Hodnotenie: 10/10
Cena od: 22 540€
Dámi a Páni, v dnes už neobvyklej, ale o to viac sympatickej móde, PRIVÍTAJME: 2. Facelift Suzuki Vitara. Štvrtá generácia je na trhu už od roku 2014, a dnes, o 11 rokov neskôr prichádza s viacerými vylepšeniami, ktoré jej majú ešte o kúsok predĺžiť život.
Aké sú ceny?
Suzuki Vitara s motorom 1.4BoosterJet SHVS začína už od 22 540€. S pohonom všetkých kolies AllGrip od 25 310€. Za najvyššiu výbavu Elegance+ a AllGrip zaplatíte 29 410€. Jedná sa tak o auto, ktoré vie byť aj dostupné ale pri najvyššej výbave taktiež viete pocítiť príplatok za Japonskú kvalitu a precíznosť. Nie je to predsa Kórejec alebo Číňan.
Aké sú zmeny?
Dizajn
Vzhľad Suzuki Vitara bola upravený najmä spredu. Nová predná maska ma zvýraznené „ústa“, s ktorými pôsobí ako rybička. Vo zvýraznených krajných líniách nárazníku sú umiestnené vertikálne LED hmlové svetlmety, takže vedľa nich už ďalej nie je okrúhla šošovka. Svetelný pás a predná vrchná mriežka nasávania vzduchu sú taktiež odlišné. Hlavné svetlomety stratili modrastú časť, ktorou sa vyznačovali. Stále sú elegantne rozdelené a prepojené cez prednú mriežku chrómovou lištou. Samotná predná mriežka má odlišný dizajn textúry a viac aerodynamické tvarovanie.
Jemne optimalizované boli malé aerodynamické elementy. Najmä plastové krídielko na boku C-stĺpiku spájajúce ho so strešným spojlerom a zjemňujúce tok vzduchu okolo vozidla. Napriek hranato vyzerjúcemu dizajnu je ale Vitara slušne aerodynamická s jemným sklonom čelného skla, ktoré je aj zaoblené, zvažujúcou sa strechou s prídavným predlžovacím Konkrétnu hodnotu odporu vzduchu som sa nedohľadal, ale Vitara bude mať odpor vzduchu medzi 0.29-0.31Cd.
Infotainment
Centrálny informačný systém, aj s jeho softvérom si prešli kompletnou obnovou. Nový systém sa zobrazuje na väčšom, kvalitnom displeji. Samotné prostredie je ako predtým, používateľsky veľmi prívetivé a farebné, pri tom vyzerá aktuálnejšie, čo aj potrebovalo a odpovedá aj požiadavkám konektivity, s bezkáblovým Android Auto / Apple CarPlay.
Motory a Prevodovky
Motor 1.4 BoosterJet Mild-Hybrid je po novom dostupný už iba s Manuálnou prevodovkou. Kto má záujem o automat, musí siahnuť po novom motore aj prevodovke 1.5l N/A DualJet Hybrid s automatom 6 st. AGS. Oba motory sú ku vozidlu stále dostupné buď ako 2WD alebo dokonalé a stále vylepšované 4WD AllGrip s inteligentným pripájaním zadných kolies pri zistení straty priľnavosti predných kolies.
Testovaná Vitara Elegnace+ bola vybavená 1.4 Booster Jet Mild-Hybrid-om so 48V systémom a malinkou batériou pod prednými sedadlami, ktorá uľahčuje prácu motoru poháňaním vnútorného príslušenstva a tiež poháňa systém Start&Stop integrovaným štartér generátorom. Všetko overená a perfektne fungujúca technológia.
Musím povedať, že jazda s Vitarou a týmto motorom je skvelá. Rovnako ako predtým so 140 koňmi, aj s týmito nižšími 130 konskými silami a 235 Nm ( + 50Nm od ISG) pôsobí rovnako dynamicky, pretože dynamické schopnosti Vitary v priamke vždy pôsobili nadpriemerne. Pocitovo akoby 160 koní v inom konkurentovi.
Spôsobené to je viacerými faktormi. Jednak motor je to skvelý, po druhé má Vitara nízku pohotovostnú hmotnosť a po tretie, jej 6 stupňová prevodovka je skvelo sprevodovaná.
Koncepcia, Podvozok a Geometria kolies
V ohľade technického dizajnu je Vitara na pomery malých SUV perfektne navrhnutým autom. Koncepcia auta je navrhnutá správne, s A-stĺpikom začínajúcim ďalej od predných kolies. Rovnako aj posádka je posadená v rámci možností ďaleko od predných kolies, čo nielen prospieva vyváženiu hmotnosti, pocitu komfortu z jazdy po hrboľatej ceste ale aj šoférskemu sebavedomému pocitu z vedenia vozidla.
Ďalším správne zvládnutým aspektom je kinematika zavesenia kolies prednej nápravy. Disponuje vysokým uhlom pozitívnej caster geometrie, ktorá je vitálna pre prirodzené, precízne riadenie s výbornou spätnou väzbou. Ku nemu inžinieri Suzuki taktiež výborne rýchlosťou nastavili elektrický posilňovač riadenia. Vitara používa zavesenie MacPherson vpredu a prekvapivo aj pri systéme všetkých kolies torznú tyč s vinutou pružinou vzadu.
Nakoniec, pomerne ku vyváženiu hmotností vozidla je skvelo nastavená aj geometria zavesenia kolies. Tá využíva viditeľne negatívne odklony na oboch nápravách, vyšší uhol však na zadnej. Zadné kolesá tiež disponujú pozdĺžnym odchýlením toe-out, ktoré pomáha stabilite v zákrutách, keď sa auto oprie o vonkajšie zadné koleso pri prejazde zákrutou.
