadok a potom jemne pristane predok (tak to má pri COMFY aute vyzerať), pritom však nie je pruženie primäkké a je tu dobrá spätná väzba. Ešte viac komfortné správanie Peugeotky vynikne pri plnom aute, ktoré aj naprie krátkosti rázvoru, ktorý má prirodzene negatívny vplyv na komfort, ho Peugeot krásne eliminuje a jazdí takmer ako limuzína.
Po stránke dynamickejšej jazdy, už pri pohľade na tvar auta, jeho výšku, šírku možno usúdiť, že na oduševnenú jazdu budú v triede iné autá. Čo je však dobré aj pre jazdný pôžitok je koncepcia. Na pomery triedy sedí šofér dostatočne ďaleko od predných kolies, čo vytvára dobrý pocit pre vodiča z hľadiska vedenia vozidla, ale aj komfortu, keďže nie je tak ovplyvňovaný pružením podvozka. Pochvalu v oblasti podvozka si zaslúži aj výrazný pozitívny caster, ktorému vodič vďačí za dobrú spätnú väzbu od kolies a správanie auta aby sa snažilo viac oprieť na zadné vonkajšie koleso.
Čo však nie je úplne správne nastavené je geometria kolies. Na predku prekvapivo veľmi malý, ale pozítívny odklon, čo je nezvyčajné, kým zadná náprava má už typický negatívny odklon a toe-in. Jazda zákrutami je však zvláštna, no možno povedať zábavná. Vďaka charakteristike geometrie vpredu tu máme výraznejšiu nedotáčavosť, ale auto sa pri nej aspoň opiera o zadné koleso. Zadok vedie stopu relatívne stabilne, avšak pri nerovnosti v zákrute má vďaka toe-in obľubu rotovať a aktivovať tak použitie stabilizačného systému, ktorý sa vo vozidlách Peugeot nedá vypnúť.
Ako teda zhodnotiť facelift Peugeot 2008?
Najmä v elektrickej verzii sa jedná o ohromný pokrok vpred. Efektivita pohonu je vynikajúca. Čo sa samotného modelu týka, jedná sa o vylepšenia, ktoré jednoznačne posunú konkurencie-schopnosť vozidla na nasledujúce obdobie. Peugeot 2008 je štýlový, pohodový aj praktický. Jedno z najlepších vozidiel vo svojej triede.