Faceliftovaný Renault Clio V je ešte viac luxusne vyzerajúce malé auto, stále má športové jazdné vlastnosti, ale facelift mu ubral z výkonu. Síce 100 koní mu stačí, štvorvalec 1.3TCe bude temperamentným vodičom chýbať.
Renault Clio je nespochybniteľná ikona Miest. Jeho Piata generácia, ktorá prišla v roku 2019 sa teraz dočkala faceliftu. Ten znovu mení paletu motorizácii a viditeľne upravuje dizajn vozidla, ostatné dobré aspekty Clia však zostávajú.
Renault Clio patrí ku menším vozidlám z B segmentu, síce je to v desiatkach milimetrov, ale na parkovisku pôsobí jednoducho prívetivo kompaktne, tak, ako malé auto má. Aj napriek týmto kompaktným rozmerom však ponúka najväčší batožinový priestor v triede, až 391 litrov v základnom usporiadaní. S priestorom na zadných sedadlách to je samozrejme tiež kompaktné, sú konkurenti, ktorí majú vzadu miesta viac, zadné sedadlá sú však v B segmente skôr miesta na krátkodobú prepravu, a vždy boli, síce by tomuto tvrdeniu mohlo kontradikovať to, že malé autá sa stali schopnými aj pre diaľničnú jazdu.
Facelift zmenil Renault Clio podobne citeľne ako nová generácia v roku 2019, ktorá prišla s označením ako Evolúcia, síce tak úplne som s tým nesúhlasil. Akokoľvek. Faceliftované Clio vyzerá vskutku luxusne a avantgardne. Predná maska dostala nový dizajnový jazyk Renault, ktorý ešte nezasiahol elektrický Mégane, síce ten ho načrtol so starším dizajnom obrysového LED svietenia. na mysli mám samozrejme bumerangový tvar obrysových svetiel, ktoré na maske možno označiť za lícne kosti tváre auta.
Podstatné zmeny sa udiali aj na zadnej časti vozidla. Tu možno nájsť tmavšie priesvitné svetlomety, ktoré nahradili klasické červené. A zadný nárazník vizuálne rozšírený nepravými výduchmi. Síce som zástanca prednosti účelu pred vzhľadom, musím však priznať, že takéto rozšírenie, mi na pred-facelifte chýbalo, a zadný nárazník vyzeral tak nejak priveľmi štíhlo. Samozrejme by ale bolo pekné keby takéto výduchy aj mali svoj účel.
Kolesá o veľkosti 17 palcov dostali tiež novší dizajn, ktorý korešponduje s luxusne vyzerajúcim dizajnom vozidla.
Renault Clio bol vo svojej piatej generácii predstavený aj so 4-valcovým motorom 1.3 TCe. Na začiatku bol v spojení s automatom EDC, neskôr, do tohto faceliftu ho Renault ponúkal s manuálom. Tento motor bol akousi duchovnou náhradou za stratu verzie RS.
Po novom môžeme pravdepodobne, aj vďaka nie tak veľkým predajom zabudnúť na tento skvelý motor. Nové Clio si na Slovensku kúpite už len s trojvalcom či hybridom, kým v iných krajinách sa do ponuky namiesto 1.3 TCe vrátil Disesel 1.5 dCi.
Aktuálna ponuka je tak nasledovná:
Trojvalec 1.0 TCe je však veľmi rozumný a skvelý motor. Jeho najväčšou výhodou je vhodnosť do mesta, vďaka nepriamemu vstreku paliva. Toto nemôže povedať taká Fabia, ktorej 1.0 TSI má priamy vstrek paliva a tak pri typickej Slovenskej mestskej prevádzke bude z dlhodobého hľadiska trpieť nadmerným zanášaním ventilov uhlíkom. Na rozdiel od Dacie Sandero disponuje v Renault Clio aj režimom Sport. Ten okrem ostrejšej mapy akcelerátoru pocitovo skorej plní tlak turba a poskytuje lepšiu odozvu motora na športovejšiu jazdu či predbiehanie a v režime Sport Clio vôbec nepôsobí dýchavične, práve naopak prekvapivo svižne na 999 cm3 a tri valce.
Malé autá sú schopné vyriešiť znižovanie emisií, za ktorými sa tak priemysel ženie, ziaľ trh preferuje väčšie autá z dôvodu niečoho zvaného “ akože bezpečnosť pri náraze“. Renault Clio jazdí po meste za 6.1l, priemerne za 5.5-5.9 litra a pri úspornom type jazdy alebo na okresných cestách za 3.9-5.1 litra. Veľmi pôsobivé čísla.
Palivová nádrž má objem 42 litrov, to pri priemernej spotrebe 5.5l/100km znamená dojazd 763 kilometrov. Pôsobivé s ohľadom na objem nádrže.
