Hodnotenie: 8/10
Dacia Duster predstavuje pokrok voči svojmu predchodcovi najmä po stránke jazdných vlastností a dizajnu nehovoriac. Motor 1.2TCe ale vyzerá byť jej slabinou.
Ikona. Dobrodruh. Pomocník na chate. Rodinné auto. Všetko označenia, ktorými možno definovať hviezdu značky Dacia, Daciu Duster.
Nový, Radikálny dizajn
Príchod jej novej generácie je vždy veľkou vecou, a rovnako je tomu aj pri novej, 3-tej generácii. Nový Duster šokuje dizajnom, pretože vyzerá robustne, odvážne a veľmi blízko konceptu z ktorého vychádza. Vlastníctvo novej Dacie Duster je tak zaujímavé každý krát, keď idete ku autu, pretože jeho dizajn je skutočne originálny, charakterizujúci odolné a odhodlané poslanie auta.
Pre terén má nový Duster vylepšené vlastnosti mimo cestu:
- Nájazdový uhol – 31° (Duster 2 – 30°)
- Prejazdový uhol – 24° (Duster 2 – 21°)
- Výjazdový uhol – 36° (Duster 2 – 33°)
- Svetlá výška – 217mm (Duster 2 – 210mm)
Cena a Motorizácie
Dacia Duster sa na našom trhu predáva od 17 490€. Dostupný je v 4 výbavových stupňoch. Pod kapotou si možno zvoliť tri motorizácie. 1.0 TCe/LPG vhodnú ako každodenné rodinné auto s „dieselovým“ dojazdom. Hybrid140 ako najvýkonnejšiu verziu, automatickú verziu a taktiež najúspornejšiu v meste ako aj šetrnú ku brzdovej sústave vďaka možnosti rekuperácie. Poslednou, dostupnou ako predokolku alebo 4×4, je TCe130, ktorá je teda jediným dostupným motorom, pokiaľ chcete Duster naplno využívať aj v teréne.
Motor a Spotreba
TCe130 bol v predchádzajúcej generácii perfektná 1.3TCe, ktorá vznikla v spolupráci s Mercedesom. V novom Dusteri sa ale jedná nový motor 1.2TCe, ktorý je doposiaľ najviac známy z Hybridov E-TECH200 z Australu, či Espace, kde funguje ako generátor elektriny pre batériu. V Dacii Duster tento turbom preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním paliva poháňa kolesá v spojení so 6-stupňovým manuálom a mild hybridnou technológiou. Motor má výkon 130 koní a 230 Nm. Autu poskytuje zrýchlenie na stovku za 11 sekúnd a maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Udávaná spotreba pre tento motor je 6.1l/100km. Počas testu už na zimných pneumatikách a v chladných ránach sa spotreba stabilizovala na 6.7-6.8 l/100km. Palivová nádrž má objem 50 litrov, čo predstavuje dojazd 735 kilometrov. Na auto s odporom vzduchu 0.32 je to vhodná spotreba. Pritom aerodynamika je snáď najvýraznejším skokom vpred. Kým nový Duster 3 má odpor vzduchu 0.32Cx, Duster 2 disponoval aerodynamikou s vysokým odporom až 0.42Cx. Jedná sa tak až o nezvyčajne vysoké medzigeneračné zlepšenie aerodynamiky.
Po jazdnej stránke je ale nový motor trochu sklamaním. Presun zo 4-valca na 3-valec je cítiť na „ľahkonohosti“ zrýchľovania vozidla. Trojvalec má tiež užšie spektrum krútiaceho momentu, ktoré doznieva už okolo 3600-3700 ot. S krútiacim momentom 230 Nm je Duster schopný utiahnuť 1500kg brzdený príves a 730 kg nebrzdený.
Prevodovka vozidla je sprevodovaná ako sme pri Dusteri zvyknutí. 1. stupeň je pre terén, a pocitovo je ešte kratší než predtým. V premávke sa rozbieha na 2. stupni, na ktorom to ide teraz ľahšie než u predchodcu. Stupne 3., 4. a 5. sú sprevodované kratšie, pre obstojnú dynamiku vozidla, kým 6. stupeň pri 130 km/h znamená otáčky v okolí 2800-2900 ot., čo je vhodné. Diaľničná spotreba sa pohybuje na 7.3 l/100km.
Podvozok a Jazdné vlastnosti
Výrazný posun nastal však aj v oblasti jazdných vlastností na ceste. Za čo nový Duster vďačí pevnej platforme z Renault Captur, na ktorej je postavený. Vozidlo je oveľa pevnejšie než predchodca. Lepšie takm informuje o povrchu cesty, vôbec nie je plavný. Taktiež omnoho ostrejšie reaguje na povely vodiča a má aj oveľa krajšie, komunikatívnejšie, rýchlejšie a priamejšie riadenie, niečo čo sa dalo vytknúť predchodcovi. Vďaka výborne zvládnutej kinematike zavesení aj geometrii kolies. má vyvážené, ba aj zábavné jazdné vlastnosti. Zadná náprava, ktorej výhodou je pri verzii 4×4 jej zavesenie typom multi-link je výborná. Stabilne vedie kolesá zadnej nápravy aj pri vysokých prejazdových rýchlostiach, naviac zaručuje posádke vyšší komfort, než klasická torzná tyč.
Jazdný zážitok z nového Dustera je tak na novej, vyššej úrovni.
Interiér a Priestrannosť
Interiér je rovnako chytľavý ako zovňajšok. Pritom ale rovnako plastovo robustný, ako by ste od Dusteru očakávali. Nový je hlavne infotainment, s ktorým je radosť pracovať a disponuje lepšou pripojiteľnosťou. Pohon všetkých kolies sa ovláda otočným ovládačom vedľa ktorého nesmie chýbať ani režim LOCK, pre ten najťažší terén. Posed vodiča je pomerne ku interiéru nízky, čo je skvelé.
Zadní pasažieri disponujú akurátnym priestorom aj pre vyšších jedincov s dvojicou USB-C, nad nimi 12V zásuvkou a odkladacím priestorom. Za zadnými pasažiermi je teraz viac miesta na batožinu. Batožinový priestor medzigeneračne narástol o 8 litrov. Namiesto 445 litrov tak Duster ponúka 453 litrov základného usporiadania. Používateľsky je kufor ale omnoho dostupnejší, s vyššie umiestnenou clonou, ktorá ho do výšky zväčšuje.
Záver
Nový Duster je plný vylepšení. Zlepšuje viacero podstatných aspektov vozidla ako ekonomickosť prevádzky, aerodynamiku, terénne vlastnosti, priestrannosť aj radikálny dizajn. Otáznikom pri verzii 4×4 je motor, ktorý síce postačuje, chýba mu však „dych“ aký bolo cítiť z predošlej 1.3TCe, ktorá taktiež po softvérovom naladení po skončení záruky vozidla mohla disponovať až 190 konskými silami a 328 Nm krútiaceho momentu, poskytujúc tak zákazníkom ešte viac, ako dynamicky, tak aj prakticky pre ťahanie. Toto pri novom motore ukáže iba čas. Je to ale jediná kritika, ktorú ku novému Dusteru možno mať. Vo všetkých ostatných aspektoch je teraz lepší než predtým a istotne sa bude predávať ešte lepšie.
IKONA REIMAGINED.