Jazdné vlastnosti
Vyššie spomenuté znamená, že Vitara je jazdne skutočne príťažlivo jazdiace malé SUV. Za jej volantom sa vodič cíti na pomery SUV sebavedomo, užíva si perfektne nastaveného a aj komfortného podvozku, ľahkosť vozidla na ceste. Vitara sa výrazne opiera o vonkajšie zadné koleso, riadenia je primerane ostré a komunikatívne pre precízne vedenie vozidla. Vďaka skvele zvládnutejj koncepcii vodič sedí dostatočne ďaleko od predných kolies a cíti, že vozidlo vedie ako jazdec na koni. Koncepcia tiež znamená minimalizáciu vplyvov nerovností a vlnoviek na pohodlie vodiča, nakoľko sedí daľeko od miesta kde sa tlmenie deje.
V klzkých nasnežených podmienkach na horskom prechode som si mohol vyskúšať aj kvality pohonu AllGrip. Skutočne bolo cítiť ako pri sklze zadnej nápravy v režime Auto preniesol výkon na zadné koleso, čím prinútil auto a pneumatiky ku opätovnému nabratiu priľnavosti.
Veľmi pozitívne hodnotím aj sprevodovanie 6-stupňového manuálu. Ten má celkovo dlhšie sprevodovanie, čo znamená že aj na diaľnici má otáčky len okolo 2450 ot./min. Dlhšie sprevodovanie si môže automobil dovoliť aj vďaka výbornému, živému motoru, ktorým 1.4 BoosterJet stále je, a to aj pri nižšom výkone 130 koní. Vitara tejto generácie vždy pôsobila a stále aj pôsobí ako pružný a svižný automobil, čo nemožno povedať o väčšine jeho konkurentov.
Mild-Hybridný vôbec neprekáža, práve naopak. Je veľmi príjemné pribrzďovať si v premávke len spustením nohy z plynu a zároveň dobitím energie do malej batérie, ktorá poháňa všetko príslušenstvo a taktiež odľahčuje prácu 1.4-ke.
Spotreba a Dojazd
Aj napriek vizuálne nie vynikajúcej aerodynamike danej hranatými tvarmi vozidla, absentujúcim veterným tunelom na krajoch nárazníka a telu SUV sa Vitara prezentuje výbornými spotrebami. Spotreba počas zimného testu dosiahla 6.5l/100km, pričom túto hranicu nepresiahla ani počas diaľničnej jazdy hneď na začiatku testu, čim som bol najviac prekvapený. Pri palivovej nádrži s objemom 47 litrov to znamená 723 kilometrový dosah na natankovanie.
Interiér
Vitara je navyše príjemným autom na používanie. Kým interiér pôsobí pre mainstreamového človeka hľadajúceho technológie stroho, klasika poteší jednoduchosťou a prehľadnosťou s tak podstatnými hardvérovými tlačidlami, nie displejmi. Navyše interiér poskytuje veľmi dobrý kompromis v oblasti zhotovenia. Príjemné a kvalitné materiály na podstatných častiach ako volant, prístrojová doska, sedadlá, ručná brzda. A tam kde sa ruka používateľa nedostane takmer vôbec sú tuhšie plasty. Celkovo oba typy materiálov veľmi kvalitne zhotovené, nič nevŕzga a neklepe ako v Dacii Duster (ktorej to všetci chcú odpustiť lebo „aspoň je lacná“, pritom stojí takmer tak ako Vitara. No jednoducho Japonská precíznosť a rozumnosť je to čo vo Vitare nájdete. Vzadu je tiež primerane miesta na sedenie, síce komfort pasažierov je strohejší s absentujúcimi výduchmi klimatizácie v stredovej konzole.
Batožinový priestor má 362/1119 litrov a je výborne navrhnutý so širokým nakladacím otvorom v jeho nižšej časti, bočnými priečinkami aj zvýšenou podlahou. Vo svojej dĺžke síce nájde premožiteľov ale veľké nákupy, či cestu za rodinou pojme s gráciou.
Záver
Na záver sa musím ku niečomu priznať. A to je fakt, že Vitaru som vždy vnímal a vnímam ako malé SUV, ktoré milujem. Takže síce vozidlo typu SUV nie je vôbec pre mňa, ak by som si však musel vybrať malé SUV na život so štvorkolkou alebo aj bez, bola by to Vitara. Je to v podstaných šoférskych aspektoch výborne navrhnuté vozidlo ktoré má na pomery SUV brilantné jazdné vlastnosti na ceste, nízku spotrebu ale zároveň aj živý motor vlastnej produkcie a síce do terénu nepôsobí tak drsne ako povedzme Duster, som presvedčený že štvorkolka Suzuki Vitara bude mimo cesty schopnejšia.
Na svoju Generáciu Z som tiež staromódny a milujem jednoduchosť interiéru a ovládanie tlačidlami a rozumnosť vo výbere materiálov, pričom vôbec nekritizujem lacnejšie na miestach kde to nie je potreba, nakoľko je to rozumné a účelné. Preferujem tiež, že Suzuki neprichádza každú chvíľu s novým dizajnom auta, ale jedného sa drží a aktualizuje ho.
Vitara je skromne pôsobiace auto, ktoré ale na seba naopak môže byť hrdé. Je to taktiež malé SUV pre ľudí ktorých nezaujíma pozlátko, ale niečo o autách naozaj vedia. Výborný produkt.
Jednoznačne Odporúčam.