Renault Clio podobne ako jeho konurenti vsádza na zavesenie MacPherson vpredu a Jednoduchú torznú nápravu vzadu. Clio sa vyznačuje veľmi šoférskou geometriou kolies, s negatívnymi odklonmi vpredu aj vzadu pre vysokú úroveň priľnavosti v zákrutách.
S váhou 1191 kilogramov sa jedná o veľmi ľahké auto. Kolesá majú rozmer 17 palcov a pneumatiky s rozmerom, ktorý sa kedysi používal pre hot-hatch Clio 3 RS200, guma o rozmere 205/45 R17. Za diskami sa ukrývajú brzdy, ktoré s ľahkým Cliom nemajú žiaden problém, kotúče majú 258mm vpredu a 260 mm vzadu.
Jazda s Cliom je zážitok. Jednak máte brilantný pocit z malého auta a ľahkosti, ktorý dnes vie oceniť stále menej a menej ľudí. Je to pocit kedy neovládate kolos, ale premiestňujete svoje telo a ľahké auto do zákrut zatáča a prechádza ich s ľahkosťou a akoby radosťou, ktorá čaruje úsmev na tvári. Tento zážitok a úsmev na tvári ešte zvýrazňuje manuálna prevodovka a ľahké naladenie spojky vďaka ktorým možno radiť divoko a rýchlo ako s automatom, črta, ktorú mal každý Renault Clio.
Prevodovku samu o sebe viacerí neoznačili síce za tú najlepšiu s najviac mechanickým pocitom, avšak práve jej istá mäkkosť a ľahkosť radenia robí narábanie s ňou pri jazde jednoduchou a rýchlou. Pedál spojky je taktiež veľmi ľahký čo pomáha rýchlosti preradenia.
Ďalším aspektom je skvelé riadenie, ktoré je precízne a dodáva aj dobré informácie o povrchu cesty, síce je cítiť aj istú preposilovanosť pretože aj v športovom móde nie je úplne prirodzene ťaživé, Renault však vždy popri radosti z jazdy dbal aj o komfort. Volant až na hrúbku venca typu BMW M Paket, ktorého nie som zástancom, rozmerovo skvelo padne do ruky a koža, ktorou je volant potiahnutý je veľmi príjemná a mäkká. Brzdový pedál je nastavený dobre, dostatočne tuhý s dobrou odozvou.
Cením aj prepínanie medzi jazdnými režimami niekoľkonásobným stláčaním fyzického tlačidla, než jeho stlačenia a prepnutia na displeji ako pri iných vozidlách. Tento spôsob je rýchlejší a jednoduchší.
Po stránke podvozku je to to radosť, auto sa takmer vôbec nenakláňa, predná časť je ostrá a stabilná s vysokou mierou priľnavosti. Zadná náprava ako je pri malom aute zvykom na prudkých brzdách rada vďaka krátkemu rázvoru rotuje. Renault Clio však treba pochváliť, že na priečnych nerovnostiach v zákrute vôbec neodskakuje tak ako to majú malé autá s tuhou nápravou zvykom, čo sa niekomu páči, niekomu nie. Osobne si myslím že je to aspekt zábavy, a tak mi to pri malých autách nevadí, skôr naopak. Niekto však zase preferuje stabilitu typu Renault Clio či VW Polo.
Po stránke pohodlia je Clio aj pohodlným autom. Odskok tlmičov má nastavený mäkkšie, a tak na zlomoch a zlepencoch ciest netrieska. Povrch a zmenu uhlov ciest je však cítiť, pretože malé autá sú menej komfortné vyplývajúc už z koncepcie, kvôli ich kratšiemu rázvoru, ktorý je v prípade Renault Clio 2.583 metra, a to Renault Clio spolu s Hyundai i20 patrí ku vozidlám s najdlhším rázvorom v triede. Naviac Clio je aj štrukturálne pevné a bezpečné auto, a tak sa šasi na zmene uhlov ciest a spadnutých krajniciach vôbec nekrúti.
V meste poteší možnosť nastaviť riadenie na komfortne ľahké a krátky prevod riadenia s málo otočeniami medzi krajnými polohami ako aj veľmi krátky 10.4m polomer otočenia. Clio je stále aj obratná blcha mestských ulíc. Naviac kolesá sú v rohoch a línia skla je dostatočne nízka, takže parkovanie s Renault Clio je ďalší skvelý aspekt.
Renault Clio zostáva šoférskym mestským švihadlom. Vyzerá luxusne, jazdí úsporne a živo a zachováva typický Clio charakter. Pohodlný a zábavný spoločník hlavne do mesta a na obľúbenú okresku, no v dnešnej dobe už schopný, tak ako jeho konkurenti, aj na diaľnici. Puristov sklame strata výkonnejšieho motora 1.3 TCe.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…