Facelift Nissan Qashqai prináša nielen oveľa viac Japonský dizajn oproti predchodcovi, ale aj inovatívny pohon ePower, ktorý prináša prakticky dieselovú úspornosť pre toto obľúbené SUV.
Hodnotenie: 9/10
Nissan Qashqai je tým vozidlom, ktoré započalo obľubu stredne veľkých SUV. Už v dobe svojej 1. generácie bol sympatickým z dôvodu, že pôsobil iba ako zdvihnutý rodinný hatchback, než SUV. A rovnaký je prakticky dodnes. Momentálne už vo svojej tretej generácii a čerstvo po facelifte. Ten prináša viaceré vylepšenia. Po stránke dizajnu vyzerá ešte ostrejšie, ešte viac Japonsky. Je tak ohromne sympatickým a s hodnotou odporu vzduchu iba 0.31Cd patrí medzi najviac aerodynamické autá v rámci triedy.
Hybrid s DIESEL spotrebami
Facelift tiež do modelu prináša nový pohon e:Power. Tento inovatívny pohon disponuje podobne ako väčší X-Trail motorom 1.5 VC-T, ktorý funguje ako generátor pre 2.1kWh batériu, z ktorej čerpá energiu elektromotor s výkonom 190 koní a 330 Nm. Pohon elektromotorom tak zaručuje vozidlu svižnú dynamiku so zrýchlením na 100km/h za iba 7.9 sekundy , kým maximálna rýchlosť je limitovaná na 170 km/h.
Motor 1.5 VC-T je absolútne špeciálny svojim variabilným kompresným pomerom, ktorý sa pohybuje medzi 8:1 (pri požiadavkách výkonu) a 14:1 (pri ustálenej jazde pre vysokú efektivitu). Motor taktiež pracuje na princípe Atkinsonovho cyklu a je vybavený turbodúchadlom so širokým rozsahom a elektricky ovládaným waste gate.
Podvozok
Vozidlo v plnej výbave váži iba málinko cez 1660 kilogramov, čo mu dáva výkonnostný pomer 114 koní/tonu. Túto hmotnosť nesú na ceste príplatkové 20″ disky s obutím 235/45 R20. V oblasti podvozku sa Qashqai spolieha na zavesenia McPherson vpredu a v závislosti od vybavenia Multilink vzadu ako v testovanom prípade alebo torzné zavesenie pri menších 19-kach a nižšej výbave.
Nastavenie podvozka
Nastavenie podvozka je precízne pre vskutku prekvapivé jazdné vlastnosti na pomery vozidla tejto triedy. Vpredu disponuje vozidlo vysokým uhlom pozitívnej caster geometrie zavesenia. Geometria kolies je nastavená s výraznými negatívnymi odklonmi do A, výraznejším vzadu a zadné kolesá majú taktiež výrazné pozdĺžne odchýlenie toe-in. Takéto nastavenie zaručuje vozidlu, ako som zistil až prekvapivo zábavné jazdné vlastnosti, pretože zadná časť má ochotu rotovať. Pri prehnanej nájazdovej rýchlosti a vypnutom stabilizačnom systéme dokonca hodiť zadkom do pretáčavého šmyku.
Jazdné vlastnosti na užasnutie
Qashqai nutno označiť ako šoférske stredne veľké SUV. Opiera sa o vonkajšie zadné koleso, ako je to jazdne ideálne. Pri dynamickej jazde a vypnutej stabilzačnej kontrole vie zadok vďaka vysokému uhlu toe-in uletieť a preniesť auto do pretáčavosti, čo je vskutku zábavné a ešte viac nečakané pri vozidle tejto kategórie.
