Seat Arona FR 1.0TSI Manuál

UPSHIFTER RATING: 8.5/10

+

Dual Ride tlmiče, dynamika trojvalca, zábavná jazda, spotreba

pekný interiér s menej kvalitným zhotovením plastov, chrumkavý zvuk pri stláčaní displeja (ešteže sa dá vypnúť), vybavenie pre zadných cestujúcich

Seat Arona s trojvalcom sme TU už mali, vtedy bol so štandardným podvozkom a 7 st. automatom DSG. Tento krát je tu športovejšie vybavený FR s rovnakým výkonom 115 koní, v inej farbe, so 6 stupňovým manuálom a tlmičmi Dual Ride.

Najciteľnejší rozdiel je samozrejme v charaktere dvoch prevodoviek, kde automat je skôr pre tých pohodlnejších, ktorí v prípade športovosti radi používajú pádla, manuál je pre tých, ktorí chcú väčší pocit z analógového ovládania auta.

Trojvalec na každý deň postačuje, pre zábavu však treba 1.5 TSI

Okrem možnosti nastavenia tlmičov sa v režime Individual tiež nastavuje riadenie či motor. S tak nízkym výkonom som jazdil po celú dobu v režime Sport, kde motor reálne prenáša na kolesá plný výkon 115 koní a 200 Nm krútiaceho momentu.

Motor je do 1800 otáčok hluchý, kedy sa nafúkne a zaberie turbo. V meste tak nepôsobí vždy pružne, na držanie sa s premávkou však stále postačuje a radením pri 2000 ot. sa odvďačí slušnou mestskou spotrebou 5.7 l/100km

Ostatne v strednom pásme zaberá slušne, do stúpaní je dobré mu viacnásobným stlačením akcelerátoru „prifúknuť“ tlak v turbe, nech sa zberá ľahšie, inak bude treba podradiť, najmä s plným autom.

Pri športovej jazde až po limiter ale prekvapí svojim veľmi slušným ťahom. Na 100km zrýchlila Arona podľa za 8.5 sekundy, čo je až o takmer 2 sekundy skôr, ako udáva výrobca Na diaľnici je možné udržovať pohodlne tempo 180 km/h, pri ktorom vystúpi spotreba na 7.7 l/100km a auto točilo len niečo v blizkosti 4 000 ot(pri 130 km/h=3 000 ot.). Kombinovane je možné jazdiť od 5.5-6.3 l/100km, čisto na okresnej ceste za 4.6 l/100km.

Auto jazdí na 18 palcových diskoch Performance s pneumatikami 215/40 R18, v tomto prípade skvelé zimné Continental WinterContact TS850P. Veľké kolesá síce vyzerajú vizuálne akurát k autu, na hrboľoch však cítiť ich neodpruženú hmotu, ktorou dávajú najmä predným tlmičom zabrať a vy si často krát prižmúrite okom „jaj to bola pedra!“

Brzdy sú kotúčové na oboch nápravách 276mm vpredu a 230mm vzadu a plne postačujú na zastavenie 1272 kilogramov ťažkej Arony. Pocit na brzdovom pedáli je solídny s dobrou spätnou väzbou.

V tomto ohľade je tak lepšie siahnuť po menšom rozmere, kto je však ochotný to zniesť, druhá stránka, a to ich šírka a dodatočná tuhosť majú pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti pri športovej jazde. Auto pôsobí ucelenejšie, agilnejšie a dáva lepšiu spätnú väzbu.

Tlmiče DualRide dodávajú Arone v režime Sport dodatočnú tuhosť, ktorú pri tak športovom výzore človek chce. Náklony atletickej Arony v zákrutách sú vďaka tomu minimálne. Má dostatočnú tuhosť karosérie, poslušnú zadnú nápravu a krátky prevod precízneho riadenia. Preto je s ňou na kľukatej ceste zábava, je to v rámci kategórie crossoverov jedno z áut pre šoférov, ktorí si aj radi športovo zajazdia a nepotrebuje k tomu vysoký výkon.

Posed za volantom je nízky, čo je skvelé. Radiaca páka má guľatý tvar a svojou pozíciou padne skvelo do ruky. Okolo nej sa nachádzajú tlačidlá na nastavovanie auta ako vypnutie systému Štart/Stop, Drive Profile, jedine pre vypnutie stabilizačnej kontroly sa treba zahĺbiť do menu infotainmentu na stredovom displeji.

Samotné radenie už je horšie. Má síce pekný mechanický pocit, avšak chcelo by to kratšie dráhy, napríklad ako majú vozidlá Mazda a samotné dráhy neboli úplne presné. Nejeden krát sa stalo, že pri preradení stupeň neskočil na prvý krát na miesto, a to pri poriadne zošliapnutej spojke. Okrem toho bol prvý prevodový stupeň prikrátky, s trochou plynu a citu sú rozjazdy citeľne plynulejšie z 2ky.

Interiér pôsobí čisto a uhladene, pod pekným výzorom sa ale pri stláčaní prejavilo trochu horšie spracovanie plastov aj výduchov, ktoré vŕzgali. Najvýraznejším detailom sú jeho krajné červené výduchy s akoby neónovým podsvietením v noci, ktoré sa pri použití smerovky stlmia. Podsvietená je okrem nich aj lišta predných dverí.

Vzadu je miesta dostatok, chýbajú tu však výduchy ventilácie, ktoré sú tu len pre nohy pod predným sedadlom, či konektory na nabíjanie mobilného zariadenia, v tomto smere sú niektorí konkurenti popredu. Kufor má 400 alebo 1280 litrov po sklopení zadných sedadiel. Je skvelo použiteľný a pod podlahou je aj miesto pre rezervné koleso, takže pecka.

Pochvaľoval som si silné LED svietenie Full LED High aj s prednými LED hmlovkami, ktoré som využil v mliečnej hmle hôr v okolí Prievidze. Ostatná výbava zahŕňala príplatkové prvky ako digitálny prístrojový štít, bezkáblový Apple CarPlay aj bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Zvonku bolo auto odeté do kombinácie čierna metalíza s bielou strechou a kontrastnými červenými brzdovými strmeňmi, čo bola pekná farebná kombinácia.

Tak čo teda, automat alebo manuál?

Zo skúsenosti by som predsa odporučil siahnuť po manuáli, Arona pôsobí ako zodvihnutá Ibiza, a malé mestské autá majú byť zábavné na jazdenie, čo podporuje práve manuál, a aj samotná dynamika 115 koní s ním tak nejak prišla pocitovo lepšia ako pri DSG, napriek tomu že DSG samozrejme radí rýchlejšie.

Related posts