Citroen C3 1.2 PureTech EAT6 – malé zmeny k lepšiemu

„“C3-ka” je kvôli koncernovej hierarchii voči súrodencom v istých oblastiach zámerne nerovná… stále však dokáže zaujať svojou živosťou a sviežosťou.“


UPSHIFT RATING: 7/10

+ funky vzhľad, slušná dynamika, dobrá cena, pohodlné sedadlá 

– horšia automatická prevodovka aj odskakovanie zadnej nápravy (v porovnaní so súrodencami), tvrdšie plasty v interiéri (všetky negatíva však pôsobia nútene z vyšších miest)


Citroen C3 je dlhé roky veľmi obľúbeným mestským autom, s osobitým štýlom, často cieleným práve na nežnejšie pohlavie. Posledná generácia prišla na trh v roku 2016. Odvtedy už nejaká voda pretiekla, a preto dostala C3-ka na udržanie sviežosti a kroku s pokrokom facelift. Ten zahŕňa najmä upravenú prednú masku, ako aj niekoľko technologických zmien.


Motor, pohon a prevodovka

Pod kapotou tejto chic francúzky zostal turbom prepĺňaný benzínový trojvalec 1.2 PureTech s výkonom 110 koní a krútiacim momentom 205Nm dostupným už od 1500 ot/min. Motor je taktiež spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Keď sa na dané špecifikácie pozrieme koncernovo, zistíme, že C3 má o 20 koní a 2 prevodové stupne menej v porovnaní s vrcholným Peugeotom 208, alebo Opel Corsa. Toto hierarchické obmedzenie má však citeľný vplyv na plynulosť aj spotrebu. 

Prevodovka použitá v tomto prípade je rozdielna a horšia. Na rozdiel od 8-stupňu nechá motor medzi preradeniami aj pri jemnom plyne vytočiť ku 2700 ot/min. Pri preradeniach samotných je občas cítiť cuknutie s vozidlom, pri spomalovaní si zase prevodovka rada zvykne podradiť do zbytočne nízkeho prevodového stupňa. Preto sme počas týždňa častejšie využívali manuálny mód, ktorý sa však neovláda na volante, ale potiahnutím radiacej páky nahor/nadol. Reakcia pri tomto spôsobe radenia by mohla byť lepšia, najmä počas radenia v zákrute, no účinok v podobe nižšej spotreby dokáže priniesť. 

Na druhej strane ju chceme pochváliť, že otáčky pri diaľničnej rýchlosti 130km/h sú aj napriek “len” šiestim stupňom na hodnote 2700 ot/min, teda pod 3000, čo je dobre. V športovom móde taktiež nechá motor vytočiť hlbšie do červeného pásma, až ku 6000 ot/min, teda neradí zbytočne skoro, ako iné prevodovky.


Zrýchlenie a maximálna rýchlosť

Citroen C3 v tejto vrcholnej verzii zdolá métu 100 km/h za 9.5 sek. a maximálna rýchlosť vozidla je udávaná na 193 km/h. Nie sú to v žiadnom prípade ohromujúce hodnoty, pre potreby malého auta sú však dostatočné. Predbiehanie s autom nie je bojom o sekundy, vďaka nižšiemu počtu prevodových stupňov je kickdown dostatočne rýchly 


Technické a jazdné vlastnosti

Podvozok Citroenu využíva predné zavesenie typu McPherson, vzadu sa spolieha na jednoduchší typ elastic beam, pri ktorom je zavesenie ľavého kolesa vyššie, preto má koleso negatívny odklon. Veľkou škodou je, že Citroen sa nerozhodol použiť svoje originálne tlmiče s hydraulickými dorazmi na koncoch, ktoré mieria do novej C4. Spravili by skutočný rozdiel v jazdnom pohodlí aj kvalite, zároveň by boli veľkým predajným bodom tohto auta. Snáď v novej generácii. 

Momentálne nastavenie podvozka je v oblasti jazdného komfortu v strede medzi Corsou a 208. Corsa je jednoznačne tuhšia, a prejazdy cez spoje a výtlky dá výraznejšie/nemeckejšie pocítiť. Od Citroenu však človek očakáva najmä komfort, a ten je v porovnaní s Peugeotom 208 rozdielne nižší. 

Pri dynamickejšej jazde trpí častejším a výraznejším odskakovaním zadnej nápravy, najmä pri zlomoch v zákrutách. Každej takejto situácie, pri ktorej zadok letí von sa však veľmi včasne a vcelku agresívne chytá stabilizačný systém, a to aj v prípade jeho vypnutia. Toto je samozrejme výborné pre všeobecnú bezpečnosť, ale výrazne odstraňuje úsmev z tváre.

Riadenie je dobré. Tuhšie ako v Peugeote, oproti nemcom je však stále ľahučkým. Páčil sa nám jeho strmý prevod, priamosť, aj prekvapivo dobrá odozva. Volant má taktiež príjemný tvar, bez zbytočne výrazných línii, takže dobre padne do rúk.

Auto je vybavené kotúčovými brzdami na oboch nápravách. Brzdy sú na vozidlo dostatočne silné. Naladenie pedála je mäkšie, no nie prehnane citlivé.

Posed za volantom síce nie je najnižší, ale to ani samotné vozidlo, niekedy má človek pocit že šoféruje mini SUV. V rámci možností je však dobrý. Citroen používa vlastné Advanced Comfort sedadlá. Vyznačujú sa výrazným grafickým efektom, navrhnutým pre lepšie držanie tela a naozaj mäkkunkým materiálom s podobne príjemným čalúnením. 

