Dlhodobá Spotreba: 16.6kWh/100km
Priemerný Dojazd na nabitie: 231.9km
Úvod
Dnes sa pozrieme na základný MINI ACEMAN E, ktorý je veľmi rozumným elektrickým prémiovým auto, ktoré sa oplatí viac, než platiť za plnú výbavu u neprémiových konkurentov ako Peugeot e-2008, Ford Puma Electric, Opel Mokka Electric alebo Alfa Romeo Elletrica. Taktiež, prečo absolútne postačuje práve „základný“ Aceman E, než verzia SE alebo John Cooper Works.
Začnime hneď od hlavného dôvodu, ktorým sú peniaze. MINI Aceman začína na cene 35 120€. V testovanej výbave Classic Variant a s príplatkovým najdrahším Balíkom L vyjde na 42 716€.
A čo konkurenti? Alfa Romeo Elletrica Speciale v plnej výbave 46 290€, Opel Mokka Electric v plnej výbave 38 140€, Ford Puma Gen-E Premium 37 440€ a Peugeot E-2008 GT 41 890€. Takže Mini Aceman E ako produkt BMW s kvalitou zhotovenia, ktorá je skutočne solídnejšia ako všetci spomenutí konkurenti stojí približne rovnako.
Áno, má najmenšiu batériu zo spomenutých, typu chémie NMC o NETTO kapacite iba 38.5kWh (GROSS 42.5kWh), avšak je to batériová technológia BMW, ktorá patrí medzi tie najlepšie. Výhodou použitia menšej batérie je samozrejme nižšia hmotnosť, keďže Aceman E váži iba 1720 kilogramov, čo je na elektrické auto nízka hmotnosť. Pre maximalizovanie dojazdu z tejto malej batérie (iba o 12kWh väčšej než v Dacii Spring) musí byť dokonalá aj aerodynamika vozidla. Tá je pri MINI Aceman absolútne ohromujúca.
Aerodynamická dokonalosť robí veľa
Na pomery malého SUV disponuje odporom vzduchu iba 0.27Cd! Toto je neskutočne nízka hodnota na túto kategóriu a pri detailnom pohľade na Aceman je vidieť, ako ju inžinieri dosiahli. Aceman má zakrytovanú, a pri pohľade z vrchu zaoblenú prednú masku. Veľmi vysokým uhlom zaoblené je aj čelné okno vozidla, zaoblená je tiež strecha pri pohľade zboku a zaoblená je aj kabína vozidla pri pohľade z vrchu vedúc vzduch za vozidlom smerom dovnútra aj vďaka predlžovacím bočným spojlerom. Taktiež disponuje absolútne plochým zakrytovaním vozidla zospodu, taktiež má spojlery pred prednými kolesami, ktoré vedú vzduch okolo predných pneumatík a zároveň zjemňujú prúd vzduchu idúci následne ku zadným kolesám. Toto všetko robí ACEMAN pre dosiahnutie skvelej aerodynamiky.
Vďaka tomu maximalizuje dojazd z tak malej batérie?
Áno.
Z toho pramení skvelý dojazd na nabitie aj spotreba. Dosiahnutá priemerná spotreba počas TESTU bola 16.6kWh/100km, čo je s ohľadom na diaľnice jazdené 130km/h a aj dynamickú #Radost z Jazdy na okreskách vynikajúci údaj! Znamená to, že dojazd MINI Aceman E je priemerne 231.9 kilometrov. Najnižšia dosiahnutá spotreba bola 11.3kWh/100km, čo je možno vždy očakávať pri bežnom nenáročnom jazdení. Pri takomto jazdení Vám nabitie postačí až na 340.7 kilometrov. Na diaľnici je spotreba vyššia, pri 130km/h spotrebuje medzi 17.8-18.3kWh/100km (podľa poveternostných podmienok), čo znamená dojazd po diaľnici v rozmedzí 210-216 kilometrov. Na 38.5kWh batériu sú toto neskutočne veľkorysé reálne čísla, ktoré poukazujú na výbornú prácu inžinierov MINI/BMW.
A keď treba Li-Ion NMC batériu dobiť, zvládne to maximálnym výkonom 75kW, pričom na použiteľné dobitie vozidla stačí aj 10-12 minútová zastávka. Nakoľko batéria je malá, Aceman tak nepotrebuje divoko vysoký nabíjací výkon. To je sympatické, použiteľné aj udržateľné.
S 1720kg určite nejazdí ako MINI…
Dôležitým pri Mini bude ale otázka. JAZDÍ AKO MINI? Veru jazdí, jedná sa o podvozkovo aj koncepčne najlepší šoférsky crossover vo svojej triede. Koncipovanie vozidla je zvládnuté brilantne. Vodič je usadený naozaj ďaleko od predných kolies, čím sa vyvažuje ústrojenstvo (aj motor) vpredu, ako aj dodáva vodičovi ideálny pocit z vedenia vozidla. Dokonalo zvládnuté sú aj kinematika podvozku či samotná geometria kolies. Vpredu nám dominuje vysoký uhol pozitívnej caster geometrie, vďaka ktorému sa Aceman opiera výrazne o vonkajšie zadné koleso. Geometria kolies znamená vyšší negatívny odklon vzadu a pozdĺžne nastavenie toe-in, vďaka ktorému vie mať MINI Aceman zábavnú pretáčavú charakteristiku pri agresívnejšom type jazdy na limite.
