Škoda Karoq Ambition 1.5TSI vs. Dacia Duster Extreme 1.3TCe: Nečakane porovnateľné

Škoda v nízkej výbave alebo Dacia v plnej výbave? Čo je rozumnejšie?

Škoda Karoq aj Dacia Duster sú v našich končinách obľúbené malé SUV a kým veľa ľudí by Daciu so Škodou ani z diaľky neporovnávalo, rácio a okolnosti hovoria inak. A pretože dva týždne po sebe som mal Škodu Karoq Ambition (teda nízku výbavu) a následne Daciu Duster Extreme (teda najvyššiu výbavu), jazdenie na nich a ich podobnosť ma prinútila ich porovnať. Tak sa na to poďme pozrieť.

Dizajn

Škoda Karoq si nedávno prešla faceliftom, ktorý jej aspoň subjektívne prospel, hlavne zmena tvaru zadných svetiel. Svojimi proporciami ma však stále nenadchýňa, vyzerá jednoducho obézne a nafúknuto a zboku disproporčne, keďže zadný previs je kratší ako predný a kolesá schované príliš vnútri pohľadu na auto z 3/4 nepridávajú.

Dacia Duster na strane druhej vyzerá podobne draho/lacno (keďže Karoq je v nižšej výbave Ambition) ale pri pohľade z diaľky pôsobí jednoducho odolnejšie, má širší postoj a Duster je pripravený vyraziť mimo cesty a pobiť sa s terénom.

Samozrejme dizajn je subjektívny, takže záleží na Vás.

Motor

Pod kapotou majú obe autá výkon 150 koní. Škodovka ho v tomto prípade posiela len na predné kolesá a prostredníctvom automatu, kým testovaný Duster je 4×4 a manuál, ale ten istý motor je dostupný aj s predným pohonom a automatom EDC.

Motor 1.5 TSI EVO v Škodovke je veľmi slušný. Z praxe je dosť pravdepodobný vyšší ako udávaný sériový výkon, disponuje vypínaním dvoch valcov pri nižšej záťaži, čo má prospievať jeho efektivite pitia benzínu.

Dacia má pod kapotou zase osvedčenú francúzsku 1.3TCe. Tento motor vytvorený v aliancii značiek Renault/Nissan/Mitsubishi/Mercedes-Benz nemá žiadne vypínanie valcov, má však iné premyslené konštrukčné riešenia zvyšujúce jeho efektívnosť a hlavne teplotnú optimalizáciu, takže v žiadnom prípade nehrá druhé husle.

Spotreba

Priemerná spotreba Škody Karoq na dlhšej ceste bola 6.4 l/100km. Duster s pohonom všetkých kolies a manuálom to zvládol za 6.5, čo nie je tak veľký rozdiel.

Kde sa však rozdiel ukáže je diaľničná jazda. Pretože Karoq vďaka 7 stupňovému DSG na diaľnici točí len 2 250 otáčok, Duster so 6 stupňovým manuálom 2 900 otáčok. Preto jazdí Škodovka čisto po diaľnici za 6.7, kým Duster za 7.1 l/100km.

Mať však automat a predný náhon ako Karoq, spotreba Dusteru by bola rovnako blízka, tak ako priemerná pri oboch vozidlách, pretože 7 stupňové EDC má podobné sprevodovanie na siedmom stupni ako DSG.

Prevodovka

Jazda na každom z áut je iný svet.

Duster má manuál, ktorý poskytne starý dobrý pocit z radenia, síce samozrejme som mal v ruke oveľa lepšie manuály, ale v tomto prípade ide práve o ten mechanický pohyb. Naviac so silným motorom TCe150 mu konečne aj sedí sprevodovanie a za normálnych okolností, aj do kopca sa pre plynulosť vždy rozbiehate hladko na spojke z 2. prevodového stupňa a ten 1. je tu čisto pre jazdu v teréne.

Je to dôležité podotknúť, pretože v Dusteri 1.0 TCe prišiel 1. stupeň príliš krátky pre hladké rozjazdy a stupňu č. 2. bolo vždy treba pridať otáčky, pričom celým autom zavibrovalo. Takže TCe150=Ideál.

