Hyundai Kona Electric 39.2 kWh – Druhá najlepšia Kona!

Hyundai Kona Electric je podvozkovo malý, ľahký a zábavný elektromobil. Zvolili by sme preto práve testovanú verziu vybavenú menšou 39.2 kWh batériou.

UPSHIFTER RATING: 8/10

Cena modelu od: 33 990 EUR

Čo sa nám páčilo:

Na elektromobil relatívne ľahké, živé auto s výborným kompromisom medzi ovládaním a pohodlím

Čo vylepšiť:

Nutnosť vypnúť udržiavanie v pruhoch po každom zapnutí; prílišná regulácia nabíjania vozidlom a preto dlhší nabíjací čas; ako každý elektromobil pomerne drahé, najmä keď sa podobnú cenu už možno kúpiť žihadlo ako Hyundai i30 N

Hyundai Kona je dostupný aj ako čistý elektromobil, a ako som mal možnosť zistiť, zo šoférskeho hľadiska je druhou najlepšou verziou tohto auta, po ostrom N-ku. Hyundai Kona Electric je dostupná vo dvoch veľkostiach batérií. Menšia, testovaná 39.2 kWh a väčšia 64 kWh. Kona Electric sa tiež odlišuje od klasickej Kony absenciou prednej mriežky chladiča, keďže žiaden nepotrebuje. Vďaka tomu má lepšiu aerodynamickú účinnosť a v kombinácii s modrou farbou Dive Blue vyzerá milo ako ryba. Preto sme jej dali internú prezývku Delfín.

Motor a Batéria

Nižšia kapacita batérie znamená aj slabší elektromotor s výkonom 136 koní a 395 Nm s jednostupňovou prevodovou posielajúcou výkon na predné kolesá. Aj bez potreby vyskúšania výkonnejšej verzie s výkonom 204 koní treba povedať, že aj 136 elektrických koní mu plne postačuje aj z dynamického hľadiska a to najmä z dôvodu, že na elektromobil je s hmotnosťou 1610 kilogramov pomerne ľahkým autom. Na stovku zrýchli za 9.3 sekundy s maximálnou rýchlosťou limitovanou na 155 km/h.

Energiu čerpá z 39.2 kWh lítium-iónovej polymérovej batérie. Tá sa dobíja prostredníctvom DC CCS2 konektoru maximálnym výkonom 50 kW, ktorý si auto postupne s pribúdajúcimi percentami znižuje. Napríklad od 70% pustí už len výkon 14 kW. Toto síce ochraňuje batériu z dlhodobého hľadiska, nabíjanie je však preto pomalšie, čo niekomu môže prekážať. Z 10 – 80 % kapacity sa Kona preto dobila za 50 minút.

V zime je tiež batéria chránená ohrevom, ktorý ju aj pri nízkych vonkajších teplotách udržuje v optimálnej teplote. Táto funkcia znovu na jednej strane znižuje dojazd, na tej druhej chráni životnosť batérie z dlhodobého hľadiska. Je ju tiež možné vypnúť v nastaveniach EV.

Hyundai tiež ponúka novú službu. Jej názov je Charge myHyundai.

Na nabíjanie svojho elektrického alebo plug-in hybridného vozidla Hyundai Vám v rámci celej Európy postačí jediná karta! Nebudete tak musieť so sebou nosiť kvantá nabíjacích kariet ako doteraz. Používanie tejto služby v zahraničí je tiež zadarmo, teda platíte aj mimo Slovenskej Republiky len za to, čo nabijete.

Stačí si len vybrať jednu z troch taríf:

Flex (0 EUR/mes.) a nabíjanie podľa aktuálneho cenníka prevádzkovateľa nabíjacej stanice a poplatkom 0.49 EUR za každé nabíjanie,

Smart (3.95 EUR/mes.) a nabíjanie podľa zvýhodneného cenníka prevádzkovateľa nabíjacej stanice,

Easy (6.99 EUR/mes.) s garantovanou cenou nabíjania. AC za 0.19 EUR/kWh a DC za 0.36 EUR/kWh.

