Škoda Superb je jednoducho vlajková loď, a inak tomu nebude aj keby príde akokoľvek veľké a luxusné SUV od Škody. Teraz je tu už štvrtá generácia tohto Českého elegána a s Passatom je si bližšia ako kedykoľvek predtým, až na jeden rozdiel. Superb si môžete kúpiť aj ako „super-kĺzavý“ aerodynamický LIFTBACK. Teraz je tak ešte väčšmi autom, ktoré ponúka za X (dobrých) peňazí hodnotu akú inde nezoženiete, ešte väčšmi než jeho predchodca.
Karoséria a Dizajn
Napriek rôznym názorom na samotný dizajn auta možno odborne ohodnotiť technickú stránku dizajnu a to jedným slovom. EXCELENTNÁ. Obe verzie, Liftback aj Combi sú nesmierne aerodynamické s koeficientami pri verzii Combi totožným s Passat Variant, teda 0.25 a pri verzii Liftback ohromne nízkych iba 0.23Cd. To je takmer tak efektívne ako Mercedes-Benz E-triedy s 0.22Cd. Tento faktor má ohromný vplyv na zachovanie či zlepšenie spotreby ako aj na hlučnosť vnútri pri vysokých rýchlostiach.
Inak koncepcia pri pohľade zboku je stále typický VW Group, teda aj v novom Superbe vodič stále sedí relatívne bližšie ku predným kolesám (aj keď ďalej než u predchodcu, čo je ZLEPŠENIE). Toto jednak ovplyvňuje vyváženie vozidla, pocit z vedenia vozidla ako aj komfort vodiča na hrboľatom povrchu. Celkovo sa ale jedná o zlepšenie, síce tak ako v BMW radu 5, či Mercedese triedy E sa tu nesedí. Nie je to však niečo čo Superbu vyčítam, to vôbec, pretože Superb je o mieste vzadu, a ohromnom kufri, je to tak nevyhnutný kompromis.
Podvozok a Geometria Kolies
Pochvalne sa možno vyjadriť aj o nastavení kinematiky podvozku. To využíva dostatočný uhol predného pozitívneho casteru, ktorý vplýva na prirodzenosť riadenia aj opieranie sa auta s motorom vpredu o vonkajšie zadné koleso pri zatáčaní. Toto je nastavené korektne. Čo ale geometria zavesenia kolies? Tá je na zadnej náprave pomerne ku na predok „nahrnutej“ koncepcii nastavená správne. Zadné kolesá majú pozdĺžne odchýlenie dovnútra, teda toe-in a disponujú väčším negatívnym odklonom než predné.
Predné kolesá taktiež využívajú negatívny odklon, avšak po dynamickej jazde nutno usúdiť, že by potrebovali ešte väčší, aspoň taký akým disponujú aj zadné kolesá a to z dôvodu, že nedotáčavosť nastupuje pri Superbe s motorom TDI naozaj celkom skoro. A nie je to len motorom, napríklad pri novom Kodiaqu TDI, kde je geometria zavesenia kolies absolútne správna je toto zvládnuté krásne a nedotáčavosť nastupuje až skutočne neskoro, ako pri šoférskom SUV…
Jazda: Hallelujah, konečne sa nehúpe!
Čo sa jazdy samotnej týka, tu nastalo v oblasti komfortu vďaka novému DCC PLUS markantné zlepšenie. Aj v jeho najmäkšom nastavení sa už Superb na vlnitej ceste nehúpe na predku tak ako predchodca. Toto vnímam ako to najpodstatnejšie vylepšenie aké mohli v Škodovke Superbu dať. Teraz tak jemne dopadne a to je všetko. Komfortná jazda, prevedená správnym spôsobom.
Inak je príjemný ako vždy. Vďaka skvelej aerodynamike je krásne tichý, okolo 57dB na diaľnici pri 130km/h. Skvelá tichosť dáva vyniknúť aj audiu pri počúvaní hudby a kilometre plnú veľmi rýchlo. Dokonalá aerodynamika zabezpečuje, že ani veterné dni nezaskočia Superb a udržuje si nízku spotrebu.
Pri tej dynamickejšej jazde síce ako som spomenul, v ostrejších zákrutách nastupuje nedotáčavosť pomerne rýchlo, v dlhých tiahlych je však cítiť zlepšenie podvozku, ktorý tiež lepšie hltá naše vlnovité krajnice a zadok drží stopu rovnako stabilne ako doteraz. Síce vďaka toe-in vie v ostrých zákrutách príjemne narotovať, čo je pozitívne. Pocit na volante aj brzdovom pedáli zostal rovnaký. Zlepšila sa však spätná väzba cez volant aj sedadlo, vďaka vyššej tuhosti karosérie aj nastaveniu pozítívnej caster geometrie vpredu.
Motor 2.0 TDI SCR EVO
Motor 2.0 TDI SCR EVO znamená diesel s ešte nižšími tepelnými stratami a pre nižšie emisie má teraz až 2 SCR filtre umiestnené v rade za sebou blízko motora, do ktorých je vstrekovaná močovina. Je mi úplne jasné, že motor TDI bude tým najpredávanejším. Osobne by som sa však týmto filtrom a ich udržiavaniu hlavne po vysokom nájazde vyhol a kúpil to najlepšie 2.0 TSI s výkonom 265 koní, krémovou tichosťou benzínu a novým kompresným pomerom 12.2:1.
