Peugeot 508 je posledný mohykán komfortných francúzskych sedanov strednej triedy. A dôkaz, že Sedany nám budú nesmierne chýbať.
Aktuálna obľuba zákazníkov ku vozidlám SUV pomaly zabíja tie tradičné a z logického hľadiska omnoho lepšie typy vozidiel, než sú práve SUV. Príkladom toho sú aj v minulosti všetkými milované sedany. Tie Francúzske boli vždy predovšetkým o komforte, no aj z tohto tria už prežil len Peugeot 508. Ten nie tak dávno dostal facelift, ktorý aktualizoval jeho už tak skvelý dizajn ako aj niekoľko ďalších technologických vecí.
Redukcia výbav a ceny
Po novom sa 508 predáva už iba v 2 výbavových stupňoch: Allure a GT. Práve prvý menovaný som si mal možnosť vyskúšať so známym plug-in pohonom PHEV 180. Výbava Allure štartuje na 38 990€ za diesel, ktorý budú zákazníci preferovať viac. Za Plug-In 180 zaplatíte od 46 990€ a za vrchol PHEV225 (ktorým by v časoch 2000s bol výkonovo motor V6) zaplatíte od 48 990€. Ceny to sú veľmi dobré, za vozidlá tejto triedy sa vždy platili obdobné sumy s ohľadom ku dobovej kúpy schopnosti.
Prvou silnou stránkou nového Peugeot 508 je jeho dizajn. Aj po facelifte je rovnako sexy, excentrický ako predtým a charakterovo lepšie vyzerajúci ako dokonca Audi A4 či BMW 3. Síce tým, že disponuje bezrámovými dverami a otváraním kufra typu liftback by sme ho skôr mohli porovnávať s Arteonom či Audi A5. Pracovisko vodiča iCockpit je stále skvelé. Vynovenie dostal stredový displej s vyšším rozlíšením parkovacích kamier a aj jemnou úpravou infotainmentu, najmä kartou so všetkými aplikáciami na jednom mieste. Otravné asistenčné systémy je možne si ako obvykle uložiť do skratiek a veľmi rýchlo ich po nasadnutí do auta vypnúť. Prípadne samotný Lane Assist podržaním tlačidla naľavo od volantu.
Zostala typická charakteristika tlačidiel štartovania a zmeny jazdných režimov, ktoré treba stlačiť silno, akože to skutočne myslíte, inak nezareagujú. Typický malý motokárový volant a posed za ním je dostatočne nízky, síce v pomere ku prístrojovej doske a volantu v najnižšej polohe by som bol rád za ešte nižší posed. Pozíciu šoféra možno aj napriek tomu označiť za šoférsku.
Plug-In hybrid ako kedysi V6 Benzín
Dynamika pohonu PHEV 180 znamená výkon 180 koní na hmotnosť 1811 kilogramov, takže sa pohybujeme na 100 hp/tonu, čo je slušné. Všeobecne je dynamika postačujúca, v spojení so skvelým 8 stupňovým automatom, ktorý radí stupne hladko a rýchlo a je kratšie sprevodovaný 508-ka zrýchľuje pohodovo a svižne. Na 100km/h zrýchli za 7.9 sekundy a maximálna rýchlosť je stále poctivých 230 km/h. Čo však ohromilo na vozidle ešte viac, je spotreba. Na dlhej diaľničnej trase pri vyrazení s takmer nabitou batériou bola ohromujúcich 5.2 l/100km a to pozor! Pri rýchlostiach 130-145km/h na diaľnici so smerom po väčšinu do kopca. Ohromujúca efektivita, až dieselová spotreba. Na druhej strane treba priznať, že pri vybitej batérii je o niečo vyššia. Na diaľnici jazdilo auto za 6.2l/100km, čo je stále skvelé.
Byť SUV, takéto niečo nie je možné. To práve vďaka brilantnej aerodynamike tvaru Sedan/Liftback. Aerodynamický odpor bol vylepšený na 0.23Cd. Peugeot 508 tak krásne, bez námahy reže vzduch. Aerodynamika mu tiež umožňuje aby na kabíne bolo krásne ticho a že bočný vietor nemá na vozidlo tiež pocitovo takmer žiaden vplyv. Brilantné!
Pohodlný ale aj šoférsky podvozok
Čo sa podvozku týka, typický francúz. Mäkkučký, pohodlný, no zároveň veľmi slušných aj schopný v zákrutách. Peugeot 508 využíva zavesenie McPherson/Multilink. Má tiež slušný pozitívny caster na prednej náprave, negatívne odklony geometrie kolies s väčším negatívnym uhlom vpredu, kým zadné kolesá majú horizontálne odchýlenie toe-out pre výbornú stabilitu. Koncepcia vozidla je slušná, síce aby bola dokonale ideálna, posádka aj prístrojová doska by mohli byť posunutí ešte o kúsok viac dozadu.
Napriek takému malému detailu jazdí 508 skvelo. V zákrute si jemne kľakne a sedí. Vyznačuje sa malou úrovňou nedotáčavosti, opretím sa o zadné vonkajšie koleso ako to má byť po správnosti a stabilným vedením stopy zadnou nápravou aj ak je v zákrute nerovnosť. Vozidlo zákrutou vediem tým malým volantom, s akurátnou tiažou, slušnou spätnou väzbou a dobrou precíznosťou na moje povely riadenia. Stabilizačnú kontrolu nemožno vypnúť, to je asi jediný charakterový mínus pri oduševnenej jazde s týmto sedanom. Inak skvelé a človek až pochopí, že ľutovať za sedanmi je oprávnené. Poskytujú skvelú praktickosť pre rodinu no zároveň aj príjemný šoférsky zážitok.
Na záver
V posledný deň testu som si len sadol, pri káve pozoroval auto a premýšľal, hovoriac si: „Bude škoda keď sa tieto autá vytratia. Talisman, C5, Passat, Mazda6, Accord, všetko brilantné autá. Ľudia si akoby neuvedomujú, že práve sedany sú ideálom aj pre rodinu. Ich tvar poskytuje vozidlu nízku spotrebu a pokoj v kabíne. Nízke auto tiež poskytuje lepšie správanie v krízových situáciách či pri športovej jazde. Poskytuje tiež rovnaký priestor vzadu ako SUV a aj veľký kufor. Napriek tomu aktuálna generácia vytvárajúca trh svojimi rozhodnutiami preferuje vozidlá typu SUV, kde sa sedí vysoko, horšie sa s nimi parkuje, sú horšie v krízových situáciách, nepríťažlivé na oduševnenú jazdu a na diaľnici sú výrazne neefektívne oproti takýmto brilantom, ako je Peugeot 508.
Každopádne, nič netrvá večne a ja verím že ľudia si opäť cestu ku brilantným sedanom nájdu. Stoja za to a Peugeot 508 aj bez vrcholnej výbavy GT je toho dôkazom.
Prosto a jednoducho sedan je sedan: Nenahraditeľný.