Pre dynamickú jazdu im chýba hlbšie vykrojenie a teda výraznejšia podpora bokov pri pôsobení preťaženia. Na každodenné jazdenie sú však vynikajúce, aj napriek mäkkému materiálu nie sú zlé ku chrbtici, telo naozaj kvalitne podporujú, a aj po dlhších trasách nie je cítiť stuhnutosť alebo bolesť.


Spotreba a obutie

Ako sme spomenuli vyššie, rozdielna prevodovka v C3 má vplyv aj na spotrebu. V automatickom režime sa priemerná spotreba pohybuje na úrovni 7.3l/100km. V manuálnom ju pri dobrej technike jazdy možno stlačiť aj o liter, na 6.1l/100km, čo už je prijateľný údaj. Mimo mesta zvládne aj pod 5l/100km a diaľnica si vypýta 7.6l/100km.

Citroen C3 bol v čase testu obutý na zimných pneu Firestone WinterForce 2 s rozmerom 205/55 R16. Tieto pneu poskytujú aj v chladných a vlhkých podmienkach spôsobujúcich najmä v rána klzkosť vozovky dobrú trakciu. Prispievajú k lepšej odozve od riadenia, sú však hlučnejšie ako prémiovejšia konkurencia. V lete by sme sa spoľahli na niektoré z prémiových touring plášťov, s nižším profilovým číslom, 205/45 R16, ktoré by dokázalo prispieť menšou pružnosťou k nižšej miere odskakovania zadnej nápravy.


Priestor

Priestrannosť v tomto francúzovi možno označiť za prekvapivú. To najmä z dôvodu dĺžky palubnej konzoly. Aj napriek tomu sa však dozadu dokážu vcelku pohodlne usadiť aj vyššie postavy, to najmä v rade za spolujazdcom, keďže schránka je umiestnená hlbšie v palubnej doske, vďaka čomu sa spolujazdec môže usadiť viac dopredu. Kolená si možno pohodlne oprieť o výplň predného sedadla. Vzadu však chýbajú konektory na nabíjanie počas dlhších trás. Potešia háčiky na kabát, na oboch stranách. 

Kufor má stále veľmi slušný objem okrúhlych 300 litrov. Na Renault Clio, ktorý ponúka skoro o triedu vyšších 390 litrov to síce nestačí, kufor C3-ky má však široký nakladací otvor, hlboké dno, pod ktorým sa ešte skrýva priestor plnohodnotné rezervné koleso s náradím, takže rozhodne nie je zlý.


Interiér a výbava

Jemné zmeny sa dotkli aj vzhľadu prístrojovej dosky. Tá bola spracovaná z tvrdších plastov, znovu na úkor súrodencov. Pribudol väčší, kvalitnejší 7-palcový displej a v nami testovanej verzii aj nepravý drevený dekor svetlej farby, ktorý je však príjemným osviežením. 

Zostali typické prvky, ako madlá dverí v tvare ušiek kabelky. Človek by o nich povedal že budú ohybné a mäkké, ako na kabelke, avšak opak je pravdou. Všade po interiéri aj exteriéri sa nachádzajú obdĺžnikové vzory s oblými rohmi, dodávajúce istý bublinkujúci pocit. 

Nezvyčajným možno nazvať mapku zobrazujúcu dráhy prevodovky, ktoré majú pomocť istým prípadom nemenovaného ženského pokolenia pochopiť, ako si zaradiť. Tento obrazec sa skrýva na paneli pred radiacou pákou, spolu s tlačidlom spínajúcim športový režim.

Výbava testovaného vozidla zahŕňala tempomat, cúvaciu kameru so zadnými parkovacími senzormi (predné už však absentovali). Veľmi dobré LED svetlá, ktoré však aj napriek polohe AUTO neobsahovali automatické prepínanie na diaľkové v nočných podmienkach. Zadné LEDky taktiež dostali 3D efekt. Chýbať nesmela automatická klimatizácia, stierače a vyhrievané sedadlá.


Cena, príplatky a rivali

Nami testovaný model vyšiel na 16 480 eur. Citroen C3 vo fullke s týmto pohonným ústrojenstvom a so všetkými príplatkami vyjde na 19 165 eur. 

Hlavnými rivalmi možno nazvať najmä koncernových súrodencov, ktorí majú na výber aj širšiu paletu príplatkovej výbavy zahŕňajúcej aj panoramatickú strechu alebo vyhrievaný volant. Jazdne z tejto trojice možno C3 zaradiť na spod hierarchie, avšak z auta cítiť, že koncern PSA tento krok spravil úmyselne. 

Osobne si myslíme, že aj keby mala C3-ka kvality súrodencov, zákazníkov by im nekradla, má svoju cieľovú a vernú skupinu zákazníkov. Nastavenie motora na rovnaký 130 koňový výkon s použitím 8-stupňovej prevodovky, by prinieslo lepší pocit z komfortu, ktorý tu momentálne je len na priemernej úrovni. 

Je nám C3ky trochu ľúto, auto to skutočne nie je zlé, kvôli hierarchii však pôsobí nútene o chlp horšie ako súrodenci. Svojich zákazníkov si však určite nájde, o čom hovoria aj presvedčivé čísla predajov.

Svoj Citroen C3 si môžete zostaviť tu:

ÚROVNE VÝBAVY (citroen.sk) 

Related posts