Ford Ranger WildTrak X je drsnejšia verzia od Fordu, ktorá dokazuje, že aj so štvorvalcom má Ranger popri V6 stále čo ponúknuť.
Hodnotenie: 9/10
Najnovšia generácia pracanta veľa podnikateľov: Ford Ranger, a je to najlepšie predávaný pick-up v Európe aj UK, síce, žiaden z trhov samozrejme nie je tak inzentívny ako AMERIKA. Ford Ranger a Volkswagen Amarok teraz už nie sú konkurenti, ale vzdialení príbuzní, nakoľko boli vyvíjaní spolu. Ak by sme však hľadali konkurenciu, patria sem najmä: Toyota Hilux, Isuzu D-MAX, SsangYong Musso Grand a ako dostupná alternatíva DongFeng DF6 alias Nissan Navara v Čínskom kabáte.
Začnime s dizajnom. Vpredu svetlomety LED (po prvý krát)v tvare písmena C, nová maska a širšie blatníky, vytvárajúce mohutný postoj auta. Ale keďže výzor nie je všetko: koncepcia má teraz o 50 mm dlhší rázvor a o 50 mm širší rozchod kolies oproti predchodcovi. Pre nový Ranger to tak má znamenať vyšší komfort jazdy, lepšiu stabilitu a aj priestor pre cestujúcich.
Nový Ranger je na Slovensku dostupný už od 36 948€.
Po rokoch suchôt s dostupnosťou iba štvorvalcov, síce veľmi dobrých, si konečne zase môžete dopriať Ranger aj s dieselovým 3.0 V6 EcoBlue. Okrem neho je tu kontinuálne zlepšený dieselový 2.0 EcoBlue štvorvalec produkujúci 170 alebo 204 koní. Obe motorizácie sú spojené s božskou 10-stupňovou prevodovkou, ktorá maximalizuje efektivitu týchto pick-upov najmä pri dlhých diaľničných presunoch. Kým motor V6 si môžete dopriať ku výbavám Wildtrak a Platinum, existuje výbava, ktorá je vrcholom pre štvorvalcový Ranger. Volá sa WildTrak X.
WildTrak X je Fordom špeciálne upravená verzia pripravená aj na ťažký terén. Oproti klasickému Wiltrak, ktorý môžete mať s V6 je X zdvihnutý o 2.6 cm a má o 3 cm širší rozchod kolies a aj širšie blatníky. Výnimočne má ako štandard montované BILSTEIN tlmiče so snímaním polohy pre správne nastavenie tlmiacej sily v teréne či na ceste. Ešte viac istoty v teréne dostanete s vylepšeným posilňovačom riadenia pre ťažkú prevádzku ako aj oceľovou ochrannou prednou základnou doskou.
Pocit nezdolateľnosti v teréne zvyšujú vystužené terénne pneu GENERAL GRABBER AT3 obuté na malých, 17-palcových kolesách. Za príplatok, ktorý bol zvolený si možno priplatiť maticové LED svetlomety s dodatočným svetlom v maske chladiča. Technologicky vyníka vďaka systémom Trail Turn Assist, ktorý trakčnou kontrolou pomáha v teréne otočiť sa v úzkom priestore znížením polomeru až o 25%
Toto všetko úžasné náčinie dostanete vo výbave WildTrak X, ktorá začína iba od 52 308€.
Samozrejme charakter bručiaceho motora V6 niektorým bude chýbať, ALE. Motor 2.0 EcoBlue má 2 turbodáchadlá, 205 koní a 500 Nm krútiaceho momentu od 1750 ot./min. Je tu teda neveľká strata iba 40 koní a 100 Nm oproti V6 EcoBlue. To ale tiež znamená ľahší a menší motor pod kapotou, uložený za osou predných kolies, čo prospieva nižšej váhe a lepšej spotrebe, okrem toho aj jazdným vlastnostiam, síce sú to detaily, ktoré obvyklý používateľ ťažko rozpozná.
Ford Ranger je na tak mohutný pracovný nástroj skutočne úsporný! Má tiež prekvapivo výborné aerodynamické línie vozidla, a to aj v korbovej časti vďaka aerodynamicky tvarovanej vrchnej časti zadného nosiča. V teste som bol schopný s tak veľkým autom (samozrejme nenaloženým) a vážiacim cez 2.3 tony jazdiť priemerne za brilantných iba 8.9 l/100km, pri jazde v teréne bola spotreba okolo 10.7 – 11 l/100km. Pri plne naloženom aute; na korbu mu môžete naložiť až 1.082 tony a potiahne 3.5 tony; by som predpokladal spotrebu medzi 12-14 litrov.
Palivová nádrž má majestátnych 80 litrov, to znamená skutočný dojazd až 899 kilometrov, pri nenáročnom používaní WildTrak X ako rodinného auta napríklad.
