Peugeot E308 dokazuje, že aj s malou batériou sú možné veľké veci. Okrem toho stále jazdí skvelo, podobne ako spaľovák.
O tom, že Peugeot 308 SW je skvelým rodinným autom niet pochýb. Nielen ponúka rozľahlý kufor až 608 litrov, ale taktiež skvelo vyzerá a aj tak jazdí. Je to rodinné auto s emóciou a nespornými kvalitami. A tak keď bolo predstavený aj jeho elektrický pohon, hneď som bol zvedavý, aké by to bolo s ním. Dnes sa teda pozrieme na verziu, ktorú s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote neuprednostníte pred dieselom či benzínom, ale možno bude elektro-pohon v 308 SW tak dobrý, že niektorým sa zapáči. Poďme na to.
Rovnaká ako v po-facelift modeloch e-208 či e-2008. Batéria má hrubú kapacitu 54kWh (NET 50 kWh) a nový elektromotor má teraz až 156 koní a 270 Nm. Batéria malá, čo poviete? Zo skúsenosti z málo aerodynamickej e-2008 je však viac ako postačujúca. Predsa tá mala aj s touto malou batériou skutočný dojazd ako Enyaq s veľkou 82 kWh batériou. Preto som od aerodynamického kombíku e-308 čakal skvelý výsledok.
To ale len dokým som si nevšimol vyššiu hmotnosť než samozrejme menší e-2008. Tá sa hýbala na 1795 kilogramov, teda 1.8 tony, čo je na pomery elektro kombíku stále skvelé, tak podobne, ba aj viac vážia aj Plug-In hybridné kombíky.
Sadám ráno do auta. Svieti na mňa 100% a dojazd 402 kilometrov. Aby som bol tak objektívny ako to len ide, po zapnutí prepínam do režimu SPORT. Tento režim je takým tým najlepším z auta. Plný výkon, ideálny tepelný management batérie keď prídem ku nabíjačke. Najskôr rozmýšlam, pôjdem len po diaľnici a uvidím kam to zájde, o moment na to si však hovorím, to bude riadna nuda. A tak som si povedal, spravím okruh. BA-TN diaľnica, cez hory skočím do Topoľčianok ku babke a domov pôjdem tiež kombinovane okresky a diaľnica.
Po diaľnici samozrejme jazdím sebavedomo 130-140 km/h v režime Sport to nie je žiaden problém. Spotreba na diaľnici? Nízkych 17 kWh/100km, čo je skvelé, som viac ako spokojný. Pred Trenčínom sa rozpršalo, a tak som sa stavil na obed, kupujem pitie na cestu a vyrážam ďalej. Smer na Partizánske cez Bánovce nad Bebravou. Priemerná spotreba klesá na 14.7 kWh/100km, z čoho som nadšený. Prichádzam ale na novo zrekonštruovaný kus cesty Veľké Uherce-Skýcov, predsa neodídem bez Dynamickej jazdy. Cestou po nej zastavujem na známej vyhliadke, pozerám spotrebu po trochu dynamickej jazde. 15.6 kWh/100km. Stále super, napriek dynamickej jazde.
Neskôr poobede prichádzam do Bratislavy. Už pred Sencom mi zasvieti rezerva, 11%, ale dojazd je akurát dostatočný pre dojazd domov. Hovorím si ale, cestou je rýchlo nabíjačka, môžem, ale nebudem to hrotiť, idem tam. Prichádzam s 8% a dojazdom 22 kilometrov. Konečná priemerná spotreba? 13.7kWh/100km.
Som z toho veľmi potešený a spokojný. Vedel som že nový pohon od Stellantisu je ohromujúco efektívny, a potvrdilo sa mi to aj v aerodynamickejšej 308 SW (naposledy som ho mal v hranatom vysokom e-2008).
Celkovo som prešiel, keď pripočítam čo zostávalo do 0%, 342 kilometrov. Pôsobivé, keď si uvedomíte, že NET kapacita batérie je iba 50 kWh a auto váži 1791 kilogramov.
Takže áno, dojazd je výborný.
Okrem toho 308 SW bol vždy super jazdiaci kombík. Jednak je pohodlný aj na veľkých 18-kach, ktoré dokonca ani pri jazde po rozbitej ceste neprotestujú. Zákruty jazdí precízne, opiera sa poriadne o zadné vonkajšie koleso. Riadenie je tuhé a priame, malý volant, ako vždy, úžasný. Posed aj koncepcia správne vyriešené. Jednoducho jazdne prívetivé rodinné auto, ktoré vediete po ceste sebavedomo.
Jediné čo málinko kazí absolútnu radosť z jazdy je nemožnosť na stálo vypnúť trakčný systém.
Jazda v oblasti komfortu je taktiež super. Peugeotka príjemným spôbom pláve nad povrchom, prekvapivo filtruje a nasáva nerovnosti a posádke o tom priveľa nedáva vedieť. Pre vlnovkách sa správa ako zaťažená na zadok, žiadne plávanie prednej nápravy. Plus je perfektne odhlučnená, čo sa pri tichom elektromobile ešte znásobuje.
Kufor má 585 litrov (spaľovací má viac – 608 litrov). Pôsobí s ním ako skutočne praktické rodinné auto, do ktorého sa veľa napchá. A majiteľa potešia aj na dotyk príjemné koberce. S miestom vzadu je to už horšie. Jednoznačne nič pre dospelých mužov, ale deti, kým podrastú…stačí. Majú k dispozícii aj USB-Cčka na nabíjanie, lakťovku s držiakmi na nápoj a samozrejme klimatizáciu.
Samozrejme interiér a sedadlá. Sedadlá AGR sú už typicky brilantné, s najlepšou masážnou funkciou v dostupnom rodinnom aute. Ich tlakové guličky vedia byť tak intenzívne a skutočne oddýchnuť telo. Prístrojová doska je čo sa materiálov, dizajnu aj zhotovenia týka na vysokej úrovni. Tlačidlá iToggles sú skvelou, síce drahšou verziou skratiek v infotainmente. Rozhodne je to však niečo odlišné a svieže, schopnosť si ich nakonfigurovať podľa seba je jednoznačnou výhodou. Naviac proste vždy fungujú, nikdy sa nezasekli alebo tak…
A tým je cena. Od 40 990€, najvyššia výbava GT od 44 590€ a testované auto bezmála 50 000€. Za elektro ceny obvyklé. Peugeot 308 SW je skvelý rodinný kombík a to nie len ako spaľovák, ale teraz už aj ako elektro. Dojazd je s ohľadom na skutočne neveľkú batériu BRILANTNÝ. Avšak poznáme sa, vieme ako to pri elektrických autách chodí. Sú Niche – teda špecifickým trhom pre istú kategóriu zákazníkov – ľudí ktorých zaujímajú technológie. Väčšina siahne stále po diesli a benzíne.
Ako elektro však stále ohúrilo.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…