Na druhej strane v Škodovke to bol svet automatiky a pohodlia, ktorá bola príjemná, pretože auto samotné neláka na rýchlu jazdu alebo pôžitok z nej a automat poskytuje hladkú, pohodlnú a bezstarostnú jazdu.

Avšak ja manuálny vodič som nebol spokojný s jeho krátkym 1. a 2. prevodom, pri ktorom motor vytáčal, a tak som si radil ručne, pádlami na volante. A bolo to fajn, síce vytáčanie pri rozjazdoch, ktoré mi tak vadilo som veľmi nezlepšil, nakoľko softvér DSG mi to nepovolil, radiť ostatné prevodové stupne bolo aj zábavné, pretože DSG radí kopavo a rýchlo, čo bola na okresnej ceste vcelku zábava.

Podvozok

V oblasti komfortu je v tomto porovnaní jasným víťazom Dacia Duster. Jej kombinácia príjemne mäkkého odpruženia a tučnými pneumatikami 215/60 R17 bola skutočne komfortná. Spôsob akým Dacia jemne a plynulo zvláda nerovnosti a zmeny výšky vozovky bez ponárania do nich je skvelý. Komfortu výrazne prispieva aj viac-prvkové zavesenie zadnej nápravy, oproti predokolkám 1.0 TCe s torznou tyčou.

To Škodovka je aj na menších z jej ponuky, 17 palcových diskoch o poznanie tuhšia a na jamách sa viac natriasa. Na rozdiel od iných testovaných Škodoviek však pochytila aj príjemnú francúzsku plavnosť pri dopade auta ako reakcii na zmenu výšky vozovky, čo je z hľadiska komfortu dobrá vlastnosť. Iné modely Škoda do vlnoviek skorej vhúpli predkom a viac s posádkou zatriasli. Takže v tomto sa faceliftovaný Karoq zlepšil.

Po stránke odhlučnenia vyhráva Škodovka, ktorá je subjektívne tichšia, najmä na diaľnici, no ani Duster nie je vôbec otravný. Testovaný Duster mal aj oproti predchádzajúcim testovaným Dusterom prekvapivo tichšiu prednú nápravu pri prejazde cez nerovnosti, čo zvyčajne býva slabšou stránkou Dacií.

Na rýchlejšiu jazdu je zase lepšia Škodovka, ktorá sa nakláňa o máličko menej a vďaka tuhším tlmičom, pružinám aj pevnejšej karosérii poskytuje viac spätnej väzby a aj riadenie je v Škodovke jednoducho lepšie, tuhšie precíznejšie. Duster však nie je ďaleko pozadu, pretože verzia 4×4 je rovnako ako Škoda vybavená viacprvkovým zavesením zadných kolies. Nie žeby obe autá boli na takúto jazdu stavané, to vôbec…

Terén

Obe autá sú dostupné s pohonom všetkých 4 kolies, ktorým bola vybavená aj testovaná Dacia. Otočný ovládač na stredovej konzole radí medzi 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. Preto sme Daciu v rámci možností sucha, ktoré vonku bolo vyskúšali aspoň v lesnej kaluži s mäkkým bahnom, v ktorom v režime 2WD zapadla. No prepli sme na 4WD Lock a paráda, Duster odkráčal z bahna. Dacia je proste jednoduchý teréniak na každý deň, ktorý sa zísť mimo cestu jednoznačne nebojí.

Medzitým Škodovku sme mimo cesty kvôli pohonu 2WD neskúšali. Nepochybne postačí na príjazd k chate, no aj s pohonom všetkých kolies to je auto, ktoré jednoducho nevyzerá tak odhodlano pobiť sa s terénom, ako Duster, čo aj bude pravda, pretože Škodu Karoq málokedy stretnete v lese.

Priestrannosť

Faceliftovaný Karoq v kufri ponúka 521 – 1630 litrov miesta. Dacia Duster ponúka 467 – 1604 litrov. Rozdiel tu teda je, a všimnúť si ho možno aj pri používaní. Obe autá tiež majú pod podlahou rezervné koleso.

