Faceliftovaný Kamiq lepšie vyzerá, má vykonnejší základ a je, ako aj doteraz, BRILANTNE PRAKTICKÝ.
Facelift modelov Scala a Kamiq prišiel spoločne, a v rovnakom duchu sa niesla aj následnosť ich testov = OB – TÝŽDEŇ. Dokonca aj špecifikácia vozidiel bola rovnaká. Prečo? Jedná sa o akčné modely Drive Plus. Do tretice boli zhodné aj pohony: 1.0 TSI + DSG DQ200. Tak poďme sa pozrieť na Kamiq.
Čo to je?
Facelift Škoda Kamiq. Obľúbený mestský crossover prichádza s osvieženým dizajnom aaa osvieženým aj interiérom, síce nie tak okato, ako práve exteriér. Osobne hodnotím že je to facelift do krásy. Iný je podpis denných led pásov na vrchu. Hlavné svetlomety sú teraz menšie; (a preto krajšie), no a pribudol nám aj LED pásik hmlových svetiel.
Vizuálne veľká zmena je to aj vzadu, kde dizajnéri pridali dolnú čast svetlometu v tvare hokejky. Nesvieti, je to skôr reflexný svetlomet ALE dodáva zadnej časti lepšie proporcie, a dotvára pocit prepojenia zadných svetiel do tvaru písmena C.
A čo to v tom interiéri?
Ikony displeja (niekoré z nich) majú nový dizajn. Cez prístrojovú dosku sa teraz tiahne niečo ako umelý semiš. To je tak všetko, čo som postrehol.
Samozrejme aj motor je nový
Tak ako v Škoda Scala, aj tu je 1.0 TSI EVO2 (Evo 2 je nové). Má výkon 115 koní a 200 Nm. Teda dostanete to isté čo v Golfe či Octávke po facelifte s podtuneným 4-valcom. Aké má výhody vziať si 3-valce? Má to jednu hlavnú výhodu, a tou je spotreba v meste a pri nízkom zaťažení. S Kamiqom som absolvoval celý týždeň s priemerkou iba 5.6 l/100km. Ale jednotlivé dlhšie cesty sa dajú prejsť za 5.1 l/100km. Toto sú dieselové spotreby s 35+ vonkajších teplotách, takže SKVELÉ!! Nádrž má 50 litrov, teda 892 kilometrov je dosah na jedno natankovanie. PERFEKTNÉ.
Inak motor to nie je zrovna charakterný, ale to pre, „keď chce“, pokojného vodiča ako ja ani nemusí byť. Pre obstojnú dynamiku som jazdil celý čas v režime SPORT, nech mám vždy po ruke 115 koní a musím povedať v tomto režime tá dynamika stačí. Zvláda okolitú premávku bez vytáčania pri pripájaní sa, potiahne aj odspodu. Proste stačí. Prevodovka DSG je preň super voľbou. Radiť možno aj pákou (HORE/DOLE) aj na volante, a čo je hlavné, drží diaľničné otáčky pri 130 km/h pod 3000 ot./min.
Čo sa ešte páčilo?
Rozhodne priestrannosť. Niektorí konkurenti vedia byť vzadu tesní ako osobný priestor na koncertoch. Kamiq však na pomery triedy prekypuje miestom. VZADU AJ V KUFRI. Vzadu sa krásne posadia aj dvaja veľkí chlapi a kufor má 400 litrov, široký aj nízky nakladací otvor a pod podlahou je dokonca aj rezerva. No čo viac si priať. Krásne praktické auto. Kdesi som čítal, že či v tomto dokáže zaskočiť Fabiu Combi, za ktorou veľa ľudí tak trúchli. A súhlasím, dokáže.
Páčil sa mi aj posed. Na „B-SUV“ nízky ALE mal som problém s volantom a pedálmi, najmä rozsahom pozdĺžneho nastavenia volantu. Preto som musel sedieť trochu bližšie, ako by som chcel. Páčili sa mi aj sedadlá LOUNGE, pohodlné aj pre široký európsky chrbát a látkové, ako to mám rád (vyhrievaný je volant aj sedadlá). Páčilo sa mi aj manuálne ovládanie klimatizácie s naleštenými gombíkmi, ktoré pekne odrážali slnko.