MINI Aceman jazdí ako „crossover-motokára“. Váhu 1.72 tony takmer vôbec necítiť, pocitovo na volante tak 1.3 tony. Riadenie je typicky súčasné BMW, krémovo ľahké ale neuveriteľne ostré a precízne s vyslovene športovým prevodovým pomerom riadenia. Brzdový pedál krásne naladený, vôbec nie primäkký. Priľnavosť v zákrutách zabezpečujú výkonné EV optimalizované pneumatiky Bridgestone, ktoré pracovali skvostne. Čo sa výkonu týka 184 E-koní a 290 Nm alebo v preklade 107koní/tonu v inej terminológii, tie pôsobili na veľkosť auta a rázvor absolútne postačujúco, dokonca ísť po verzii John Cooper Works by som už označil sa prebytočné.
Aj v danom prevedení nemá Aceman E problém na krátkych okreskových zrýchleniach šplhať na 160km/h, na výjazdoch zo zákrut má TCS čo robiť s prenesením výkonu na cestu. Jednoducho už so základným výkonom pôsobí dojem auta ako z hot-hatch EV-čka. Mini Aceman mi vyčaril radosť z jazdy. Samozrejme jediné čo by puristovi chýbalo je spaľovací zvuk, ktorý je tu nahradený vážnou symfóniou, ktorá ale dôsledne sprostredkúva informáciu o zrýchlení vozidla tak, ako by tomu bolo pri klasickom motore.
Vytrasie zo mňa dušu?
Čo sa ešte komfortu podvozku týka. Samozrejme jedná sa o BMW produkt, takže jazda aj tuhosť karosérie je športovo tuhá. MINI Aceman je však tuhší vzadu než vpredu. Predná náprava je pocitovo viac mäkkšia, čo je cítiť pri rôznych zlomoch či skokoch. Trošku neskôr a pomalšie dosadá, čím vytvára príjemný dojem z vyváženej jazdy vozidla. Inými slovami, nepadá nosom do vlnoviek napríklad… Takže jazda je príjemná v tom že auto nepadá do výmoľov nosom, zároveň vás ale športovo „kope“ od zadnej nápravy.
Interiér ako ďalší dôvod, prečo ho uprednostniť?
Ale samostatnou kapitolou, prečo má Aceman E väčší zmysel než konkurenti je interiér a spracovanie. O toľko lepší je ten v MINI Aceman. Začnime od infotainmentu v okrúhľom displeji. Ten je krásne kvalitou displeja a aj graficky originálne prevedený. Dokonca sú tu samostatné režimy, z ktorých každý má dedikovaný zvuk. Najčastejšie som jazdil v režime Go-Kart, ktorý má niečo ako „UH HUAU“ let´s be crazy vibe. Celkovo je však radosť ho používať. Prostredie je až na ovládanie klimatizácie absolútne intuitívne, cúvacie kamery sú ostré ako na najnovšom telefóne, čo o kvalite spomenutých konkurentov hovoriť nemožno.
Ďalej pocit z interiéru pokračuje cez vyhotovenie. To je síce prevedené na miestach z tvrdších, lacnejších plastov, avšak všetko je spojené tak solídne a s tak kvalitným puncom klikov a pohybov ovládačov, že je tu jednoducho zachovaný dôraz na kvalitu BMW. Aj nočné ambientné osvetlenie je prevedené prémiovejším a esteticky krajším spôsobom. Rovnako aj sedadlá ktoré sú kombináciou koženky Vescin a látky, sú však príjemné na dotyk, majú krásne perforovanie aj integrované logo MINI. Čo im možno s ohľadom na charakter auta vytknúť je opora, ktorá je málo športová a niekto iný by isto tiež vytkol fakt, že sú manuálne nastaviteľné, nie elektricky, čo mne však absolútne nevadilo, práve naopak…
Stredová konzola vyzerá netypicky a premýšľal som na čo je tak veľký priestor, všetko tam bude šramotiť, nakoniec som zistil že sa tam komfortne zmestí 1.5l fľaša, ktorá nikam nelieta. Priestor vzadu je ako v aute kategórie B, teda pre vyšších jedincov to nie je. Kufor má objem 300/1005 litrov, čo nie je veľa, ale ani som s takýmto objemom za svoj život nemal nikdy priestorový problém.
Hodnotenie
Mini Aceman je auto ktoré jednoducho prekvapuje. Jeden by nečakal, že z tak malej batérie bude tak postačujúci dojazd. Tiež by nečakal že 1720 kilogramov ťažké auto zvládne jazdiť ako Mini-Motokára a už vôbec by nečakal, že bude výhodnejšie na kúpu ako neprémioví rivali. Aceman E však dokazuje toto všetko a je naozaj výbornou ponukou na trhu pokiaľ sa zháňate po kvalitnom, dynamickom, efektívnom a zábavne jazdiacom malom crossoveri.
Prečo odporčam Aceman E pred SE a JCW? Vďaka malej batérii a nízkej hmotnosti pôsobí najviac ako Mini a jeho výkon ohľadom ku rázvoru je aj tak absolútne postačujúci na veľmi rýchlu jazdu po okreskách. Taktiež by sa stratila ekonomická výhodnosť auta, keďže SE aj JCW už sú s príplatkovou výbavou o poznanie drahšie.
Koniec









































