Reálna Spotreba (ZIMA): 23.6kWh/100km
Reálny Dojazd (ZIMA): 368.6km
Vyzerá inak, jazdí inak a disponuje najväčšou batériou v elektrickom vozidle Renault doteraz. Aj taký je nový, čisto elektrický Renault Scénic. Viac o jeho schopnostiach som zisťoval zisťoval v predvianočnom čase, kedy už sú teploty nízke a pneumatiky zimné. Aký bol?
Scénic E-TECH elektrický u nás dostanete od 45 300€. Testovaná výbava Iconic začína od 51 100€. Ceny veľkostne primerané, nakoľko Scénic sa stal SUV veľkostného typu Mazda CX-60 alebo BMW X3, samozrejme jeho úhlavným rivalom je v Slovenskej Republike najmä Škoda Enyaq.
Batéria a Motor
Renault Scénic E-TECH je vybavený batériou s NET kapacitou 87kWh. Tá má vozidlu poskytovať dojazd do 615 kilometrov podľa WLTP. V teste batéria prijala maximálny nabíjací výkon 136kW a Scénic je už v základe vybavený aj tepelným čerpadlom, takže zima Vám v ňom počas jazdy istotne nebude, a to ani pri vypnutej klimatizácii. Počas zimného používania pri vynulovanej spotrebe Scénic vyrátal dojazd 530 kilometrov, čo po jazdení po meste o noc neskôr prepočítal na 424 kilometrov pri 100%.
O pohon sa v prípade výkonnejšej verzie stará 220 koňový elektromotor z Mégane s 300 Nm krútiaceho momentu. Pochopiteľne auto s 1.9 tony nerobí tak živým, no predsa stačí na zrýchlenie na 100km/h za ľudových 8.4 sekundy. Motor je umiestnený vpredu. Pri menšej 60 kWh batérii je vozidlo vybavené 170 konskými silami a na 100km/h zrýchli o sekundu neskôr (9.4 sekundy).
Technické aspekty
Nový Scénic adoptoval karosériu typu SUV. Dostal tak aj kapotu, ktorá v jeho predchodcoch lineárne prechádzala do zvyšku tela. Napriek elektro očakávaniam z aerodynamiky, aj zapusteným kľučkám dverí disponuje karoséria odporom vzduchu 0.295 Cx. S ohľadom na rozmery auta podobné SUV vyššej strednej triedy ako Mazda CX-60, či BMW X3 to vôbec nie je zlé číslo. Renault Scénic je tiež s hmotnosťou 1919 kilogramov najťažším vozidlom Renault súčasnosti. S tak kapacitnou batériou v súčasnosti treba takúto hmotnosť čakať.
A čo spotreba a dojazd?
Tieto aspekty znamenajú, že Scénic disponuje reálnymi parametrami dojazdu ako jeho konkurencia.
Kombinovaná spotreba počas testu dosiahla 23.6kWh/100km, totožná, ako som dosiahol pri KIA EV6 AWD Long-Range v rovnakom období.
A čo dojazd? V skutočne ťažkých podmienkach s čelným 27km/h vetrom pri rýchlosti 120 km/h smerom do hôr som prešiel 228 kilometrov s 34% alebo 141 kilometrami zostávajúcimi v batérii. Spotreba na tejto trase bola 23.8 kWh/100km.
Cestou späť domov som aj nabíjal v Beladiciach a bol svedkom pred-sviatkovej reality (alebo útrap?) mnohých rodín s elektro SUV (najmä Škoda Enyaq). Autá plné ľudí a batožiny, osoby sediace v nich a poslušne čakajúce na dobitie. V tomto ohľade som však bol spokojný, Scénic sa za 8 min, počas ktorých som si kúpil kávu dobil z 27 na 46 percent, ktoré mi akurát postačovali na príjazd ku domovskej AC nabíjačke. Najvyšší dosiahnutý nabíjací výkon dosiahol Scénic 136kW (do 150kW udáva Renault), kým pri 46% už bol len na úrovni 96kW. V ohľade nabíjania potešilo tiež až 21kW AC nabíjanie, ktoré nebýva časté.
Čiastkové spotreby pri pohodovej jazde na okresných cestách sa pohybovali medzi 18.7-20.2 kWh/100km. V meste a prímestskom cykle 21.1kWh/100km.
