Konečne je tu zase nejaký Športový Peugeot, predsa doba, kde bolo viacero športových modelov patrí ku najúspešnejším obdobiam značky. Nový 508 PSE prišiel ako blesk z NEBA. Motivovaný návratom značky do kategórie World Endurance Championship, a najznámejšie preteky, LeMans.
Motor, Dynamika, Konkurencia
Ako isto viete, Peugeot 508 PSE je HYBRID. Aj preto váži vo verzii kombi 1967 kilogramov, v dnešnej dobe vlastne už normálna hmotnosť vozidla. Posledným športovým modelom v triede stredne veľkého sedanu bola MAJESTÁTNA 405 T16. Podobne ako pri nej, aj pri 508 PSE bije pod kapotou turbomotor 1.6 THP spojený s 2 elektromotormi, ktoré sú dobovo rovnakou novénou, ako bolo pri 405 T16 prepĺňanie TURBOM.
Samotný motor 1.6 THP dáva výkon 200 koní a 300 Nm, teda výkon ako bol aj pri malom hot-hatchi 208 GTI. Dva elektromotory ale dodávajú ďalších 110 koní / 320 Nm vpredu (súčasťou prevodovky) a 113 koní / 116 Nm na zadných kolesách. Kombinovaný výkon tak dosahuje 360 koní a 520 Nm! Čísla blízke BMW M340i či odchádzajúca Audi S4.
V kategórii PLUG-IN tejto veľkosti však hrá s NEMCAMI rovnú hru. BMW 330e má 292 koní, Mercedes-Benz C400e 381 koní.
Tieto hodnoty znamenajú skvelé dynamické schopnosti. STOVKA za 5.2s a maximálna rýchlosť (LIMITOVANÁ) 250 km/h. Pre porovanie, 508 PSE je o celú sekundu rýchlejšie ako BMW 330e, a taktiež iba o 0.8 sekundy pomalšie než Mercedes-AMG C43 so 421 konskými silami. Veľmi slušné. Tento výkon prenáša na cestu prostredníctvo pohonu všetkých kolies.
Technické zmeny
Motor však zďaleka nie je podstatnou stránkou vozidla, tou je podvozok, a PANE JO, naladili ho perfektne. Zmeny zahŕňajú adaptívne tlmiče, nižšiu svetlú výšku, širší rozchod kolies o 24mm vpredu a o 12 mm vzadu. Brzdová sústava bola vylepšená vpredu, kde sú teraz 380mm brzdy so 4-piestovými brzdovými strmeňmi. Brzdy zakrývajú krásne 20″ disky kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S.
Nastavenie podvozka sa vyznačuje ráznym odchýlením toe-out predných kolies, kým tie zadné okrem užšieho rozchodu majú aj výrazné odchýlenie toe-in (do písmena A). Čo sa odklonov vo vertikálnom smere týka, 508 PSE používa vyýraznejší odklon na zadnej náprave. Na a čo toto nastavenie podvozku robí je vyslovene čarovné a zábavné za predstavivosť a očakávania.
Jazdné vlastnosti možno opísať ako dokonale zábavné a hot-hatch-oidné. 508 PSE jazdí bokom veľmi ľahko a ochotne, stačí to do zákruty oprieť poriadne vysokou prejazdovou rýchlosťou alebo ho rozhodiť prudším zatočením a už sa to kĺže. V tomto ma teší aj nastavenie stabilizačného systému, ktorý takmer vôbec nezasahuje do tejto charakteristiky, ako vodič si tak môžem užívať skutočnú zábavu za volantom. Možno si tak užiť zábavu pretáčavú zábavu a hádzanie zadkom kvázi zadokolky alebo ako brilantného hot-hatch. Za toto správanie vďačí najmä zadnej časti s užším rozchodom kolies voči predným ako aj spomenutým výrazným odchýlením toe-in dovnútra.
Inak pri ovládaní plynom v zákrutách je pohon AWD poznať, tu už bokom len tak nehádže, ale zase lepí, drží a sedí ako pribité, a to aj na mokrej ceste, ako som si mal možnosť vyskúšať. Túto úroveň priľnavosti možno prirovnať kvalite AUDI QUATTRO, proste držiak.
Kto sa bojí hybridu, nie je čoho, hybridný pohon tu v režime Sport nie je poznať, síce pracuje a dáva vozidlu dodatočný výkon, výpĺňa turbodiery a ťahá odpspodu. Funguje nádherne a úplne inak ako pri obyčajnom 508 PHEV, pretože jeho správanie čerpá z pretekárskeho špeciálu LeMans, Peugeot 9X8.
A potom sú tu prvky, ktorými ovládam auto. Dokonalý malý volant do ruky ako v motokáre, cez ktorý preteká výborný tok informácií o povrchu cesty a dianí kolies. Brzdový pedál je tiež športovo tuhý, a brzdná sila vynikajúca. Žážitok z jazdy je v 508 PSE prvotriedny, jediné čo tu chýba, je prirodzený zvuk, 1.6-ku je síce počuť ale tichšie, ako taký normálny motor.
No a aký je na každý deň?
Pochvalu možno zopakovať aj pri každodennej použiteľnosti vozidla. Pri dlhých trasách som jazdil za 6.7l/100km a 0.8 kWh/100km z batérie, čo len dokazuje, že manažment hybridného systému v 508 PSE funguje inak ako v klasickom 508, kde sa na batériu jazdí prvotne a prednostne ju systém vyčerpá. Jazda v meste sa pohybuje buď za 4.2 l/100km v hybridnom režime, alebo iba na čisto elektrinu za 10-12 kWh/100km. Pri 130 km/h točí motor na 8. stupeň 2300 otáčok, čo je nízke a aerodynamický odpor je v pripade SW 0.28cD. Aerodynamické elementy v dolnej časti vozidla nie sú iba na okrasu, čistia tok vzduchu vedením diagonálne von, hlavne pred zadným kolesom vedú vzduchu okolo z karosérie vytŕčajúcej časti rohu pneumatiky.
Batéria je kapacity 12.4 kWh a nabíja sa prostredníctvo AC konektoru. Nabíjanie 20-80% zaberie 2 hodiny.
Je perfektný, Škoda že sa nepredáva 🙁
PEUGEOT 508 PSE je vozidlom tak prekvapivým, skrytým a kupujúcimi ignorovaným, že je to smutné. Jedná sa o perfektný sedan aj kombík, ktorého jazdné vlastnosti podvozku sú zábavnejšie ako nemecká prémia, pritom dostanete rovnaký výkon, dokonalý francúzsky dizajn, prémiový pocit aj v interiéri s výbornou úrovňou odhlučnenia, no proste celý balík.
Cena od 69 990€ v prípade LIFTBACKU je pre mňa jednoznačne nie prehnaná. Vozidlo ponúka rovnaké kvality ako značky, za ktoré sú ľudia bez problémov ochotní utratiť 70 000 za sedan. Je to vozidlo, ktoré možno po stránke jazdných vlastností a zážitku jedine pochváliť. To že ho zákazníci v súčasnosti nevedia oceniť, z neho robí do budúcnosti cennú klasiku. Veľa týchto skvelých áut na cestách asi nebude, aspoň tak hovoria predaje zo zahraničia, ŽIAĽ.
Mám však v srdci nádej, že Peugeot urobí aj iné športové verzie, pretože aktuálna modelová rada má niekoľko modelov, ktorým by to v športovej verzii seklo, obzvlášť s tak perfektne naladeným podvozkom ako to inžinieri PEUGEOT predviedli pri 508 PSE.
Skladám klobúk dole.