Podvozok, pneumatiky, brzdy

O ovládateľnosť sa stará zavesenie McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorom vpredu, zadné kolesá disponujú viac-prvkovým zavesením s vinutými pružinami. Auto váži 1610 kilogramov. Na zastavovanie je auto vybavené brzdami o priemere 305 mm vpredu a 300 mm vzadu. Kona Electric jazdí na 17 palcových diskoch s pneumatikami rozmeru 215/55 R17. Hyundai bol vybavený najnovším zimným modelom od Continental, WinterContact TS870 P.

Tieto nové pneumatiky som mal možnosť si vyskúšať aj na snehu, a musím zhodnotiť, že niet sa čomu čudovať, prečo sú na vrchole triedy. Ovládateľnosť aj v kašovitom snehu s výbornými reakciami na riadenie na výbornú. Na mokrom povrchu ponúkajú tiež obrovskú mieru priľnavosti a dôvery v ňu. Je to jednoznačne pneumatika, po ktorej siahnuť na ZIMU 2021, s ňou Vás nezaskočí ani Slovenská kalamita.

Každodenný život

Hyundai Kona Electric je veľmi príjemné na používanie v meste. Ako elektromobil je tiché, jazdí hladko a plynulo, bez vibrácii spaľovacieho motora a potreby radenia. Podvozok zvláda nerovnosti prekvapivo kultivovane, pretože auto pôsobí aj dosť tuho zároveň. Disponuje aj funkciou ovládania jednou páčkou. Auto zastavuje v tomto prípade silným rekuperovaním energie držaním ľavého pádla na volante, kým auto nezastaví, a to sa v meste veľmi hodí. Intenzitu rekuperovania si vie okrem toho nastavovať aj automaticky. To vďaka radaru, ktorý kontroluje aktuálnu premávku pred vozidlom.

S Konou sa vďaka hladkému riadeniu veľmi dobre manévruje a kvalitné kamery navôkol vozidla sa starajú, aby Vám pri tom neušiel žiaden predmet v okolí vozidla. Na výber sú tri jazdné režimy: Eco, Normal a Sport. Ku nim je možné si jednotlivo nastaviť predvolenú intenzitu rekuperácie energie.

V zimnom počasí mi batéria poskytla údaj dojazdu 263 kilometrov na plné nabitie, čo nie je zase ďaleko od 305 kilometrov uvádzaného podľa metodiky WLTP.

Otestoval som aj reálny dojazd. Trasa zahŕňala mesto, diaľnicu, okresnú cestu aj kopec v móde Normal s využívaním všetkých komfortných prvkov.

V realite som medzi odporúčanou kapacitou 80 – 20% prešiel v počasí s teplotami okolo 0 stupňov celzia vzdialenosť 135.8 kilometra s priemernou spotrebou 17.5 kWh/100km. Bolo by zaujímavé prejsť rovnakú trasu v teplom počasí a porovnať tak, aký vplyv má teplota na reálny dojazd elektromobilov. Kona Electric bude však prvým elektromobilom v našej tabuľke reálneho dojazdu, v ktorej chceme evidovať každý jeden skúšaný elektromobil.

No úprimne musím povedať, že táto verzia s kratším dojazdom ma ako elektromobil láka podobným štýlom ako Mazda MX-30. A to pre to ako sa šoféruje.

Rýchla jazda

Načo sa naháňať za dojazdom, elektromobily s vyšším dojazdom sú ťažšie, pretože majú skutočne veľké batérie aby ho dokázali poskytnúť, a následkom toho absentujú základ toho, čo robí auto zábavným na šoférovanie, Ľahkosť. Avšak Kona Electric je s hmotnosťou 1610 kilogramov vo svojej podstate relatívne ľahkým elektroautom, a pri šoférovaní tak aj pôsobí.

A tak ho prepínam do režimu Sport a vypínam stabilizačnú kontrolu.

Jazda pôsobí ucelene, s vysokou štrukturálnou tuhosťou a nie výraznými náklonmi. Na pokyny riadenia reaguje živo, a to aj keď riadenie je skôr mestské, a preto také krémové, ľahké. Stále je však dostatočne precízne a prirodzené pre decentnú kontrolu vozidla. Môžete ho hodiť do zákruty, a stabilne si drží kompozíciu pri jej prejazde. Uisťujúci kontakt s vozovkou udržujú aj zadné kolesá, ako výsledok dobre nastaveného viac-prvkového zavesenia kolies.

