KGM (kedysi SsangYong) Torres je v našich končinách extrémne populárne auto. Za svoju nízku počiatočnú cenu ponúka ba až prémiový dizajn karosérie, ohromnú praktickosť pre dobrodružných ľudí, aj aktuálne technologické vybavenie. Elektrická varianta EVX značí nový míľnik, prvé BEV značky a pre veľa ľudí je vďaka neveľkému cenovému rozdielu od spaľovacej verzie vo vyššej výbave chrobákom v hlave. Preto som zisťoval aký je, už v takmer zimných podmienkach, 4 stupňe počas dlhších ciest a zimné pneu na vozidle. AKÝ JE TEDA V ZIMNOM REŽIME?
Rozdiely oproti 1.5 T-GDI
Značné rozdiely badať zvonku aj vnútri. Dizajn karosérie pôsobí ešte dramatickejšie, ešte prémiovejšie a aj štýlovejšie. Torres EVX má efektný dynamický podpis, krásne dynamické smerovky aj 3D zadné svetlá. Tvar je podobný, lepšia je však aerodynamika, tá klesla z 0.37 pri Torres 1.5 T-GDI na 0.34, hlavne vďaka viac zakrytovanej prednej časti a aj aktívnym žalúziám pred chladičom.
Interiér prešiel typicky elektrickou zmenou, tou myslím prítomnosť plávajúcej stredovej konzoly, ktorá je pre elektromobily častá. Nevýhodou je, že zmizol praktický druhý displej klimatizácie a ďalších funkcií, a všetky tieto funkcie sa presunuli do systému stredovej obrazovky. KGM spravil klimatizáciu kedykoľvek dostupnú potiahnutím zboku, tlačidlá sú ale tlačidlá. Inak znovu dizajn interiéru pôsobí vskutku prémiovo, s krásnou kombináciou čiernej a hnedej. Sedadlá sú vyhrievané a ventilované. Radosť cestovať v Torres EVX z tohto pohľadu.
Batéria
Batéria s kapacitou 73.4 kWh typu LiFePo4+, s maximálnym dosiahnutým nabíjacím výkonom 117 kW a vhodným 15-20 minutovým časom nabíjania doručuje nabitému Torres EVX počítačový dojazd o hodnote 444 kilometrov. Tie po naštartovaní vozidla klesnú na približne 395 kilometrov.
A ako v realite?
Som snáď prvý, kto má možnosť si auto vyskúšať už v zimnom režime. Vonku rozmedzie 4-10 stupňov Celzia a zimné obutie. Čo to znamená pre spotrebu a dojazd? Dlhodobý priemer sa ustálil na 25 kWh/100km, diaľnice znamenajú 28-30.5 kWh/100km pri 130 km/h. Toto z reálneho hľadiska znamená dojazdy 240-262 kilometrov na diaľnici a 293 kilometrový dosah pri kombinovanej jazde.
Stále jazdí príťažlivo.
Aj Torres EVX jazdí na pomery veľkosti a výšky vozidla stále príťažlivo. Poháňa ho 207 koní a 339 Nm na prednej náprave, čo mu udeľuje slušnú dynamiku. Zrýchlenie len za 8.1s, čo na 1.99 tonové SUV je super. Maximálna rýchlosť činí 175 km/h.
Torres EVX jazdí zákruty rovnako správnym a prívetivým spôsobom ako aj spaľovacia verzia. V zákrutách to výrazne opiera o vonkajšie zadné koleso, oddaluje tak nedotáčavosť, takže prejazdové rýchlosti vedia byť na limite prekvapivé. Za takéto správanie vďačí aj geometrii kolies. Zadné kolesá disponujú vyšším negatívnym odklonom a viditeľne výrazným pozdĺžnym odchýlením toe-out, ktoré je z dôvodu vyššej hmotnosti ešte väčšie než pri štandardnom Torrese.
Koncepčne je veľmi pekne vyriešený aj posed vodiča, stále sedí dostatočne ďaleko od predných kolies, čo prispieva ku dobrému pocitu z vedenia vozidla aj komfortu na nerovnostiach. Nastavenie tlmičov a pružín možno označiť za tuhšie, pri každodennom jazdení, na väčších zoskokoch, nerovnostiach ale aj pri dynamickej jazde je cítiť aj istú úroveň mäkkosti, síce samozrejme náklony nie sú vôbec výrazné.
Priestor je jeho doménou
Podobne ako pri spaľovacom Torres je aj tu priestor pre život silnou stránkou vozidla. Miesto pre zadných pasažierov je nadpriemerné vo všetkých smeroch. Nechýbajú komfortné elementy, teda klimatizácia, nabíjanie USB-C a lakťovka s držiakmi na nápoje. Na oknách sú aj manuálne rolety pre lepšie tepelné zatemnenie v lete.
Kufor je obrovský, má 839 litrov v základnom usporiadaní a 1662 litrov po sklopení.
Zhrnutie
KGM Torres EVX začína na 34 990€, cena blízka dobre vybavenému Torres Premium s benzínovým motorom. Pre tento dôvod je pre kupujúcich zaujímavou alternatívou. Ako prvý elektromobil značky jednoznačne zaujal. Jeho luxusný vzhľad, jazdné vlastnosti, slušná dynamika a ohromná praktickosť. Jeho dojazd v zimných podmienkach tiež nie je sklamaním, odchýlka 36.6% od udávaného je v zimných teplotách typickou pri súčasnej generácii elektrických vozidiel. Samozrejme podobne ako pri Torres T-GDI, aj tu hrá aerodynamika vozidla veľkú rolu a tak sú spotreby vyššie.
Celkovo sa jedná o dobre riešený a veľmi príjemne jazdiaci elektromobil. Poctivo zvládnuté od KGM predt. SsangYong.