Nový Mistubishi ASX je prezlečený Renault Captur, pretože Mitsubushi pripravuje nové modely. Je to však zle? Je výkonnejšie, tuhšie, príjemné na používanie. Jediné čo chýba je ŠTVORKOLKA.
BADGE ENGINEERING(požičanie modelu auta na zmenu loga a následný predaj pod názvom inej značky) je v automobilovom priemysle ničím nezvyčajným. V priebehu rokov niečo podobné spravil Fiat (Sedici, Freemont), často to robia značky úžitkových vozidiel Fiat, Opel a Citroen a Peugeot, a v dobe nie tak dávnej to spravilo aj Suzuki s modelom Swace (Toyota Corolla). Najnovšie tento počin podstúpilo Mitsubishi, ktoré s príchodom elektrifikácie zažíva obdobie ťažšie, než tomu bolo v menej regulovanej dobe, kedy predávali veľmi žiadostivé vozidlá. Dnes to už musia byť najmä SUV a ešte k tomu aj hybridné. A tak, kým vyvíjajú novú flotilu modelov, je tu nová generácia Mitsubishi ASX alias Renault Captur.
Renaulta v sebe neschováva, je ním
Netreba chodiť okolo horúcej kaše, veľmi zreteľne sa jedná o Renault Captur, ktorý si Mitsubishi, nakoľko sú súčasťou Aliancie Renault-Mitsubishi-Nissan, požičalo. Zmenili tak logá vpredu a vzadu, obdobne aj v infotainmente či na prahoch a máme nové ASX. Fakt je, že Renaulto Captur nie je vôbec zlý, jedná sa o jedno z najlepších, a s výnimkou Slovenska a Česka aj najpredávanejších vozidiel svojej triedy. Kupujúcich na ňom najviac očaruje prívetivý dizajn s ohromnou možnosťou individuálnych úprav farebných kombinácií, vysoký posed ako to majú v SUV radi a slušná praktická stránka s kufrom o objeme až 536 litrov! Vďaka prepojeniu s Google službami je tiež radosť ho používať pre účely navigácie a multimédií na cestách. To všetko za v podstate prívetivú cenu.
Niet sa preto čomu čudovať, že Mitsubishi si požičalo toto vozidlo ako záplatu na čas, kým dokončia vývoj a predstavia nové modely pre aj Európsky trh. Aby sa však aspoň v niečom odlíšili, pridali aj prvky, ktoré majú charakterizovať povahu Mitsubishi, najmä všestrannosť a robustnosť. Týmito prvkami vo výbave sú najmä nášľapné prahy, ktoré sú žiaľ ale racionálne pri tomto type auta úprimne zbytočné a ešte k tomu zhoršujú spotrebu vozidla. Druhým je gumová podložka/vanička s označením ASX v kufri pre aktívny život a jeho špinavé, často krát blatisté aktivity.
Motorizácie a podvozok
Ponúkané sú všetky motory ako pri Renault Captur, teda 1.0, 1.3, E-TECH hybrid a E-TECH plug-in. Mal som možnosť vyskúšať si až dve motorizácie. Benzín 1.3 Turbo a Hybrid E-TECH. Najsilnejšie ASX tak v prvom prípade poháňa obľúbený 1.3 TCE s výkonom až 158 koní a 270 Nm. Tie prenáša na predné kolesá cez 7-stupňovú EDC s dvomi spojkami. Toto auto v najvyššej výbave musí byť založené na výbave RS Line u Renault, pretože vozidlo malo až pritvrdý podvozok, ktorý na prednej náprave dosť násilne prenášal rázy ku vodičovi a kopíroval každú vlnovku s nevľúdnosťou podvozkov CUP od Renaultu.
To na druhej strane Hybridný E-TECH s výkonom 140 koní a 260Nm v režime Sport bol o poznanie príjemnejším spoločníkom aj v oblasti komfortu. Tlmenie auta a kontrola tela boli stále dobre zvládnuté, no na dorazoch bolo auto viac poddajné a príjemné na každý deň. Po stránke jazdných vlastnosti majú obe autá ostré a rýchle riadenie s krátkym pomerom a teda málo otočeniami medzi krajnými polohami. O jazdné vlastnosti v zákrutách sa v oboch prípadoch stará zavesenie McPherson vpredu a klasické torzné vzadu. Naladenie geometrie s výraznejším negatívnym odklonom vpredu ako vzadu pomáha k ostrému predku pri nájazdoch a aj dobrej úrovni priľnavosti ASX pri prejazdoch zákrut. Zadná náprava napriek jednoduchej konštrukcii sedí aj na priečnych zlomoch v zákrute pevne prilepená ku ceste, čo je dobrá vlastnosť, ktorú má aj jej súrodenec Clio a robia obe autá jazdou blízke, pre niekoho až prílišne stabilné a nudné ako pri nemeckom VW Polo.
Skvelá EDC a Spotreby
Najlepšou vecou na benzínovej verzii bola prevodovka EDC. Chrumkavá, rýchla, s výbornou odozvou na pádla a aj plynulá v kolónach. Radosť s ňou jazdiť. Kým hybrid zase očaruje častou jazdou na elektrický pohon a snahou o čím nižšiu spotrebu.
Čo sa spotreby týka, tá bola o málo vyššia ako pri modeloch Renault a ja si myslím že poznám vinníka. Nastupné okrasné prahy pod dverami. Tieto lišty naberajú vzduch a zhoršujú aerodynamiku, naviac ešte vo veterný deň. Preto sa nemožno čudovať vyššej priemernej spotrebe 7.0l pri MPI-T (TCE) a 6.1l v mestských zimných podmienkach pre EV HYBRID (E-TECH). Autá disponujú nádržou o objeme 48 litrov.
Zhrnutie
Ako teda zakončiť testy modelov nového ASX? Auto je to dobré, dokonca (okrem chýbajúceho 4×4) je to oproti predchodcovi zlepšenie vo všetkých smeroch. Jeho problémom je však najmä badge engineering a v našich končinách pri častých obmedzených názoroch, že je to Renault, pretože táto Francúzska značka, ako často vyplýva z komentárov u nie malej časti Slovenských ľudí čisto z povrchného hľadiska nemá taký punc, aký by si za svoju históriu a prínos zaslúžila.
Mitsubishi nové ASX predáva už od 19 400€ pri benzínových verziách. Hybridné ASX začína na 25 900€