Dôležité povedať, že L&K dostať len s 4×4 a najsilnejším TDI aj TSI. Za zváženie isto stoja aj iné motorizácie. Jednak nový Plug-In, alebo kľudne aj nový 1.5 TSI s vypínaním motora počas plachtenia.
Čo sa testovaného najsilnejšieho dieselu so 193 konskými silami a 400 Nm týka. Klasika, ale kvôli emisiám reakcia na plynový pedál nie je najostrejšia, kvôli vyššej váhe 1844 kilogramov (oproti 1752 u predchodcu s TOP TDI) pôsobí dynamika pomalšie a rovnako kvôli nej je spotreba aj napriek vylepšenej aerodynamike vozidla podobná či rovnaká. Autu chýbala ľahkonohosť 2.0 TSI, preto ho tak intenzívne aj odporúčam.
Čo teda Spotreba a Dojazd?
Spotreby sú nasledovné. Diaľničné presuny v zime za 5.9l/100km. Diaľnica/Okresky pokojne 5.5l/100km. Okresky svižne za 6.4l/100km. Celotýždňový priemer sa ustálil v zime na 6.8l/100km. Toto je už takmer benzínové číslo, ale jedná sa o najlepšiu a teda aj najťažšiu verziu L&K a zimné počasie hrá svoju rolu. Nádrž na DIESEL má objemných 66 litrov, čo je skvelé!
Dojazdovo to teda znamená že na dlhých trasách budete tankovať každých 1118 kilometrov. A priemerne aj s užívaním auta dynamicky na okreskách každých 970 kilometrov. Stále perfektné a chválim aj tú nádrž, niečo, čo dnes už nebýva tak časté, aby mala v neprémii takmer 70 litrov objemu.
Interiér
Interiér, konkrétne prístrojový doska bude dozaista veľkou témou priaznivcov Superbu, kritizovať budú najmä vyčnievajúci displej a stierače umiestnené v smerovke, alebo prístrojový štít vodiča „nalepený“ na konzole budíkov. Mne sa však interiér nového Superbu páči, veľmi. Originálny vertikálny dizajn naprieč palubovkou je elegantný a nadčasový, ku nemu sa krásne hodí tmavé drevo. Vyčnievajúci displej je uchytený pevne a nevŕzga, naviac infotainment je dokonale plynulý a veľmi príjemne používateľný a to nie som fanúšik používania displejov, tento sa však skutočne dal zniesť. No a budíky, nie že by ma ich dizajn absolútne netrápil aj keby ich je vidno, tak ako ho pri jazde nie je vidno. Podstatné pre mňa je, že kvalita je skvelá a zobrazuje informácie ktoré potrebujem, a taktiež klasické budíky, čo dnes už nie je samozrejmosť…
Sedadlá AGR aj s masážou sú výborné, postačujúce aj pre dynamickú jazdu a majú aj manuálne predlženie na podporu stehien „a lá“ BMW. Dvojdielna lakťová opierka je mäkka a poddajná. Akurát tie zbytočné organizéry by som si odložil niekde v garáži, lakťovka chce veľké veci a organizéry stáli v ceste. Posed už typicky vyšší nad prístrojovkou aj v najnižšej polohe a tiež typicky so širokou možnosťou polohovania sedadla aj volantu.
Volič prevodovky namiesto páčky na stierače je iba otázkou zvyku. Naviac prevedenie stieračov na páčke smeroviek je spravené intuitívne, dokonca aj funkcia ostrekovania okna. Jeden klik je pretretie okna, hlbšie stlačenie a podržanie iniciuje ostrekovanie predného okna. Žiaden problém.
Miesto vzadu a Kufor
Miesto vzadu rovnako perfektné, zadní pasažieri si jazdu užijú. Samostatná klimatizácia a jej výduchy, 2X USB-C, lakťovka s miestami na nápoje aj load-through prístup do kufra, do dverí sa zmestí litrovka a súkromie možno zaistiť aj manuálnou roletkou. Kufor narástol na až 645 litrov! Osobne sa domnievam že kombi pri takomto objeme už je sotva treba, ale tiež zatiaľ ešte nemám rodinu…. Avšak praktickosť skvelá, kopec háčikov, organizérov, rezerva aj schránky po bokoch. no jednoducho Škodovácka dokonalosť.
Nechýba ani dáždnik v predných dverách!
Zhodnotenie
Nový Superb hodnotím len tou najlepšou známkou. Po jazdnej stránke sa jedná a veľký pokrok oproti predchodcovi. Po tých ostatných a veľmi dobrú evolúciu. Stále je tiež krajším Passatom a vo verzii liftback aj jedinou možnosťou kúpy Passatu verzie Liftback. A ten by som vďaka príkladnej aerodynamike aj odporučil. So všetkým čo Superb ponúka sa jedná o unikátnu hodnotu a tak cenovka okolo 60 000€ mi nepríde vysoká.
A kto už chce prémiu, priplatí si za vnútri menšie, ale luxusnejšie AUDI. V neprémiovej konkurencii je Superb jedinečným autom a teraz sa mi aj páči viac po jazdnej stránke než predchodca, čo je pre mňa a veľa ďalších otcov, ktorí sa radi aj športovo zvezú podstatné.
Výborný Produkt!






