Miesta vzadu pre kolená má o málinko viac tiež Škodovka, ale nie oveľa. V čom je však Duster lepší je, že ponúka vzadu dvojicu USB-A nabíjacích konektorov, kým Škoda Karoq Ambition v tomto ohľade nič, iba 12V zásuvku! Dosť zlé…

To som veru od Škodovky nečakal, samozrejme vo vyšších výbavách tu budú dva konektory USB-C, avšak mať dnes konektor na nabíjanie telefónu v druhom rade je povinnosť, takže väčší mínus pre Škodu z tohto hľadiska.

Pocit v interiéri

Po nastúpení do auta som sa paradoxne/ pre niekoho prekvapivo lepšie cítil v Dacii Duster. Je pravdou, že sú tu použité tvrdé, lacné plasty, no okrem toho hrá interiér v najvyššej výbave kontrastnou oranžovou na madlách, prešívaní sedadiel a dodával interiéru živosť. Naviac sedadlá boli potiahnuté kombináciou koženka(syntetická koža)/látka, takže tiež fajn.

Skvelý je aj infotainment s bezproblémovým bezkáblovým pripojením Apple CarPlay, 360 stupňovou kamerou, vstavanou navigáciou aj terénnymi ukazovateľmi náklonu vozidla a nadmorskej výšky. Poteší aj jednoduché a prehľadné vypínanie funkcii ako Štart&Stop či ovládanie klimatizácie tlačidlami.

Škodovka má prístrojovú dosku zhotovenú z mäkčeného plastu, takže je o stupeň kvalitnejšia. Ostatok plastov je však rovnako lacný, ako pri Dacii. Naviac madlá dverí vrźgajú, kým v Dacii sú pevné a tiché. Okrem toho má Škodovka pochrómované niektoré prepínače, no celkovo napriek vyššej kvalite v zopár miestach pôsobí interiér testovanej Škody Karoq v nižšej výbave nudne a tmavo ako upršané počasie.

Infotainment obsahuje taktiež bezkáblové Apple CarPlay, avšak jeho nastavenie bolo rýchlejšie a jednoduchšie v Dacii. Škodovka na rozdiel od Dacie ponúka aj typickú VAG funkciu kontroly vozidla, v prípade že je niečo zle s autom. Okrem toho samotný displej samozrejme pôsobí kvalitnejšie, s lepším dizajnom užívateľského rozhrania.

Jednou vecou, ktorá mi prišla nepekná bolo funkcia Navigácie, ktorá Vám dá vedieť, že ste si za ňu nepriplatili a neúctivo ukáže nápis, Funkce Nedostupná. To radšej keby tam v takom prípade nebola.

Podobne ako v Dacii je tu vďaka bohu stále hardvérové ovládanie klimatizácie aj asistenčných systémov na dosah ruky, takže sa netreba strácať v displeji pre vypnutie tých najotravnejších funkcií.

Zhodnotenie na Záver

Aký je teda záver? Jednoduchý.

Škoda Karoq sa samozrejme dokáže vo vyšších výbavách Dacii Duster kvalitovo výrazne vzdialiť. No namiesto nižšej výbavy dáva väčší zmysel práve Dacia Duster v najvyššej výbave.

Nielen, že je kvalitovo Karoq Ambition blízka, ale má aj niektoré pre rodinu podstatné aspekty, ktoré Karoq v tejto nízkej výbave nemá (narážam hlavne na absenciu USB vzadu). Duster je tiež viac doma v teréne a kto 4×4 nepotrebuje a chce predokolku s automatom, Dacia Duster TCe 150 EDC so 7 stupňovým EDC tu je aj pre tohto záujemcu.

Aby som to odôvodnil aj cenovo, testovaná Škoda Karoq stála 28 230€. Testovaný Duster Extreme TCe150 4×4 v plnej výbave vyjde na 22 025€. V pripade TCe150 EDC to je 21 930€. Jedná sa o úsporu 6 205€ resp. 6 300€ pri predokolke a automate. Rozumne ušetrené peniaze za porovnateľne dobré auto.

Výber je však na Vás.

Škoda Karoq Ambition 1.5 TSI DSG 4×2Dacia Duster Extreme 1.3TCe 4×4
Motor1498 ccm, EA211 evo1332 ccm, H5H E4
Výkon150 PS150 PS
Priemerná Spotreba
počas testu
6.4 l/100km6.5 l/100km
Hmotnosť1468 kg1399 kg
Batožinový Priestor521/1630 l467/1604 l
Cena28 230€22 025€

Related posts