Hodnotenie: 9/10
Renault Captur je legenda kategórie B-SUV. Toto auto si získalo srdcia zákazníkov a najčastejšie zákazníčok najmä širokou možnosťou individualizácie dizajnu, farebnosti palety a príjemnosti používania. Týždeň s faceliftom modelu pre rok 2024 musím zhodnotiť myšlienkou, že nie je dôvod si priplácať za prémiový Mercedes-Benz GLA, ktorý je v často predávaných verziách vybavený rovnakým benzínovým motorom, nakoľko Captur poskytuje perfektné komfortné aj technologické vybavenie, lepší dizajn a stojí pri tom VÝRAZNE MENEJ. Dostanete tak skutočne viac za menej.
Poďme sa naň pozrieť bližšie:
Novinky faceliftu
Novinka prináša pokrok v oblasti dizajnu. Celkovo nové hlavné aj denné predné svetlá, ktoré preukazujú súčasný dizajnový jazyk značky. Tie zadné dostali podobne ako pri Renault Clio šedé zafarbenie pri vypnutom aute. Predná maska je tiež viac zakrytovaná vo svojej vrchnej časti, čím Captur istotne zlepšil aerodynamiku prednej časti, nakoľko som však údaj nenašiel, rozdiel bude v desatinách.
Captur je teraz možné dostať s až 19-palcovými kolesami, čo isto zákazníkov poteší. Vozidlo vybavené takými diskami sa líši od vozidiel s menšími kolesami dimenzovaním dielov podvozku, nakoľko inžinieri Renault sa pri ich zavedení museli vysporiadať s negatívnymi vplyvmi väčších kolies najmä na podvozkové komponenty z dlhodobého hľadiska.
Novinky v interiéri sú najmä o detailoch. Nové látkové poťahy majú vo vyšívaní zahrnutý znak Renault, čo ich robí veľmi vkusnýmí. Rovnaký typ látky je potom použitý aj vo výplniach dverí a naprieč prístrojovou doskou. Pod prístrojovou doskou je teraz jednotný volič (predtým bol rozdielny medzi spaľovákom a hybridom) prevodovky, s vynoveným ukazovateľom režimov prevodovky, ktoré sú podsvietené pri zapnutom aute.
GLA 200 alebo Captur TCe160?
Veľmi silnou stránkou Renault Captur je jeho najsilnejší motor, 1.3 TCe s výkonom 160 koní a 270 Nm. Je to ba až priam nefér voči prémiovým rivalom, u ktorých sú vyššie výkony logická priorita. S Renault Captur vybaveným týmto motorom je jednoducho radosť jazdiť. Ide z neho pocit, že vozidlo nemá nikdy nedostatok výkonu, je možné si s ním veľmi slušne užiť dynamickú jazdu. Silnejší motor tiež má výhodu nižšej spotreby pri dlhších trasách či plne naloženom aute.
Výkon 160 koní a 270 Nm sa veľmi pekne a v širokom pásme rozvíja, v spojení so 7 stupňovým automtom EDC s manuálnym režimom (ktorého pádla reagujú lepšie než predtým) je to na pomery triedy skutočná radosť z jazdy.
Nakoľko rovnaký motor sa nachádza aj v Mercedes-Benz GLA 200 (ktorý je spolu s verziou 180 najčastejšie kupovaným), logicky nevidím zmysel si kupovať GLA dostupné od 44 406€. A to z dôvodu, nakoľko plne vybavený Renault Captur Esprit Alpine aj so stereom Harman&Kardon s 9 reproduktormi a subwooferom, panorámou aj automatickým parkovacím asistentom vyjde na iba 31 350€. Pritom výbava nie je jediný dôvod, prečo sa do GLA ísť neoplatí. Druhým dôvodom je kvalita zhotovenia. Kým pri Mercedesoch šla kvalita rapídne dole, najmä s vŕzgavými lacnými plastmi, pri Renault Captur je interiér krásne zhotovený, nič nevŕzga, všetko je pevné a tiež príjemné na dotyk, počnúc plastami prístrojovej dosky, alebo hodvábne príjemného a mäkkučkého volantu.
Ďalším kritériom sú potom jazdné vlastnosti, ktoré možno označiť za športovo naladené.