Jednoznačne nie. Toto auto je perfektným náčiním na prácu. Klimatizácia funkčná pre Austrálsku divočinu než Európske 30-ky, v aute bola tak aj pri klimatizácii nastavenej na 23.5 stupňa pocitovo mraznička. Páčili sa mi pracovne navrhnuté elementy ako nástupný schodík zlepšujúci vyskakovanie na korbu, jej odolný poter či posuvný strešný nosič, aby bolo možné na streche a ponad korbou prenášať rôzne dlhé predmety.
Terénnu drsnosť som si vyskúšal na OFF-ROAD RINGU v Orechovej Potôni, keďže počasie, ako obvykle pri teste niečoho tak schopného prinieslo nič iné, iba sucho. V tomto areáli sú všetky možné prekážky, ktoré aj v suchu preverili schopnosti Austrálskeho (vyrábaného v Južnej Afrike) Cowboya. Pokým mu prejazdové uhly dovolili, Ranger zvládol všetky prekážky bravúrne. Vyšiel strmé klopené výjazdy s krížením, prešiel kríženie kde bol na maxime prejazdnosti a aj bočný náklon 20 stupňov, pri ktorom som sa z obavy za zodpovednosť na to vykašľal, a to FORD udáva až 35-stupňový možný bočný náklon.
Pri zjazdoch si viete nastaviť asistenta zjazdu od 2 – 32 km/h. Kvalitné kamery pomáhajú orientovaniu v neprehľadných situáciách. Nechýbajú medzinápravové uzávierky v režimoch 4H a 4L dostupné len v určitých jazdných režimoch, ktoré sú pre všetky typy povrchov s ktorými sa môžete v teréne stretnúť.
Vôbec nie, nový Ranger je najlepšie auto s off-road rámovou konštrukciou a listovými pérami vzadu, aké som doposiaľ šoféroval. Recept, teda koncepcia sú skvelo vyladené. Motor za osou predných kolies, ale stále výrazný pozítívny caster predného zavesenia, takže Ranger sa citeľne opiera o zadné koleso pri prejazde zákrutou. Výrazné odklony geometrie kolies na oboch nápravách so správnym toe-out na tej zadnej pre vysokú stabilitu.
Toto znamená že s Rangerom, kde sedím vysoko ako v autobuse môžem zákruty vyberať sebaisto rovnakou zvyčajnou prejazdovou rýchlosťou ako pri obyčajnom rodinnom aute, dokonca lepšie, ako pri niektorých horšie šoférsky riešených. Samozrejme Ranger je bez naloženia relatívne tuhým a menej komfortným autom s pevnou zadnou nápravou od ktorej napríklad na spomaľovačoch cítim kopnutie.
Ranger samozrejme kombinuje svoju práceschopnosť aj s komfortom. Vo výbave je výhrev sedadiel aj volantu, Bang&Olufsen audio, bezkáblové nabíjanie vpredu, pokročilé asistenty s nevypínateľným udržiavaním v jazdnom pruhu, ktorý neagresívnym správaním drží ochrannú ruku nad nepozornosťou vodiča. Zadní pasažieri majú viac miesta ako u predchodcu, stredovú lakťovku na nápoje, samostatné výduchy klimatizácie aj 2 konektory na nabíjanie. Originálnym prvkom sú skryté držiaky na poháre na krajoch prístrojovej dosky, ktoré sa vysunú stlačením.
Vzadu na korbe je domovská zásuvka na nabíjanie rovnako ako aj 12V zásuvka. Priestor korby možno za príplatok mať aj uzatvorený a to ako mechanicky, tak aj elektronicky ako v testovanom prípade. Netreba sa tak obávať ukradnutia vecí. Originálnymi vecami na korbe je niekoľko madiel na držanie sa ľudí. Jedno je výklopné uvoľnením mechanizmu na streche, ktoré ale primárne slúži na fixovanie vecí na streche. Druhé potom na každom boku kabíny.
Opomenúť nesmiem moju obľúbenú tekutú žltú metalízu „Luxe Yellow“, ktorá priťahovala pozornosť hmyzu.
Ford Ranger WildTrak X nie je len perfektným robotným náčiním, ale aj potencionálnym perfektným rodinným autom. Teraz má viac miesta vzadu, v tejto výbave je drsnejší ako v tej klasickej, a teda prejde ďaleko viac a aj jazdí lepšie vďaka tlmičom BILSTEIN a ostatným spomenutým vylepšeniam. No a vďaka 10-stupňovej prevodovke aj dobrému 4-valcu jazdí na tak veľké a ťažké auto (2328 kilogramov) za skutočne nízku spotrebu.
Nový Ranger je auto aj pre farmára do Austrálskeho Outbacku, tak aj pre rodinu s deťmi. A s cenou niečo málo cez 52 000 ani veľa nestojí. Veď uznajte, a pozrite sa na cesty, na čom ľudia jazdia a stojí okolo 50 000€…
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…