S vypnutou stabilizačnou kontrolou je treba v mokrom počasí jemne pracovať s dávkovaním plynu, inak elektromotor s okamžite dostupným krútiacim momentom 395 Nm ťahá auto von zo zákruty.

Posed je samozrejme vyšší, je to už predsa SUV, aj keď malé. Spojené so skutočne nízkym centrálnym ťažiskom elektromobilu sa šofér miestami cíti ako sediac príliš vysoko nad ťažiskom, čo nie je problém špecifický pre Konu Electric, ale všeobecne pre elektrické autá. Pokiaľ teda presadáte napríklad z ostrej Kona N, rozdiel budete cítiť.

Prekvapivé miesto pre zadných pasažierov

Sedenie vzadu je nad očakávania dobré. Zadné sedadlá v testovanej verzii nie sú vyhrievané, ako tomu bolo pri teste Hyundai Kona N Line. Nechýba tu však sklápateľná lakťová opierka s miestami na fľašky či jeden USB konektor.

Kufor má objem 332 litrov, čo neznie ako veľa, a je to úrok za priestranné sedenie vzadu. Objem 332 litrov je však stále dostatočný pre každodenné potreby. Nakladacia hrana je umiestnená vyššie a otvor kufra má dobrý tvar. Pod jeho podlahou nechýba aj kábel pre nabíjanie doma. Originálne s výkonom 7.2 kW, za príplatok 600 EUR ho však možno vymeniť za troj-fázovú palubnú nabíjačku s výkonom 10.5 kW.

V mene vzdušnejšieho interiéru

Kona Electric sa od klasickej Kony líši aj v interiéri. Ten vďaka rozsiahlemu použitiu striebornej pôsobí svetlejšie a má zdvihnutú stredovú konzolu, čo je pohodlné pre dosiahnutie jednotlivých tlačidiel. Vo svojej prednej časti má výrez a skrytý odkladací priestor v ktorom sa nachádza aj 12V zásuvka a konektor USB. Na konzole sa nachádza malá otvárateľná schránka s USB konektorom a vedľa neho malým miestom pre bezdrôtové nabíjanie telefónu, do ktorého sa nezmestí telefón väčší ako klasický iPhone, teda modely veľké ako 13/SE2.

Výbava ďalej zahŕňa head-up displej, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant. Chýbať nesmú naši zlatí asistenti. Adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhu, asistent mŕtveho uhlu aj pri cúvaní, ktorý v prípade nevyhnutnosti auto zastaví. Chýbať nesmie ani automaticky sa zapínateľný asistent udržiavania medzi pruhmi, ktorý si treba po každom zapnutí auta vypnúť v nastaveniach.

Pri verzii s väčšou kapacitou batérie si možno priplatiť aj za balík Premium s koženými sedadlami a ventiláciou predných sedadiel.

Zhrnutie cena a konkurencia

Hyundai Kona Electric sa Nám páčil, pretože je to malý svižný elektromobil, ktorý ma pekne nastavený podvozok a preto jazdí s pocitom ľahkosti a tak na rozdiel od predstavy šoférovania elektrického auta ponúka aj zábavu v zákrutách. Naviac skvelo vyzerá, vonku aj vnútri. Hyundai už síce predáva väčší s dizajnovo originálny IONIQ5, Kona Electric však dáva zmysel.

Cena Hyundai Kona Electric sa začína na 33 990 EUR. Verzia so 64 kWh batériou potom od 42 490 EUR.

Konkurenciu skutočne nemá širokú. Patrí sem najmä Mazda MX-30 s rovnakou štartovacou cenovkou 33 990 EUR, Peugeot e-2008 začínajúci od 32 590 EUR. Prémiovým konkurentom je potom Mercedes-Benz EQA štartujúci na 52 902 EUR.

Svoj vlastný Kona Electric si môžete vytvoriť tu:

Konfigurator | Hyundai Motor Slovakia

Foto: Benjamin Mazanka

Related posts