Honda PCX je jedným z najpredávanejších skútrov. V Európe sa predalo minulý rok 28 000 kusov tohto modelu. Čo ho robí tak skvelým, a aké vylepšenia si PCX 125 prináša v aktuálnej verzii? Poďme sa na to pozrieť.
Ten je fakt pekný!
Presne tak. Honda PCX 125 je nesmierne sympatický skúter, jeho predná maska pôsobí drzo a hravo ako Sonic the Hedgehog. Práve dizajn je jednou zo silných stránok, prečo jazdí tak vysoký počet týchto skútrov aj po našich cestách, kde skútre nie sú tak frekventované ako v prímorských lokalitách.
Čo je teda nové?
Novinkami disponuje aj technických, tak aj praktických oblastiach.
Čo sa praktickosti týka, väčší je odkladací priestor na helmu, teraz až 30.4l. Pre pohodlnejšiu jazdu sú dlhšie aj širšie prahy pre položenie nôh. Držadlá pre spolujazdca sú užšie, ergonomicky tvarované a ľahšie o 310 g, ukazujúc, ako podstatná je pre Hondu aj nízka hmotnosť ich stroja v detailoch.
Pre každodenné používanie jazdca poteší hlavne jednoducho fungujúci keyless systém štartovania a uzamykania. Ním sa rotuje a popri tom stláča/vyťahuje, podľa úkonu, ktorý chcete spraviť. V oblasti systémov ďalšie novinky zahŕňajú Štart&Stop ako z automobilov, ktorým možno ušetriť benzín pri státí v kolóne.
Druhým skvelým systémom je trakčná kontrola HSTC. Tá reguluje trakciu zadného kolesa pri jazde na mokrej či inak klzkej vozovke, minimalizujúc tak riziko nehody a poškodenia stroja. Displej skútra zobrazuje TRIP, a čo poteší pre informovanosť aj spotrebu.
Potom sú tu už čisto mechanické novinky, a nie je ich málo!
Aké to sú teda?
Inžinieri Honda zmenili veľkosti kolies a rozmery pneumatík. Predtým: 14″ na oboch nápravách. Teraz 14-ky vpredu a menšie 13-ky vzadu. Pneumatiky: Vpredu teraz 110/70R14, vzadu 130/70 R13. Na zadnom kolese bol tiež vylepšený zdvih tlmiču, ten je teraz 9.5cm, čím chceli dosiahnuť komfortnejšiu jazdu.
Vylepšená bola aerodynamika stroja s väčším štítom, zlepšujúc obtekanie vzduchu okolo jazdca, a jeho ochranu.
Tým najväčším prekopaním si ale prešiel motor. Štvor-ventilový SOHC má po novom iné vrtánie, zdvih a aj kompresný pomer. Má tak parametre 53.5×55.5 a kompresný pomer 11.5:1 (oproti 52.4×57.9 a 11:1 u predchodcu). Aktuálny model tak má 12.51 koní pri 8 750 ot. a 11.8 Nm pri 6500 ot.
Vylepšené bolo aj chladenie motor. Ten je chladený jednak olejovými tryskami v pieste ako pri veľkých motorkách Honda CRF450 R. Druhak je chladený vonkajším chladičom na pravej strane motorky a kľukovej skrine. Využíva aj malý ventilátor, ktorý zmenšuje straty trením a znižuje aerodynamický odpor.
Poďme sa previezť!
PCX 125 štartujem držaním brzdy a stlačením štartéra, motor nabehne potichu a hladko ako nové mHEV vozidlo od Mercedes-Benz. Pri pohľade na typicky široké pochrómované riadidlá zdvíham hlavu a vyrážam. PCX je s váhou 130 kilogramov ľahkým strojom, preto udržať balans na ňom je ľahké. Reakcia nového motora na akceleráciu je okamžitá, nepotrebujem dávať plný plyn, aby som sa držal s okolitou premávkou. Prichádzam ku prvej križovatke. Brzdím zadnou brzdou, ktorá je bubnová a tak slabšia, takže sa s ňou brzdí veľmi príjemne. Na ďalšej križovatke to už skúšam s prednou, kotúčovou o priemere 220 mm s ABS. Brzdí vskutku silno a pritom opiera stroj o 89 mm zdvih prednej vidlice. Neskôr prišla aj situácia núdzového brzdenia, kombinácia oboch bŕzd zastavuje takmer okamžite, skvelé.
Hlučnosť stroja pri jazde nie je vôbec vysoká. Vďaka väčšiemu štítu ma vzduch nezasahuje takmer až po prsia, čo je pohodlné. Komfort? Pán v HONDE mi hovoril, že SX má oproti PCX väčšie kolesá, čo je samozrejme na rozbité slovenské cesty lepšie. Ale nesťažujem sa ani s menšími. Práca inžinierov na tlmení bola dobrá. Zvýšenie zdvihu na 95mm a zároveň osadenie tuhších pružín vytvára pri mojej jazde malé poskočenie stroja na zadku, príjemné odfiltrovanie nerovnosti. Na tých fakt veľkých ale bolo cítiť rázvor 1.315 m a menšie kolesá, ktoré do nich ľahšie zapadli.
Vyberanie zákrut je s PCX radosť. Možno s ním robiť fakt veľké náklony (na skúter) a prechádzať aj prudšie zákruty svižne, rýchlejšie ako autá. V tomto dozaista pomáhajú hlavne širšie pneumatiky 110/130mm. Idem po obchvate, skúšam, ako rýchlo zvláda jazdiť. Obvykle okolo 90-bez kontroly, len tak vibe-ovať. Skúšam maximálku, 114 km/h, nie zlé.
Prechádzam mestom, idem domov. Pozerám na západ slnka idúc cez Most SNP, hodnotím skúter v hlave ako veľmi príjemný a aj sympatický na pohľad, cítim z neho radosť a konečne svieži vietor na tele.
Prichádzam domov už za tmy, svietia mi silné predné LED svetlá. Niekto na mňa blikol. Kontrolujem, či nemám zapnuté diaľkové, no nemám. Asi svietia vysoko a silno, hovorím si. Ku domu prichádzam pozerajúc na modrou farbou podsvietené logo PCX. Pred vypnutím kontrolujem celotýždňovú priemernú spotrebu. Má byť 2.1l/100km podľa Hondy, moja je iba 1.8l/100km, a to aj po svižných jazdách.
Vravím si: Skvelé, takže z 8.1 litrovej nádrže to znamená dojazd 450 kilometrov. To je PERFEKTNÉ.
Záver
Taká je moja skúsenosť s PCX 125 model 2023. Sympatický skúter s veľkým počtom mechanických zmien, ukazujúc cit pre detail, aký majú inžinieri HONDA. Váš už od 3 150€. Priplatiť možno ešte zadný 35 litrový kufor, automaticky zamykateľný, priehľadné chrániče rukovätí a ich funkcia vyhrievania, ak by s ním jazdíte aj na jeseň. No a na zimnú úschovu samozrejme plachta.
Perfektný spôsob rýchlej, úspornej aj praktickej mobility. Sympaťák, ktorého si neskôr možno zaobstarám.