UPSHIFTER RATING: 6/10
Cena modelu od: 15 650€
Plusy
jednoduchosť, dojazd a spotreba, sprevodovanie dobré aj na diaľnicu, bezkáblový Apple CarPlay
Mínusy
rovnaké upevnenie druhého radu sedadiel ako pri 7 miestnej verzii = menej miesta vzadu ako by tam mohlo byť, jemne poddimenzované brzdy, búchanie prednej nápravy pri jazde cez nerovnosti, odhlučnenie pri diaľničných rýchlostiach
TRETIA generácia rodinného vozidla od Dacie je tu, a po pauze v podobnosti s iným modelom značky pri Lodgy prichádza Jogger s prednou časťou malého Sandera, podobne, ako tomu bolo pri Dacii Logan MCV.
Jogger chce byť dostupným rodinným, najmä 7 miestnym sluhom, no dostupný je aj v klasickej, 5 miestnej konfigurácii. Práve v tej sme si ho mali možnosť vyskúšať.
Pod kapotou sú možnosti zatiaľ dve. Buď čistý benzín TCe110, alebo overená Dacia klasika posledného obdobia 1.0 TCe/LPG, budúci rok by mal pribudnúť hybridný pohon.
Na test sme vzali LPG. Prečo? Pretože to je najracionálnejšia voľba a pre niekoho to môže byť aj náhrada výhod dieselového pohonu. To preto, lebo TCe/LPG a teda dvojica nádrží 50/40 litrov poskytuje enormný dojazd pri šikovnom šoférovi prevyšujúcim 1000 kilometrov medzi ich dotankovaniami.
Navyše motor 1.0 TCe je už známy. Vybavený je nepriamym vstrekom, čo je dobré pre jeho životnosť v častej mestskej prevádzke. Disponuje výkonom 100 koní pri jazde na LPG a 90 pri jazde na Benzín. Krútiaci moment 170 Nm je rovnaký bez vplyvu aktuálne používaného paliva.
Jeho negatívom je neplynulý nástup turba, ktoré sprevádza náhle ožitie tesne pod 2000 otáčkami, čo robí mestskú jazdu menej plynulou. Taktiež to nie je práve motor milujúci otáčky, za hranicou 4200 otáčok už zrýchľuje s malou vervou.
Napriek tomu je jeho dynamika dostatočná, najmä pre pokojnejšie jazdiacich rodičov. Auto jej má akurát, aby sa aj pri plnom naložení bez problémov pripojilo na diaľnicu a udržiavalo 130-140 aj do kopca. No a s prázdnym autom to je o poznanie lepšie a dá sa aj zapredbiehať si, dokonca ako som zistil držať dolu horským priechodom tempo s hot-hatchmi.
Motor je spojený so 6 stupňovým manuálom, ktorý vďaka veľmi slušnému posedu zo Sandera dobre padne do ruky a je radosť s ním radiť. Prvý stupeň je v klasickej móde skutočne krátkym, čo môže miestami robiť rozjazdy skackavými a v skutočnosti je úplne v poriadku rozbiehať sa s autom na 2. prevodovom stupni. Stupeň 6. má zase dlhší prevod, takže pri diaľničných 130 km/h točí motor 2900 otáčok, čo je normálna, dobrá hodnota.
Jazda na Joggeri je vcelku komfortná. Komfort jej zaručuje rýzvor dlhý 2897mm ako aj pneumatiky s vysokým profilom 60. Predná náprava síce na zlomoch a priečnych nerovnostiach nie je ideálne utlmená a trochu búcha, no človek by to tak nejak od cenovo efektívneho auta aj čakal. No najmä dlhý rázvor robí rôzne vlnovky a zmeny vo výške a hĺbke povrchu našich ciest veľmi pohodlným, pohodlnejším ako pri omnoho drahších vozidlách, pretože fyziku v tomto nemožno oklamať.
Tichosť je len priemerná, samozrejme nemožno čakať obšírne použitie tlmiacich materiálov, avšak treba povedať, že v aute je stále dostatočný pokoj na vedenie slušnej konverzácie.
Samozrejme v interiéri sa budete cítiť ako v Dacii, použitými materiálmi. Všetko je však otázka osobnej voľby, pretože síce pôsobí lacnejšie ako v iných autách, je jednoduchý a chytrý, naviac nepôsobí tak lacno ako Dacie predtým, to najmä vďaka použitiu látkového poťahu naprieč palubnou doskou aj držadlami dverí.
Sú tu tlačidlové skratky na všetky esenciálne funkcie auta. Jednoducho vypnúť Štart&Stop, vyhrievanie sedadiel či ovládanie klimatizácie a aj ovládanie na volante, nič viac niet treba. Výborné je tiež bezkáblové pripojenie na Apple CarPlay, ktoré V Dacii bolo na pomery lacných vozidiel skutočne skoro a funguje bezproblémovo.
Po stránke priestoru 5 miestna verzia trpí kvôli sedemmiestnej nakoľko tu nie je rozdiel v uložení zadných sedadiel. Preto je miesto vzadu v druhom rade aj na tak dlhom rázvore pomerne malé, čo sa kolien týka, ostatné dimenzie sú v poriadku. Väčším mínusom vzadu je absencia nabíjacích konektorov, ktoré sú najmä dnes pri rodinnom aute vitálne, namiesto nich je tu 12V zásuvka, takže nech sa páči AliExpress.com.
Batožinový priestor má 607 litrov, čo je veľa, no úprimne, pri pohľade na tvar a veľkosť auta by človek povedal aj viac. Nechýbajú tu háčiky či povrazy na prichytenie vecí. Kvôli pohonu LPG tu v tomto prípade nie je úložné miesto pod podlahou kufra.
A čo spotreba, tú sme si v obsadení 4 dospelých vyskúšali pri krátkom 120 km výlete. Tam na LPG si Jogger cucol 8.8 l/100km, späť na Benzín zase 6.1 l/100km, teda výrobcom udávanú spotrebu. Slušné.
Okrem toho osamote skutočne nie je problém cestovať dlhodobo aj diaľničných 170 km/h, v prípade náhlej potreby sa niekam dostať skôr.
O jazdných vlastnostiach pri športovej jazde nemá zmysel tak rozprávať, no nakoľko som ju Joggeru doprial, tu sú. V zákrutách je samozrejme cítiť jeho väčšiu mäkkosť, začínajúcu od pneu, cez tlmiče a aj samotnú štrukturálnu tuhosť. Auto je však vďaka dlhému rázvoru skutočne pokojné v tiahlych rýchlych zákrutách a pri náhlych zmenách smeru dokáže jemne skĺznuť po zadku. Nedotáčavosť tu je, no v miere akurát, nie prehnanej, ako by niekto očakával.
Mínusom je nie tak komunikatívne riadenie známe aj z iných Dacií a brzdy, ktoré sú aj pre potreby rodinného využitia trochu slabšie, ako by sa žiadalo.
Testovaný model vyjde na niečo málo cez 19 400€, čo sú síce na dnešnú dobu relatívne dobré peniaze, síce ani z diaľky sa už nepribližujú výhodnosti rodinných Dacií predtým.
Jogger si však jednoznačne zachováva jednoduchosť, praktickosť a ponuku esenciálnych prvkov výbavy v odraze doby.