Podvozok je TUHÝ
Renaulty súčasnej doby opustili niekdajšie vyvážené, ale mäkkšie jazdné vlastnosti a namiesto nich sú tuhšie a športovejšie. Rovnako aj v tomto prípade, o to viac sa inžinieri sústredili na torznú tuhosť vozidla aj podvozkovú, pretože Captur je krátkym, no vysokým SUV. Preto aby malo na svoje „pravidlá kategórie B-SUV“ výborné jazdné vlastnosti, museli z neho spraviť vysokú „motokáru“.
Renault Captur dáva jednoznačne vedieť posádke o povrchu cesty a jej uhloch. Čo sa však tlmičov týka, nie je nekomfortný, tie zachovávajú istú mäkkosť v dorazoch. Jazda tak je razantná, ale predsa slušne komfortná.
Takéto nastavenie však má nesporné výhody v zákrutách. S Renault Captur si možno užiť zákruty takmer tak dobre ako s Renault Clio, akurát treba počítať s prirodzenými nevýhodami SUV, ako je vyššie ťažisko, ktoré má vplyv nie len na vedenie stopy okolo vertikálnej osi vozidla ale aj vodičské vnímanie rýchlosti z dôvodu vyššieho posedu. Na pomery triedy jazdí Captur excelentne. Náklony sú minimálne, prenos hmoty aj pri vysokom ťažisku SUV tiež príkladne zvládnutý a riadenie skvelé, s výborne nakalibrovaným pomerom riadenia.
Vozidlo sa tiež viac opiera o vonkajšie zadné koleso, čo je prácou pozitívnej caster geometrie prednej nápravy. Kým geometria kolies, správne ku priestoru uprednostňujúcej koncepcii vozidla využíva väčší negatívny odklon na predných kolesách, tie zadné majú zase pozdĺžne odchýlenie toe-in, čo je presne, ako to má vyzerať.
Z novodobých vozidiel Renault mám vždy čiastkový pocit, akoby sedím v dostupnom BMW, čo je do veľkej miery spôsobené najmä hrubým a mäkkučkým volantom (ako v BMW) a tiež pocitom spätnej väzby cez volant, ktorý podobne ako v BMW tam je, ale je taktiež tak trochu izolovaný, pre príjemnosť vedenia vozidla.
Je Captur aj úsporný?
Spotreba vozidiel kategórie B-SUV je vždy spravidla vyššia. Spôsobené to je najmä aerodynamikou, pretože vozidlá sú vysoké, ale krátke, a tak si razia veľkú dieru vzduchom. Ku súčasnej generácii som našiel odpor vzduchu s hodnotami medzi 0.31 a 0.33 Cd, záležiac od verzie. Aj Captur si tak razí veľkú dieru vzduchom, také Clio má odpor vzduchu iba 0.28Cd.
Napriek tomu je vďaka efektívnemu a výkonnému motoru spotreba 7.0l/100km ako celotýždňový priemer uspokojujúca. Okrem toho parciálne cesty možno zvládnuť typicky za 6.2-6.5 l/100km, kým celkový priemer zvyšujú potom diaľnice, ktoré sú miestom, kde sa preukáže spomenutý vysoký odpor vzduchu.
V spojení so 48 litrovou nádržou to znamená priemerné tankovanie v chladných podmienkach každých 685.7 kilometra. Slušné.
Miesto vzadu a kufor
Captur je tiež praktický pre rodinu. Miesta vzadu je akurát aj pre vyššie postavy, zadní pasažieri tiež majú samostatné výduchy aj 2X USB-C na nabíjanie. Kufor za nimi je možné zväčšovať posunom zadnej lavice, jeho priestrannosť sa tak pohybuje medzi 484 až 616 litrov, čo ho robí najväčším v triede!
Na záver
Renault Captur je skutočne vyspelým vozidlom, a je to z neho cítiť. Je to vozidlo ktoré ponúka výborné technologické vybavenie, veľmi dobre zvládnutý komfortný a estetický dojem z interiéru, k tomu je tu skvelý motor 1.3 TCe a výborne nastavený podvozok, s ktorým sú jazdné vlastnosti vyspelé a sebavedomé.
Renault Captur je vozidlom, ktoré je na pomery pravidiel a požiadaviek triedy B-SUV vynikajúcim a vyspelým automobilom. Celkovo ho považujem ako výborný produkt v tejto triede, a označujem vďaka jazdným vlastnostiam aj za šoférske vozidlo. Silným konkurentom mu v oblasti podvozku bude Alfa Romeo Junior, tá však nemá tak potentný motor ako je 1.3 TCe 160.