Facelift BMW 330e prináša väčšiu batériu a teda aj dojazd na elektrinu. Stále zostáva skvelým šoférskym autom, a prináša Radosť z Jazdy akú od BMW očakávame.
Hodnotenie: 8.5/10
POZITÍVA:
Dokonalá Koncepcia; Jazdné Vlastnosti aj s Baterkou; Pohodlné aj v režime Šport; Možnosť Kúpy aj len RWD; Dlhší dojazd na elektrinu pre každý deň
ČO EŠTE VYLEPŠIŤ:
Malá nádrž na benzín (iba 40 litrov) znamená časté tankovanie
BMW 330e prichádza vo facelifte LCI. Šoférsky sedan vo forme dobíjateľného hybridu si po facelifte nesie za zadnými sedadlami najmä väčšiu batériu, s ktorou prichádza vyšší dojazd na elektrinu, výsledkom čoho je pri používaní vozidla vyššia variabilita aj ekonomickosť prevádzky. Aký je na každý deň?
Dlhší dojazd pre príjemnejšie používanie
Batéria má teraz až objemných 19.5 kWh, s rekuperáciou o výkone 20kW. Väčší akumulátor autu oficiálne dodáva dojazd do 92 kilometrov. Samozrejme realita používania je trochu iná, v tomto prípade už bola ovplyvnená nízkymi teplotami a zimným obutím. Dojazd 82 km pri nabitej batérii však napriek tomu možno považovať za vynikajúci! Znamená to že všetky pracovné aktivity v rámci mesta možno počas týždňa jazdiť na elektrinu a ušetriť tak 2.0 litrový motor marazmu chladných ranných mestských kolón. Na batériu možno tiež jazdiť až do 140 km/h, takže zvláda aj prímestské diaľničné jazdy domov.
Keď batériu treba dobiť, nabíja sa cez konektor AC a to až do výkonu 11 kW dvojsmerným prúdom. Obvykle už jedna hodina dobíjania postačuje na čiastočné dobitie pre získanie slušného dojazdu. Celkový čas nabíjania je však okolo 2 hodín a 10 minút.
Motor a Výkon
Systémový maximálny výkon o hodnotách 292 koní a 420 Nm zostal zachovaný. BMW 330e vážilo v testovanom vybavení 1960 kilogramov, čo mu udeľuje pomer 149 koní/tonu. Dvojliter Twin-Power Turbo je spojený s 8-stupňovým ZF 8HP70 a v tomto prípade všetko prenáša cez pohon všetkých kolies xDrive na cestu. Pozitívom vnímam, že 330e si stále možno kúpiť aj ako čistú zadokolku.
Maximálny výkon hybridnej sústavy je dostupný v režime xBoost, kedy je v stálej pohotovosti aj prevodovka ZF8HP, pripravená explodovať auto smerom vpred. A dynamika je veru výborná. Zrýchlenie na 100km/h sa udeje len za 6 sekúnd s maximálnou rýchlosťou 225km/h.
Pre každodenné jazdenie som však využíval najmä režim SPORT v manuálnom móde radení pádlami, alebo samozrejme Individual.
Prevádzka a Ekonomickosť
Za koľko BMW 330e jazdí?
Mód ELECTRIC – 24.5 kWh/100km
Dlhé Trasy – 7.0 – 7.4 l/100km pri súčasnej spotrebe 2.9 – 3.1 kWh/100km z batérie.
Palivová nádrž má objem 40 litrov. To pri dlhých trasách znamená dosah 571 kilometrov medzi tankovaniami.
Nastavenie podvozku
Po stránke podvozku BMW radu 3 v aktuálnej generácii využíva špecifické zavesenie predných kolies, ktoré vychádza zo závesu MacPherson, pričom geometriou zavesenia sa podobá lichobežníkovému zaveseniu. Predné zavesenie kolies tiež používa výraznú, takmer až 3-stupňovú pozitívnu caster geometriu. Zadné kolesá sú uchytené a vedené typom Multilink.
BMW 330e má dokonalo šoférsky riešenú koncepciu. Posádka je usadená ďaľeko od predných kolies, čo prospieva vyváženiu hmotnosti aj pocitu z vedenia vozidla. Motor je uložený pozdĺžne, za osou predných kolies, 330e tak možno označiť ako front-mid engined sedan. Fascinujúcim faktom je tiež, že aj napriek vezeniu si 19.5kWh Li-Ion batérie v zadnej časti si vozidlo stále zachováva perfektné vyváženie 50:50.
V ohľade koncipovania vozidla, rozloženia hmotností a nastavenia podvozku je tak BMW radu 3 skutočným etalónom triedy.
Poďme si povedať ako jazdí!
Už z teoretických znalostí možno čakať to, čo som zažil v praxi. Toto je nádherne jazdiaci Plug-in. Stále je to auto (aj pri 1960 kg hmotnosti), ktoré miluje zákruty. Nájazd je typicky ostrý s reaktívnou prednou časťou, ale cítiť výrazné sa opieranie o zadné vonkajšie koleso, čo je práca vysokého uhla predného pozitívneho casteru. Náklony či už počiatočné alebo pri zmene smeru tu sú, samozrejme len v úplne minimálnej miere, ktorá je podstatná pre šoférsky pocit.
V strede zákruty je mechanickej priľnavosti od podvozku neskutočne veľa. Práve vďaka perfektne zvládnutému zaveseniu kolies, jeho kinematike, ale aj geometrii kolies. Aj prudké zákruty tak možno prechádzať vysokými prejazdovými rýchlosťami.
No a potom sú tu výjazdy. Je to síce xDrive, čo je samozrejme medzi zákazníkmi, hlavne na našom trhu obľúbené (samozrejme ešte viac šoférska by bola práve verzia RWD), ale ako vieme xDrive od BMW je pre #RadosťzJazdy a preferuje pohon zadných kolies. To znamená, že aj pri štvorkolke si možno auto v strede zákruty optimálne plynom narotovať pre krásny plynulý a rýchly výjazd, taktiež v prípade momentálnej straty priľnavosti prednej časti.
Toto samozrejme pre BMW fans znamená že aj s 330e je možné zo zákrut driftovať, čo je samozrejme pomalšie oproti narotovaniu si vozidla a čistému výjazdu…
Toto všetko ale znamená jedno, a to Radosť z Jazdy s Plug-In existuje a existuje v podobe brilantného BMW radu 3.
Na Záver
BMW 330e ukazuje, že rad 3 je príťažlivý aj ako PHEV. Technické novinky, ktoré priniesol facelift ešte viac zlepšujú jeho každodenné používanie, popri tom si 330e stále zachováva DUCHA BMW a prináša vodičovi úsmev z každého zvezenia. FREUDE AM FAHREN.