Ku prekvapivým jazdným vlastnostiam sekunduje skvelé riadenie, ktoré je precízne, komunikatívne a v režime Sport tuhé aj strmé. Brzdový pedál má taktiež veľmi dobré nastavenie, a spätnú väzbu o brzdnom tlaku. Posed je pomerne ku prístrojovej doske vyšší, nie tak nízky ako vo vozidlách Honda, na pomery ostatných konkurentov ho však stále možno označiť za športovejšie nízky a šofér má trochu pocit zo sedenia akoby v malom ostrom hatchbacku.
Koncipovanie filozofie auta je výborne zvládnuté. Posádka sedí vhodne ďaleko od predných kolies, tak ako to v šoférsky koncipovanom aute má vyzerať. Toto má pozitívny vplyv nielen na pocit sebavedomia z vedenia vozidla, ale aj na centrovaný pocit komfortu pri jazde na našich niekedy rozbitých uhlovitých cestách.
Sedadlá v kombinácii koža/alcantara výborne držia telo, nie sú pritvrdé a sú tak vhodné aj na dlhé vzdialenosti. Športový dojem dodáva aj použitie alcantary naprieč prístrojovou doskou a na výplniach dverí.
Každodenný komfort
Nový Qashqai je skvelým spoločníkom na každý deň. Dôvodov je na to viacero. Skvelé odhlučnenie s nameranou hodnotou iba 62dB pri 130 km/h ho robí príjemným na vedenie komunikácie počas dlhších trás. Ako spomenuté vyšie, posádka je koncepčne usadená dostatočne ďaleko od predných kolies v spolupráci s nastavením tlmičov a pružín doručuje skvelú kontrolu tela, nie tak nepríjemnú pri poskočení nahor, ako to pri SUV konkurentoch Qashqai-u s vyšším ťažiskom býva.
Samostatnou kapitolou sú ovládacie prvky v interiéri. Tie majú nielen výborné rozloženie na zapamätanie, ale aj hmatové pomôcky na tých najvitálnejších funkciách na volante, ako je zmena skladby na ďalšiu či zdvihnutie prichádzajúcecho hovoru. Takto veľmi spríjemňuje šikovne vycibrený interiér najmä nočné jazdy.
A čo spotreba?
Inovatívny pohon so špeciálnym turbo trojvalcom funguje skvelo. V meste som dosiahol 4.5 – 4.8 l/100km. Diaľničná jazda pri 130 km/h znamená 6.8 l/100km. Celotýždňový priemer dosiahnutý bol zaznamenaný 7.0 l/100km. Pri takto vymakanom hybridnom systéme dieselový agregát nie je treba, nakoľko dlhodobá spotreba 7l/100km je aj pri dieselových vozidlách tejto kategórie obvyklá, najmä pre ich vyšší odpor vzduchu.
S Qashqai ePower tak jazdíte za dieselové spotreby s benzínovým autom. Perfektné!
Benzínová nádrž má napriek hybridnému systému slušných až 55 litrov. Možný priemerný dojazd je tak 785 kilometrov na nádrž.
Záver
Facelift aktuálneho Nissan Qashqai sa vskutku vydaril výborne. Prináša nielen nový dizajn, ktorý vyzerá ostro Japonsky a lákavo na pohľad. O to viac v danej nádhernej zelenej metalíze. Avšak hlavne nový pohon ePower je hodný kúpy, pretože dodáva vozidlu nielen svižnú dynamiku, ale aj perfektne nízku spotrebu.
Čo mňa prekvapilo na pomery stredne veľkého SUV bol podvozok. Nečakal som, že SUV tejto kategórie môže byť tak podvozkovo zábavné a ovládateľné. Jedná sa o jedno z TOP vozidiel tejto kategórie. Skvelý produkt.
Qashqai možno kúpiť už od 24 990€, s pohonom ePower začína od 32 542€.
Vo výbave N-Design začína od 37 990€, čím sa radí medzi drahšie vozidlá triedy. Jedná sa však o Japonskú kvalitu s dôsledne premyslenými aspektmi vozidla, nie kde akého „kórejca“ alebo „čecha“ a preto cena zodpovedá kvalitám vozidla.