Vozy kategórie Rally1 sú pripravené na nadchádzajúcu sezónu a Rally Monte Carlo je tu už budúci týždeň.
Traja hlavní konštruktéri už predstavili svoje autá pre tohtoročnú sezónu WRC 2022, ktorá sa začína prvým pretekom na Rally Monte Carlo. Sú to Ford Puma, Hyundai i20 a majstrovská Toyota Yaris s novými prívlastkami Rally1.
Na počiatku tejto novej éry dostanú k benzínovej 1.6 Turbo s výkonom 380 koní aj elektromotor s výkonom 136 koní a krútiakom 180 Nm, ktorý bude napájaný z 3.9 kWh batérie. Kombinovaný výkon tak je 500 koní a 500 Nm Batéria dokáže byť okrem rekuperovania energie tiež nabitá káblom len za 25 minút.
Autá si zachovajú spojenie s 5 stupňovou sekvenčnou prevodovkou a s mechanickými diferenciálmi, akékoľvek aktívne diferenciály zostávajú zakázané. Elektromotor má popri energetickej výhode poskytovať hlavne lepšie reakcie, keďže eBoost má takmer nulové oneskorenie oproti akémukoľvek oneskoreniu turbodúchadla a to je výhodou napríklad aj v pomalých zakrutách.
Pre ubytovanie batérie sú teraz všetky WRC špeciály zosilnené vnutorné klietky, ako aj konštrukciu v oblasti dverí, pre lepšiu ochranu pred bočným nárazom.
Zjednodušené bude aj zavesenie kolies s krížnym pomocným rámom pre montáž priečnych ramien a spojení zavesenia.
Posádky sú nasledovné:
Hyundai i20 N Rally1 bude mať štyri posádky. Nazvučnejším menom je jednoznačne Thierry Neuville a šampión WRC z roku 2019 Ott Tanak. V treťom aute bude sedieť syn legendárneho pretekára Petra Solberga, Oliver. Štvrté vozidlo Hyundai i20 N Rally1 bude osadať skúsený španiel Dani Sordo.
Ford M-Sport Puma Rally1 budú sedlať traja jazdci sponzorovaní Red Bullom. Sú to Craig Breen, Adrien Formaux a Gus Greensmith. Ku nim sa pridáva 9-násobný šampión Sebastien Loeb, ktorý pomáhal s testovaním a vývojom auta a bude ho pilotovať na Rally Monaco.
Majstrovská Toyota Yaris Gazoo Racing Rally1 bude pilotovať aktuálny majster sveta Sébastien Ogier, velšský jazdec Elfyn Evans, mladučký Fín Kalle Rovanperä. Štvrtým jazdcom bude mladý Japonec z programu Toyota Gazoo Racing WRC Challenge Program, Takamoto Katsuta, ktorý bude s tímom zbierať potrebné skúsenosti do svojej kariéry.
Z článku 262 regulácie FIA sme tiež vybrali niektoré zaujímavosti, ktoré sú tento rok regulované, ak Vás to zaujíma pozrite si ich nižšie:
- Nové Rally1 autá už nemusia byť homologované v skupinách A-N a tiež nemusí byť vyrábaná produkčná verzia daného špeciálu (ako Toyota spravila s Yaris GR). Autá však stále musia byť identifikovateľne založené na produkčnom sériovom modeli.
- Nové autá musia pri meraní vážiť najmenej 1 260 kilogramov a s rezervným kolesom. Pri kombinovanej hmotnosti, teda koleso a posádka vozidla je minimálna hmotnosť stanovená na 1 430 kilogramov. Minuloročné autá vážili 1 350 kilogramov aj s posádkou, takže sa pozeráme na nárast hmotnosti o 80 kilogramov.
- Kompresný pomer spaľovacích motorov nesmie presiahnuť pomer 12.5/1.
- Umiestnenie ECU (riadiacej jednotky) je ľubovoľné. Všetky aktuátory v aute však musia byť ovládané ECU, a maximálne otáčky motora sú stanovené na hranici 8 500 ot./min. Povolené je tiež použitie keramiky na zapaľovacie sviečky motora, ich typ a výrobca sú ľubovoľní.
- Pružiny vozidla musia byť vyrobené z ocele.
- Zakázané je prepojenie sania a výfukového potrubia. Všetok vzduch smerujúci do motoru musí prejsť cez vzduchový filter vo filtrovej skrini a cez plenárnu komoru. Vzduchový filter aj jeho skriňa však môžu byť posúvané v motorovom priestore a vymieňané.
- Hrúbka trubiek vo výfukovom systéme musí mať 0.9 mm alebo viac v jeho rovnej časti.
- Trubky medzi vývodom turbodúchadla až po 20 mm pred katalyzátorom musia dosahovať vnútorný priemer 78 mm. Autá budú vybavené jednou výfukovou koncovkou, výfuk musí byť v rozmedzí maximálne 45 a minimálne 10 cm nad povrchom cesty.
- Katalyzátor musí byť umiestnený ako 150 mm pred koncom výfukového potrubia a za zadnými kolesami. Limit hlučnosti na otvorených cestách nesmie presiahnuť 103 dB.
- V systéme chladiaceho radiátoru je zakázaný len akýkoľvek systém rozprašovania vody. Pozícia ventilátoru radiátora musí byť za každých okolností 300 mm medzi jadrom radiátora a lopatkami ventilátora.
- Veľkosť reštriktora je 36 mm, povinných v dĺžke aspoň 3 mm. Vonkajší priemer reštriktoru však musí byť 42 mm v jeho najužšom mieste a to po dĺžku 5 mm do každej strany. Musí byť možné ho na turbodúchadlo namontovať/odmonotovať odstránením 2 skrutiek z turbodúchadla alebo reštriktoru.
- Ventil na regulovanie tlaku, ako aj systém vstrekovania vzduchu do výfukového potrubia sú zakázané.
- Medzichladič musí byť inštalovaný pred motorom. Akýkoľvek systém vstrekovania a rozprašovania vody je zakázaný.
- Spojkový disk musí byť veľký minimálne 183 mm
- Minimálna váha prevodovky je 55 kg. Minimálna váha prevodovky so zadným diferenciálom a zariadením na odpojenie zadného pohonu je 92 kg.
- Zdvih tlmiča je stanovený na maximálne 270 mm
- Disky kolies môžu byť vyrobené z hliníka alebo horčíka. Disky pre šotolinové rally majú vážiť minimálne 8.6 kg, pre asfaltové minimálne 8.9 kg
- Brzdové disky môžu byť ventilované. Pre šotolinové rally musia mať rozmer 300×24 mm. Pre asfaltové rally 370×25 mm.
- Pridaná môže byť aj klimatizačná jednotka
Foto: Hyundai, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, CarThrottle