Ukladacie priestory majú tiež POSITIVE PASS, USB-C sú (ale to vyššie umiestnené nefungovalo, aj systém auta to vypísal).
No a vec, ktorá ma NAJVIAC POTEŠILA? Tým bol jednoznačne dáždnik vo dverách, ktorý som našiel až v posledný deň testu. Milé a praktické, človek si ani Rolls Royce nemusí kupovať a dostane grátis dáždnik.
Zatiaľ skvelé, ako teda jazdí?
Tu prichádza prvé a asi najväčšie sklamanie. Odvezie, ale nezabaví. Respektíve zabaví, ale nespráva sa vôbec správne. Poďme si to rozobrať a aj dôvody, prečo tomu tak je.
Kamiq preferuje rodinné koncipovanie karosérie a šasi, už to má obvykle negatívne vlastnosti na jazdu (krásnym príkladom je Kia Sportage). Inžinieri Škoda sa ale s týmto navážením všetkého na predok chceli popasovať, a veľmi správne, vyšším uhlom pozitívnej caster geometrie na predku, žiaľ len aby toto správne správanie vynegovali geometriou kolies (hlavne predných).
Správanie Kamiqu je možné charakterizovať takto: Pri nájazde sa správne jemne opiera o vonkajšie zadné koleso, ako sa však zákruta zužuje a je potreba hlbšie zatočiť, kvôli nedostatočnému odklonu predného kolesa sa deformuje bočnica pneumatiky, a veľmi skoro prichádza nedotáčavosť vozidla. Po jej korigovaní okamžite skáče stabilizáčný systém ráznym pribrzďovaním.
Predok nasleduje ako vagón zadná náprava, ktorá má vyšší uhol odklonu a toe-in v pozdĺžnom smere. To znamená že vie nasledovať trajektóriu pekne a dodať zadnému kolesu a jeho pneumatike vysokú priľnavosť ALE ak bude jama v zákrute, zadok má tendenciu odskočiť a skĺznuť.
Teda toto správanie mi pripomína Favorita. Ten typ: opriem to aj o disk aby som nejak prešiel, ale zároveň, podotýkam, na dobrom povrchu isté držanie stopy zadnou nápravou. Nespráva sa vôbec ideálne, ale vie byť zábavný.
Ako tomu predísť?
Problémom pre Kamiq sú tiež nové 17-palcové disky kolies. Sú krásne, to áno a aerodynamické (ešte viac ÁNO). Ale je to vyššia neodpružená hmota ktorá jednak znásobuje a urýchľuje nedotáčavosť auta. Druhak robia jazdu miestami fakt nepríjemnou. Cez to pekné riadenie je stále na našich cestách cítiť TRESK, ako koleso na ceste vyskočí, poriadne udrie, (celkom zbytočne) zatrasie s vodičom ktorý nesedí od kolesa ďaleko a ešte aj tupo zaduní.
Rozumiem, že ľudia preferujú DIZAJN PRED ÚČELOM. Ale väčšie kolesá nie sú, hlavne pre Kamiq tou správnou cestou. Väčší disk a širšia pneumatika v tomto prípade nič nezlepší, ani komfort, ani schopnosti v zákrutách. Odporúčam 16-ky a ak majú vysoké pneumatiky, tak prezuť ich na 45-ky alebo 50-ky. Potom bude Kamiq aj pohodlnejší, schopnejší v zákrute a poďakujú sa Vám aj diely zavesenia kolies.
Dobre dobre, a ako celok?
Rozhodne. Pri vývoji auta sa vždy robia rozhodnutia na úkor niečoho. Niektorá značka uprednostní jazdné vlastnosti pred praktickosťou (čo Škodovka ako vždy praktické auto nemôže). Na Kamiqu som miloval úsporný motor, priestrannosť a dáždnik. Čo sa faceliftu týka, dodal mu to čo podľa mňa potreboval, KRÁSU.
Jazdné vlastnosti samozrejme by mohli byť lepšie. Zlepšíte ich rozumným výberom kolies a pneumatík. No a po záruke šup sa na geometriu predných kolies.