Dacia Jogger je tu už aj ako Hybrid. Ten má v ponuke nahradiť obľúbený diesel. Aký je teda na výlete? To najčastejšie čo sa s rodinnou Dáciou robí? Zisťoval som na turistike s kamarátmi.
Aké sú parametre?
1.6ka + elektromotor a 1.2 kWh batéria pod podlahou. Výkon 140 koní a 205 Nm krútiaku. Teda parametre podobné, o niečo vyššie než staršie Lodgy ku koncu kariéry s 1.3 TCe. Palivová nádrž vďaka veľkosti vozidla nezažila ujmu na kapacite a má tak stále 50 litrov. Po stránke dynamiky sľubuje zrýchlenie na 100km/h za 9.8s a maximálnu rýchlosť 167 km/h.
Na rozdiel od Renault Clio, Captur, ktoré využívajú tento pohon, v Dacii nie je možnosť zmeny jazdných režimov, je tu jedno predvolené správanie systému čo sa týka vybíjania/dobíjania batérie za jazdy, kým druhé je tajne skryté pod názvom E-SAVE. Namiesto toho je tu špeciálny systém trakčnej kontroly pre lepšiu dostupnosť mimo cesty na ceste za dobrodržstvom. Niečo čo sa ku Dacii veľmi hodí.
Koľko ako rodinné auto potiahne? Potiahne v súčasnosti pre hybridy častých 750 kg (brzdených) a naložiť možno 468 kilogramov.
Čo to správanie hybridného systému? Rozveď hlbšie…
Hybridný systém sa tu správa ako by bol v režime Normal. To znamená že rád si hlbšie odčerpá energiu z batérie, a potom batériu dobije na približne 70-75%, kde ju pri ustálenej jazde udržiava/vybíja/udržiava. Toto správanie je super vhodné pre mesto a čím nižšiu spotrebu v ňom, na dlhšie cesty sa mi však pri jazde s hybridmi Renault overil režim Sport, tu skrytý pod názvom E-SAVE. Tento režim je vhodný práve preto, lebo drží vyššie minimálne nabitie batérie. To zmamená, že spaľovací motor sa nemusí tak intenzívne vytáčať pre priebežné dobíjanie batérie.
Ľudia práve hlučnosť motoru pri dobíjaní často kritizujú, pritom jazda v tomto režime je riešením, aby sa motor tak nenamakal na dobíjanie. Udržuje tiež dlhšie maximálny výkon vozidla, čo je vhodné na diaľnicu v kopcoch a celkovú spotrebu. Pre príjemné jazdenie v Jogger Hybrid na dlhých cestách preto odporúčam pre Vás práve tento trik.
Dynamika stačí?
Veru stačí, na Daciu svižné. Predbiehanie nie je problémom, jedinou výčitkou je už 3 600 000 krát spomenuté malé oneskorenie inovatívnej multi-módovej prevodovky. Diaľnice nie je žiaden problém udržiavať na tempe 145-150 km/h, čo som si overil hlavne v Nedeľu cestou domov. Okolití vodiči na Superboch či BMW však napriek tomu vyblikujú, či zrýchľujú, predsa nenechajú Daciu šlapať v ľavom pruhu, že áno… Celkovo som však bol s dynamikou skutočne spokojný, na dostupné rodinné auto viac ako fajn.
Oukej, a čo teda spotreba?
Na začiatok musím upozorniť, že ten môj trik ako nastaviť správanie Hybridného systému na Sport som zistil až cestou domov, keď som sa rozhodol E-SAVE vyskúšať. Dovtedy však kopcovitý terén, diaľnice, no všetko dokopy bolo 5.9 l/100km. Teda sme na čísle podobnom 1.0 TCe. Diesel teda na dlhej trase nenahradil, v meste sa mu však vyrovnal. Po Bratislave za 4.4l/100km je skvelé.
Skutočný dosah na jednu nádrž je tak matematicky 847 kilometrov. Posádka 4 osoby, plus batožina. Super.
Jazdí inak?
Oproti TCe/LPG som si všimol jemne pevnejšie nastavenie pružín, hlavne zadných. Pozitívne hodnotím, že ani pri plnom aute na rôznych zrázoch a kompresiách neposkakuje na zadku, len pekne dotlmí. Inak je to o tom istom, ohromný komfort vďaka dlhému rázvoru. Pomalý prevod riadenia vhodný pre komfortnú jazdu. Jednoducho príjemné auto na dlhé cesty bez ponáhľania sa.
Nejaké iné výhody hybridu?
Nad tým som sa presne zamýšľal v 20 minútovej kolóne pod Donovalmi. Vďaka hybridu sa v tejto kolóne nemusel motor dusiť bežaním na mieste, pri vonkajšej teplote 33 stupňov. Klimatizácia aj audio bola poháňaná z batérie, len občas sa na malý moment spustil na volnobežné otáčky, aby dobil batériu. Toto môj pocit, ako nerád v kolónach zbytočne ubližujem motoru zaujalo.
Okej tak takto, a nejaká kritika?
Dve. Zadní pasažieri sa necitia v lete dosť klimatizovaní, a je kvôli nim potreba silno spustiť ventilátor, aby im to dozadu dofúklo. Druhou chybou je samozrejme známe umiestnenie zadných sedadiel. Sú príliš vpredu a nemožno ich posúvať. Pasažieri tak nemajú veľa miesta na kolená a taktiež stolček za jazdy nie je možné vyklopiť.
Tak to zhodnotime.
Joggera Joggyho, ako ho volám, som si zamiloval, je to rozumné rodinné auto pre rozumných ľudí. S Hybridom má po čase zase raz slušný výkon, ako malo aj Lodgy predtým. Kým v meste a kolónach má tento nový pohon nesporné výhody. Osobne by som však stále siahol po spaľovacom hybride TCe/LPG, ten je SRDCOVKA. Ak však chcete pre manželku automat, nech sa páči, tu je. A funguje.