šoférska aj praktická stránka vozidla
malá palivová nádrž a relatívne vyššia cenovka
Nová Honda Civic je obyčajné rodinné auto s jazdnými vlastnosťami hot-hatchu. Presne tak. Honda vývoj novej generácie Civicu zobrala skutočne vážne a vytvorila vo svojom segmente a v medziach súčasných regulácií dokonalé auto.
Všetko to začína dizajnom, ktorý je teraz jednoduchší a duchaplnejší, niekto by ho tiež nazval masovejším. Faktom však je že nový Civic je vskutku pekné auto s úsmevom vpredu, padajúcou coupé líniou strechy, kompaktným malým zadkom s prepojenými zadnými svetlami a širokým postojom, ako premiant.
Okrem širokého rozchodu kolies má nový Civic aj nekonvenčne široké pneu o rozmere 235/40 R18, čo len dokazuje, že toto auto bude v zákrutách Boží. Prirodzene vodičské sklony podotýka aj extrémne nízky posed a nestupovanie do auta, ktoré pôsobia full-on ako v hot-hatchbacku. Naviac sedadlá, síce sa nejedná o športový model majú skvelé držanie tela v oblasti stehien a chrbta takmer až po ramená.
Volant je perfektný, s tenkým vencom, naviac je aj vyhrievaný. Riadenie vozidla ním je ďalšou hot-hatch črtou vozidla, je ťažké ako v Hyundai i30N, s krátkym pomerom a až telepatickou spätnou väzbou.
Ďalšou perfektne vyladenou súčasťou auta sú brzdy. Pedál je na pevnejšej strane s dobrou spätnou väzbou a perfektným dávkovaním brzdného tlaku. Brzdy samotné sú na váhu vozidla predimenzované a zastavujú s chuťou, pričom ani pri oddanej jazde na okresnej ceste nevädnú.
Čo však na Civicu treba ceniť je podvozok a rozloženie hmotnosti vozidla. Pretože auto pri prejazde zákrut pôsobí tak sebaisto a vyvážene, že sa človek popri úsmeve skutočne čuduje, že sedí v nešportovej verzii auta.
Náklony karosérie sú len minimálne, a ani prenos hmotností 1500 kilogramov pri nasledujúcich esíčkach auto nerozhodí. Civic s vodičom vskutku komunikuje a k plnému prejavu tohto prispieva aj možnosť stlačením tlačidla vypnúť stabilizačnú kontrolu, bez potreby hľadania v displeji.
Pohonné ústrojenstvo je hybridné, čo síce neznie zrovna autíčkarsky, ale taká je doba, a na hybrid funguje vskutku brilantne. Hybridný pohon auta sa skladá z elektromotoru s výkonom 184 koní a 315 Nm a spaľovacím motorom produkujúcim 143 koní a 186 Nm.
Hybridný pohon funguje tak, aby bola batéria vždy dostatočne nabitá a je cítiť, že auto sa pohybuje primárne elektromotorom, spaľovací motor 2.0 VTEC je tu primárne na vytváranie energie a občasné pripojenie. Jazda na elektromotor však novému Civicu poskytuje skutočne dynamiku s wow-faktorom. Nie je to úplne hot-hatch, ale do sedadla tlačí až prekvapivo, to práve vďaka 315 Nm elektro NM.
Niet sa potom čudovať, že na 100 km/h vyšprintuje za 6.9 sekundy. Jediné obmedzenie elektromotorom vnímam maximálnu rýchlosť, ktorá je len 185 km/h. Na druhej strane je výhodou že aj pri takomto rýchlom cestovaní naprieč krajinou má spotrebu len 7.4 l/100km. Aj jazda pri tejto rýchlosti je pokojná a auto je úžasne stabilné.
Potom prichádza každodenný život, v ktorom však Civic znovu prekvapuje. Podvozok a vyššia torzná tuhosť síce vytvárajú tvrdšiu jazdu, nastavenie odskoku tlmičov a tuhosti pružín je podľa mňa presne trafené po hlavičké. Tvrdšie ale nie nepríjemné, ideálne daily.
Interiér nie je plastovou hračkou s displejmi, namiesto toho miestom tlačidiel, vysokej kvality zhotovenia, prostého funkčného no inšpiratívneho dizajnu a stredovým displejom s prehľadným systémom a bezkáblovým pripojením Apple CarPlay. Ovládače, ich otáčanie a klikanie pôsobia prémiovo. Skvelé je aj ovládanie radenia tlačidlami, kde spiatočku radíte ako stlačením tlačidla k sebe, čo dáva zmysel, vidno že inžienieri mysleli aj na najmenší detail.
Civic tiež ponúka kráľovské miesto pre zadných pasažierov. Dozadu si bez problémov na kolená a akurát s priestorom na hlavu sadne aj 1.9m chlap. Sú tu tiež výduchy klimatizácie, dva USB-A konektory a sklápateľná lakťová opierka.
Nový Civic tak má veľa miesta vzadu, tým však bude isto trpieť kufor! To v žiadnom prípade, pretože Civic ponúka 404 litrov v základnom usporiadaní s obrovským otváracím priestorom, pretože otvorené dvere kufra pripomínajú liftback. Naviac je tu špecifické vyklopenie sedákov, zadných sedadiel, ktoré má len Honda, a ktorým možno vytvoriť dva oddelené veľkorysé priestory.
A čerešnička na torte je spotreba. Mesto za 3.9 l/100km, okresné cesty za 3.6 l/100km jedine diaľnica bola za 6.3/100, ale to v móde Šport.
Všetko spomenuté vyššie len potvrdzuje, že Honda postavila dokonalý rodinný hatchback na každý deň, s ktorým je ale na rozdiel od jeho konkurentov radosť jazdiť.
Keď som bol v tejto recenzii len chválihodný na nový Civic treba povedať že má aj jednu chybu. Nádrž na benzín ma iba 40 litrov. A vlastne dve, tou druhou je cena, pretože testovaný Civic Sport štartuje jemne nad 31 000 € a to je dosť veľa.
Taký je však svet v ktorom žijeme, naviac svoju cenovku svojimi kvalitami dokáže odôvodniť, na rozdiel od konkurenčných vozidiel iných značiek.
Nový dizajn, nový infotainment, stále skvelý parťák Berlingo, a stále aj s úsporným dieselom. Jemné…
Facelift BMW 330e prináša väčšiu batériu a teda aj dojazd na elektrinu. Stále zostáva skvelým…
Honda EM1 e: je tichý a hladký miniskúter, vhodný pre malé prímorské mesto či obec.…
Hyundai Tucson prináša malé, no príjemné zmeny, pričom zachováva všetky svoje silné stránky. Menovite dizajn,…
Facelift Nissan Qashqai prináša nielen oveľa viac Japonský dizajn oproti predchodcovi, ale aj inovatívny pohon…