Priemerná Spotreba: 5.0l/100km
Cena od: 15 260€
Nové Suzuki Swift prichádza ako istá renesancia v rámci svojho modelu aj v rámci kategórie malých vozidiel kategórie B. Jeho ľahkosť a dokonalá technická nabrúsenosť ho robí dokonalým autom na každý deň. Stále je tiež jedinečným, pre pohon 4×4, ktorým nedisponuje žiaden z konkurentov.
Poďte sa naň so mnou pozrieť.
Karoséria a Aerodynamika
Nové Suzuki Swift sa oproti predchodcovi vracia ku kompaktnosti, teda aspoň v oblasti šírky vozidla a jeho previsov. Rázvor na úrovni 2.45m zostal zachovaný, rovnako tak aj kružnica otáčania s priemerom 9.6 metra či svetlá výška 12 cm. Dizajnom svetiel nová 7. generácia pripomína prvý Swift Sport.
Čo však bolo markantne vylepšené a robí ho majstrom v rámci triedy je dokonalá aerodynamika s neuveriteľne nízkym odporom vzduchu iba 0.26Cx. Čo je na pomery krátkeho hatchbacku triedy B neuveriteľne nízka hodnota. Vplyv dokonalej aerodynamiky je cítiť ako na nízkej hlučnosti vozidla aj na diaľnici, tak aj na spotrebe.
Motor a Spotreba
Celkom novým je motor. Teraz nesie označenie Z12E, kým predchodca bol označený K12D. Nová 1.2-ka BEZ TURBA má vŕtanie x zdvih 74 x 92.8mm (oproti 73 x 71.5 u K12D). Hlavným rozdielom je fakt, že nový motor je 3-valec, kým predchodca je 4-valec. Kompresný pomer 13:1 aj 4V technika na valec zostali zachované, akú nový motor je teraz samozrejme 12 Ventil.
Napriek odstráneniu 1 piestu má motor stále výkon 82 koní a krútiaci moment 108 Nm dostupný pri 4500 ot. Motor disponuje krásnou rastúcou charakteristikou, čím viac ho točíte, tým žívší je. Na auto vážiace len pár kilo cez 1000 kilogramov úplne postačuje, síce samozrejme dynamiku turbo agregátu, ako od Clia 1.3TCe či Fabie 1.5TSI čakať nemožno. Skôr sme na úrovni Mazdy 2 SkyActiv-G 90. Zrýchlenie na 100km/h trvá 12.5 sekundy a maximálne rýchlosť je 190 km/h..
Novinkou je tiež Mild-Hybrid. Ktorý proste dáva zmysel. Okrem odľahčovanie práce motoru mu tiež vie dodať 3 konské sily a až 60 Nm krútiaceho momentu. Palivová nádrž má obsah 37 litrov. Nádrž je síce malá, optimalizuje či zachraňuje ju však perfektná spotreba. Pri kombinovanom jazdení aj s plne naloženým autom a jazde 130km/h na diaľniciach stále iba 5.0 l/100km! Neuveriteľná efektivita vozidla. Podstatné aspekty pre jej dosiahnutie sú najmä nízka spotreba, motor s tepelnou účinnosťou až 40%, skvelo sprevodovaná 5-stupňová prevodovka (2500ot. pri 100km/h) a dokonalá aerodynamika (0.26Cd). Swift tak na jednu malú nádrž zájde až 725 kilometrov ďaleko. Perfektné!
Jazdné vlastnosti
Jazda na Swifte je dokonalá. Ľahkosť cítiť z každého pohybu a na každom povrchu. Pri jazde na rozbitých cestách má vodič pocit, že autu ani nedokáže ublížiť. Swift cez všetky nerovnosti preletí a preskočí ako mačka. V zákrutách zase šofér pri prejazdoch rýchlosťou obvyklou pri ťažkých, väčších autách premýšľa, WOW to by šlo aj ešte rýchlejšie. Nízky vplyv odstredivej sily váhy je perfektný. Swift je proste motokára.
Dokonalá je totiž koncepcia aj nastavenie podvozku. Šofér sedí ďaleko od predných kolies ako v Mazde 2, čo je absolútne správne. Geometria zavesenia preto nemusí využívať tak vysoký uhol pozitívnej caster geometrie na prednej náprave, pretože vyváženie hmotnosti je výborné. Geometria kolies sa zase vyznačuje ideálnym negatívnymi odklonmi, väčší používa vzadu a zadné kolesá majú tiež pozdĺžne odchýlenie toe-in (do písmena A) pre agilitu a zábavu zadnej časti.
Pocit z jazdy so Swiftom je nenahraditeľný. Pocit ľahkosti, presnosti, vyváženosti je naladený Brilantne! Dokonalá zábava za volantom.
Interiér a Priestor
Interiér je nový. Krásna je kombinácia bielych a čiernych plastov, ktoré mu dodávajú život a štýl. Priam dokonalé sú ovládacie prvky s tlačidlami všetkých funkcií, ktoré sa ovládajú. Infotainment je jednoduchý prehľadný s dostatočnou kvalitou cúvacej kamery, síce ostrosť VW či Hyundai neposkytuje. Posed za volantom je výborný, krátka radiaca páka nádherne padne do ruky. Riadenie má dobrý punc, je precízne a v novej generácii ostrejšie než u predchodcu.
Posed v druhom rade je pochopiteľne u auta tejto triedy skromnejší, ale pre deti postačujúci. Oproti konkurencii však chýbajú konektory na nabíjanie či stredový výduch ventilácie. Opätovne však, nie žeby to bol problém. Kufor ponúka 265-948 litrov. Aj základných 265 litrov je však pri plnom využití postačujúci pre zbalenie 4 ľudí na vianočné prázdniny u starkých.
Zhodnotenie
Suzuki Swift je malé auto starej školy, ktoré sa teraz ešte viac vracia ku tak podstatnej ľahkosti. Čo sa samotného navrhnutia auta týka, jedná sa o najpremyslenejšie auto triedy a to menovite pre dokonalú aerodynamiku, zachovanie šoférskej koncepcie vozidla, menšiemu ale rovnako výkonnému motoru a perfektne naladenému podvozku aj geometrii. Navyše je stále jediným autom v triede s pohonom 4×4. Najbližším konkurentom je mu po stránke šoférskej dokonalosti faceliftovaná Mazda 2. Kto však hľadá samotnú dynamiku, nebude pravdepodobne schopný oceniť perfektné motory Suzuki či Mazda bez turba. Osobne však práve tieto 2 vozidlá považujem za šoférsky vrchol triedy pre ich ovládateľnosť a technickú dokonalosť.
Ak je Vám nový Swift sympatický dizajnovo, jednoznačne odporúčam aj jeho kúpu. Zaručene nebude sklamaní, a to po žiadnej stránke. Je to jednoduché, atraktívne a zábavne jazdiace malé auto pre život.




