Spotreby tak naplno zodpovedajú technickým danostiam, hlavne hmotnosti 1.9 tony, menej efektívnemu (síce na pomery triedy aerodynamickému) tvaru karosérie SUV a vonkajším faktorom.
Koncepcia a Nastavenie podvozku
Koncepčne je Nový Scénic veľmi dobre riešený. Vodič sedí vhodne ďaleko od predných kolies a je ponorený do kabíny. Je tak v karosérii dobre vyvážený, čo je dobré pre komfort aj pocit z vedenia vozidla. Prekvapivo, na rozdiel od väčšiny SUV modelov Renault, Scénic nedisponuje systémom 4Control Advanced. A veru pri hmotnosti 1919 kilogramov by tento systém bol dozaista účelný. Tento systém by najmä v ťažkom aute ako elektrický Scénic mal zmysel, pretože minimalizuje vplyvy vysokej hmotnosti na ovládanie vozidla v zákrutách. Aj napriek tejto absencii však auto ochotne zatáča, s malou mierou a neskorým nástupom nedotáčavosti, aj vysokou úrovňou priľnavosti zadnej časti v zákrutách. 4Control by tiež dlhému Scénicu pomohol v meste, kde sa otočí na polomere 10.9 metra (dlhší Renault Espace 10.4 s 4Control Advanced).
Zavesenie prednej nápravy tiež disponuje vysokým uhlom pozitívneho casteru, takže pri zatáčaní sa Scénic správne opiera o zadok a má prirodzene pôsobiace riadenie. Odklony geometrie kolies používajú vyšší negatívny odklon vzadu, aj s jemným odchýlením toe-in. O brzdenie mimo rekuperácie, ktorou sa brzdí 97% času, starajú 350mm/330mm brzdy vpredu/vzadu.
Nesie sa s gráciou Rolls-Royce
Na rozdiel od ostatných Renaultov súčasnosti je Scénic prejavom podvozku úplne odlišný. Vôbec nie je tak tuhý, práve naopak jazdí veľmi dôstojne, akoby bol limuzína. Dopadá na zadok, kde aj jemne poskočí, je príjemne mäkký. Nerovnosti nasáva a pri rozbehoch či brzdení si výrazne podrepne. Spolu s jeho luxusným výzorom a hranato vyzerajúcou karosériou nielen pripomína Rolls-Royce Cullinan od Renaltu, ale tak aj jazdí. Je to dôstojne jazdiace, tiché a priestranné auto. Toto správanie autu dodávalo luxusný charakter a pre kľudného vodiča bude isto potešením.
Perfektný aj pre rodinu
Scénic je samozrejme perfektný pre rodinu, miesta vzadu je nadpriemerne veľa, komfort vysoký a prostredie na cestovanie príjemné. Príjemné preto, pretože sú tu až 4 USB-C na nabíjanie, držiaky na nápoje aj tablety či unikátna panoráma SolarBay. Priplatiť sa dá aj za „novorodenecké taštičky“, zavesené zozadu predného sedadla, ktoré sa hodia pri malých deťoch, ktoré Espace vozí najčastejšie. Kufor je taktiež primeraný, s objemom 545 / 1670 litrov.
Zhrnutie
Auto Roka 2024 prekvapilo najmä jazdným prejavom, natoľko odlišným od svojich ostatných súrodencov. Práve vďaka svojmu jazdnému prejavu som mal zo Scénicu väčší pocit vlajkovej lode, než z modelu Rafale, ktorý je skôr športovo ladeným SUV. Čp sa Scénicu ako elektromobilu týka, dosiahnuté údaje sú v súlade s kategóriou v ktorej sa nachádza. Jeho dojazd je rovnaký ako Kia EV6 Long-Range AWD či Škoda Enyaq Coupé L&K. Jediným, čím sa líši od týchto vozidiel je nižšia hmotnosť, síce 1919 kilogramov je stále skutočne vysokým číslom, ktoré má svoj vplyv.
Renault Scénic E-TECH má svoj charakter a charizmu. Je to elektromobil, ktorý istotne stojí za zváženie, pokiaľ sa chcete odlíšiť od väčšiny slovenských elektromobilistov jazdiacej v Škode Enyaq a zaziť skutočne komfortnú jazdu.