Priemerná Spotreba (ZIMA): 15.3kWh/100km
Reálny Dojazd (ZIMA): 175 kilometrov
Nová Dacia Spring je súčasnou obdobou niekdajšieho úspešného malého elektromobilu Škoda CITIGOe. Je rovnako dostupná s cenou štartujúcou od 16 900€, síce v dobe e-Citigo boli tiež dostupné dotácie, takže automobil vyšiel na približne 10 000 EUR. V nadväznosti na nástupcu prináša nový Spring oveľa viac vyspelý interiér, ktorý pôsobí ako v iných súčasných modeloch Dacia. S kvalitným stredovým displejom, robustným no praktickým dizajnom aj chytrými You riešeniami. YouCLIP, YouLight, YouCupholder. Pobyt v interiéri jednoducho pôsobí hodnotnejším dojmom pomerne ku peniazom, ktoré za auto platíte.
Hlavný účel vozidla je samozrejme mesto. Pre tento účel ponúka dojazd až 305 kilometrov, čo je pre mestský život veľmi výhodné. Do práce a domov možno jazdiť prakticky celý mesiac na 1 nabitie. Do mesta sa hodí aj väčší batožinový priestor s objemom až 308 litrov, čo býva objem áut o kategóriu väčších. Testovaná Extreme špecifikácia má tiež 65 koní a 1050 kilogramov, takže srandy zo zrýchlenia ako Škoda 120 sa skončili, teraz je dynamika ako v základnom Renault Clio SCe. Nový výkon v elektrickej podobe zaručuje v meste viac než dostatočný odpich, a to aj pri pripájaní sa na obchvat v špičke.
Po stránke jazdnej ide z vozidla slušný pocit, síce súčasnou dobou rozmaznaný človek môže vyjadriť, že sa vo vozidle cíti nebezpečne, keďže takýto názor som si neraz vypočul. V skutočnosti s tým problém nie je, jediné čo je cítiť je aerodynamické ovplyvnenie vetrom, nakoľko sa jedná o malé a ľahké vozidlo s vysokým odporom vzduchu až 0.42Cd. Ostatne jazdí mäkko, pohodlne ale prekvapivo stabilne. Využil som aj horský prechod a spôsobom, akým nepôjde iný majiteľ.
Potešujúco sa Spring správal príjemne. Opieral sa o vonkajšie zadné koleso, nakláňal sa, ale keď už si sadol tak pekne držal. Zadná jednoduchá náprava na nerovnosti v zákrute odskočí, ale veľmi čitateľne a vozidlo malo dobrý balans, takže ku nedotáčavosti dochádzalo s ohľadom na uzučké pneumatiky primerane neskoro, čo je dobré. A keď už ku nej išlo, bolo to cítiť vibráciou na volante, tzv. scrubbing.
S výkonom 65 koní je dynamika podobná základným Renault Clio každej generácie, takže s trochou predvídavosti nie je predbiehanie žiadnym problémom a to ani do kopca, vďaka fantastickej odozve na akcelerátor. Ako môžete usúdiť s Daciou Spring som primerane spokojný. Nakoľko však počas týždňa musím jazdiť diaľky a nechcel som ju nechať doma, zobral som ju do podmienok, na ktoré nebola vôbec stvorená.
Pri diaľničnej jazde, a ešte ku tomu stále v chladnom počasí s mínusovými teplotami to ako možno očakávať, vôbec nie je ideálne. Pri rýchlosti 130km/h (pretože som sa ponáhľal na stretnutie) prejde 100 kilometrov, pričom spotrebuje batériu zo 100% na 24%. To by mi ani tak nevadilo, dokonca to očakávam; nebyť pre takýto štýl cestovania pomalého rýchlo-nabíjania o výkone iba 30KW (v realite 24kW akonáhle prekročí približne 40%). Dôsledkom tohto je dobitie na 80% za až 45-50 minút, ktoré som v danej chvíli nemal. Cestou späť ráno som skúšal už pokojnú jazdu na tempomate a rýchlosťou iba 95km/h. Prekvapivo, výsledok bol rovnaký, a to som sotva kúril, nie to ešte využíval klimatizáciu.
Čo sa spotreby týka, celotýždňová sa ustálila na 15.3kWh/100km, čo je s ohľadom na spôsob využitia mimo mesta výborné a stále nízke číslo. Pri 120km/h jazdí za 16.3kWh/100km, pri 130 už je to 18, takmer 19 kWh/100km. S týmito číslami to znamená, že priemerne z 26.8kWh batérie dostanete dojazd 175 kilometrov. Kým výrobca udáva kombinovaný dojazd 228 kilometrov. Teda v zime, na zimných pneu je skutočný dojazd o 23.3% nižší od udávaného, čo nie je vôbec zlé! Zvyčajne pri veľkých elektromobiloch býva o 30 a viac% nižší.
Takže nový Spring. Ponúka hravejší dizajn, hodnotnejší a praktickejší interiér, na pomery pohonu nízku odchýlku efektivity a pre mesto dokonalý dojazd. Jazdí komfortne a predvídavo. Jedná sa o veľmi dobrú ponuku a veľmi dobré mestské vozenie, skutočne je to akoby súčasný CITIGOe. Najdostupnejšie elektrické vozidlo do mesta, ktoré ušetrí kopec peňazí. Dostupné už od 16 900€.
Priemerná Spotreba (ZIMA): 6.4l/100km Priemerný Dojazd: (ZIMA): 625 kilometrov (viac…)
Spotreba: 8.1l/100km Dojazd: 827 kilometrov (viac…)
Priemerná Spotreba: 7.2l/100km Dojazd na nádrž: 791kilmetrov (viac…)
Škoda Superb je jednoducho vlajková loď, a inak tomu nebude aj keby príde akokoľvek veľké…
Priemerná Spotreba (ZIMA): 5.6l/100km Dojazd (ZIMA): 803 kilometrov (viac…)