Vozidlo Mazda 6 je jednoducho pojem, síce v našich končinách dominuje Škoda Superb. Napriek tomu si Mazda 6 vždy našla obrovské objemy zaujemcov. Spolu s Hondou Accord to boli počiatku autá strednej triedy pre vodičov. Distingvovaných gentlemenov, ktorá vedia o čom je jazda a aj si ju vedia náležite užiť a oceniť časti auta, ktoré klasický spotrebiteľ prepravujúci sa z miesta A do B nedokáže vždy oceniť.
Mazda 6 je auto, u ktorého nemožno povedať, že niektorá jeho generácia bola slabou. Vždy perfektne vycibrené jazdné vlastnosti, dizajn, aj efektivita.
Aktuálna generácia je tou odchádzajúcou, ktorá napriek špekuláciám ešte nemá isté, či bude aj jej nástupca. Modelové označenie 6 však oslavuje 20 rokov a pre tento účel si Mazda pripravila pre zákazníkov špeciálny model.
Perfektný interiér
Nebudem to tajiť a vletím na to hneď. Tým najlepším na ňom je dokonalý interiér s kožou Nappa vo dverách a naprieč prístrojovou doskou. V kombinácii s chrómovými a tmavými drevenými (napodobenina) lištami je to vec absolútnej krásy. Z tohto nádherného prostredia sa človeku jednoducho nechce vystúpiť.
Všetko je tak príjemné na dotyk, krásne na pohľad. Majiteľ tohto auta sa bude cítiť ako skutočný gentleman.
Milujem na ňom tiež ergonómiu rozloženia ovládačov, bezdotykové ovládanie stredového displeja ovládačmi na stredovom paneli.
Musím tiež vyjadriť že naplno schvaľujem a teší ma nepoužitie ambientného osvetlenia na dverách a prístrojovej doske. Je to prvok, ktorý sa páči predovšetkým ženám a v noci možno vyzerá pekne, ale v skutočnosti je to otravné. Omnoho elegantnejším riešením je práve to v Mazde. Podsvietené sú príjemným tlmeným svetlom chodidlá pasažierov a na stredovú konzolu tiež svieti jemné osvetlenie zo stropu vozidla. Príjemné, elegantné a neúnavné prostredie pre nočné cestovanie.
Milujem tiež zmysel pre detail vzadu. Tým je umiestnenie konektorov a priestoru pre nabíjanie zariadenia ako aj tlačidiel vyhrievania zadných sedadiel do sklápateľnej lakťovej opierky. Takéto rozloženie poukazuje na dve veci. Prvou je že auto je primárne určené pre komfort 4 osôb. Druhou je elegantne čisto vyzerajúci koniec stredového tunelu len s oválnou jednotkou výduchov ventilácie.
Podvozok a jazdný pôžitok
Po technickej stránke musím priznať menšie „duchovné“ sklamanie, pretože Mazda sa už dávnejšie odvrátila od jazdne ideálnej kombinácie lichobežníkového zavesenia vpredu a multilinku vzadu. Výsledkom MacPhersonu vpredu je samozrejme komfortnejšie, distingvovanejšie auto, ktoré je stále výborné v zákrutách. S MacPhersonom však stratilo istý kúsok duchovnej špeciálnosti a tiež ostrosť a športovosť v zákrutách, ktorú predchodcovia najmä 1. a 2. generácia mali.
Jazdný zážitok s Mazdou 6 je však stále skvelý. Zákruty jej aj s MacPherson chutia, za čo vďačí aj skvelo vymakanej geometrii kolies, najmä camber tých predných. Mazda 6 reaguje na pokyny vodiča ako jedno telo.
Riadenie je krásne, s krátkym prevodom, tuhé, komunikatívne. Rovnako aj brzdový pedál, ktorý má dobrú tuhosť a cit cez neho. Brzdy sú silné a účinné. Jazda po obľúbenej ceste domov je krásny tok radostnej emócie a ukáže človeku jazdný zážitok o aký pri voľbe vozidla SUV ako rodinného auta vodič jednoducho príde.
Ešte jednou vecou, ktorá mi taktiež duchovne chýba je manuál, škoda, že nie je na výber s týmto vrcholným motorom 2.5 SkyActiv. Automat od Mazdy má 6 stupňov a je výborný, radí expresne rýchlo, rozbieha sa plynulo a na preradenie pomocou pádiel na volante reaguje tiež okamžite. Ale manuálna prevodovka má v takomto jazdne vycibrenom aute emočný zmysel.
Motor a efektivita prevádzky
Pod kapotou tohto oslavného skvostu sa skrýva ďalší skvost. Motor 2.5 SkyActiv N/A. Prečo skvost?
Kompresný pomer 13:1, vypínanie 2 valcov, výkon 194 koní a 258 Nm, skvostná je však najmä jeho efektivita. Jazdiť s motorom so zdvihovým objemom 2.5l za dlhodobých 6.5 l/100km jednak áno svedčí o nepochybnej kvalite vodiča, ale aj o kvalite motora. Okrem toho ešte treba spomenúť dva podstatné aspekty pre takúto efektivitu: Ľahkosť a Aerodynamickosť.
Mazda 6 je na pomery triedy s hmotnosťou len 1538 kilogramov seriózne ľahké vozidlo (Superb v plnej výbave nemá problém s 1800kg) a dosahuje vo verzii sedan veľmi nízky odpor vzduchu len 0.25 cx. Spotreba 6.5l v kombinácii so 62 litrovou nádržou znamená dosah 953 kilometrov. Bez turba či elektrifikácie. To sa nedá nemilovať.
Motor bez turba tiež má výhodu v jeho spoľahlivosti, ako Vám dosvedčí nejeden z hrdých majiteľov vozidiel Mazda 6 2.3 či 2.5 akejkoľvek generácie. Navyše motory bez prepĺňania sú príjemné na jazdenie, ponúkajú dobrý záťah odspodu a oživenie s otáčkami, preto sú dobré pre zapálených vodičov.
Ale ako všetko má aj nejaké nevýhody, jednou je dynamika so záťažou v kopci, kedy by sa turbo zišlo. Ten kto však vie oceniť a rozumie motorom bez prepĺňania toto bez problémov preklenie.
Ale samozrejme všetko je o preferenciách vodiča. Niekto proste radšej prepĺňanie.
Priestor a Praktickosť
Vzadu je vskutku veľa miesta, vďaka rázvoru 2.83m a príjemný na cestovanie je aj sklon operadiel.
Páči sa mi aj že Mazda 6 je už nejaký čas karosárskou verziou sedan. V dávnejšej minulosti sa predávali aj ako hatch/lift-back. Sedan vyzerá elegantnejšie a má tiež ľahké kompaktné dvere kufru, čo musím oceniť. Snaď len v kufri samotnom, by mohli byť aj držiaky na zachytenie vecí, ktoré tam absentovali, týmito zase karosárske verzie hatchback disponovali.
Hodnotenie 10/10
Mazdu 6 hodnotím ako brilantné auto, o to viac v tejto špeciálnej edícii. Ak sa zháňate po sedane vyššej strednej triedy, bez váhania ho berte. Je to brilantné auto, a v tejto špeciálnej verzii neoľutujete jeho kúpu.
Nemám voči nemu žiadnu podstatnú výčitku a naopak klady vozidla sú nesporné.
Výborné auto. Verím že príde aj nástupca!