Nový dizajn, nový infotainment, stále skvelý parťák Berlingo, a stále aj s úsporným dieselom. Jemné osvieženie mu prospelo.
BERLINGO prichádza s faceliftom, ktorý ho má udržať dizajnovo v aktuálne prichádzajúcom jazyku dizajnu značky Citroën. Facelift tak prináša ľahké dizajnové zmeny, ktoré implementujú aktuálny dizajnový jazyk značky, pričom zachováva všetky podstatné aspekty, ktoré robia BERLINGO tak príťažlivým pre rodiny. Menovite skvelá praktickosť, úsporný diesel s až 8 stupňovou prevodovkou a keďže je to Citroën, príjemný komfort jazdy na cestách.
Nový dizajn inkorporuje predné LED svetlomety v tvare písmen C spolu s novým logom, ktorého šípy sú teraz osadené v ovále. Ďalšou typickou zmenou, a to nie len u Berlinga je väčšie zakrytovanie prednej masky, pravdepodobne hlavne pre aerodynamické účely. Pri Citroëne je prevedené čiernou plastovou lištou s diagonálnym vzorom lamiel.
Pre účely chladenia vozidla tak je iba spodný otvor v nárazníku, za ktorým sa tiež skrývajú aktívne lamely, ktoré sa stávajú pravidelnou súčasťou tepelného managementu nových vozidiel. Zadná časť stratila logo značky, disponuje tak len nápismi a kryty zadných svetiel teraz majú nový 3D tvar.
Interiér a Praktickosť
Zmeny v interiéri sa nesú v podobne decentnom duchu. Tou najciteľnejšou z nich je ale nový INFOTAINMENT. Jeho vytŕčajúci displej je čierny, pevne upevnený na prístrojovej doske a veľmi dobre ergonomicky zvládnutý, s podstatnými skratkovými tlačidlami DOMOV a NASTAVENIA VOZIDLA. Softvérové prostredie je taktiež aktualizované, pôsobí prehľadnejšie, hravejšie a používateľsky príjemnejšie.
Ďalšie zmeny zahŕňajú nový volič automatickej prevodovky spolu s prepínačom jazdných režimov a teraz už aj prítomnosť USB-C konektorov vpredu aj vzadu. Predná časť kabíny si zachováva dokonalú praktickosť s až 3 hlbokými schránkami v prístrojovej doske a držiakmi na nápoje taktiež lokalizovanými na jej vrchu.
V neposlednom rade je novinkou digitálny štít pred vodičom, ktorý má vysokú kvalitu, 3 typy dizajnov, ktoré sa menia tlačidlom naľavo od volantu a prehľadným prostredím pre všetky potrebné informácie pre vodiča.
Dokonalé rodinné spolužitie zostáva zachované dvojicou posuvných zadných dverí, obrovským strešným odkladacím boxom aj kufrom v objeme 775 – 3500 litrov. Deti vzadu majú tiež vyklápateľné stolčeky aj samostatné ovládanie intenzity fúkania ventilácie.
Motor
Paleta motorov, respektíve skôr výkonnostných variácií je pri Berlingu vskutku široká. Testovaný model bol vybavený tým najlepším spaľovacím, 1.5 BlueHDi, 130 koní a 8-st AISIN automat s hydromeničom. Rovnaký motor tiež možno dostať so 6-st manuálom. Prekvapivou možnosťou je Benzín PureTech so 110 koňmi a manuálom. Chýbať nesmie ani elektrické e:Berlingo, ktoré má 136 koní a 270 Nm.
Čo sa testovaného týka, je to pre auto to najvhodnejšie. S výkonom 130 koní možno bez problémov predbiehať, ťah odspodu pre pripájanie sa aj s naloženým autom je tu tiež. Vhodné dynamické vlastnosti sú dovŕšené skvelou spotrebou BlueHDI. Tá je na dlhších cestách s diaľničnými 6.8-7.1 l/100km, čo je s ohľadom na typ vozidla vynikajúce.
Pri palivovej nádrži s obsahom 53 litrov to znamená dosah 757 kilometrov. Takže brilantné.
Jazda a Podvozok
Inžinieri Citroën si dali záležať a správnym spôsobom vycibrili jazdné vlastnosti ku komfortnej charakteristike značky. Berlingo tak dopadá najskôr na zadok a potom jemne dotlmí dopadnutím predok. Hrboľaté krajnice krásne filtruje a nasáva, pričom posádke o tomto vonkajšom probléme nedáva veľa vedieť. To všetko robí aj napriek tomu, že na rozdiel od svojich súrodencov nie je vybavený tlmičmi Advanced Comfort.
Po stránke nastavenia podvozku a koncepcie je Berlingo nastavené správne. Koncepcia preferuje priestrannosť, a tak vodič sedí čím viac vpredu, ale keďže zadnú časť vozidla možno naložiť dostatočnou hmotnosťou a očakávať takéto naloženie regulárne, Berlingo veľmi správne používa menší uhol pozitívnej caster geometrie predného zavesenia (okolo 0.8-1 stupňa). Geometria zavesenia kolies potom preferuje väčší negatívny odklon vpredu, pre reaktívnosť prednej nápravy pri zatočení, kým zadné kolesá majú geometriu typu toe-in (do písmena A), a to pre schopnosť zadnej časti rotovať okolo svojej osi vozidla, aj pri naloženom aute.
Berlingo tak ponúka veľmi pekne vyvážené jazdné vlastnosti. Jazda s ním je vskutku relaxačná, a to aj vďaka príjemne nastavenému prevodu riadenia. Prekvapením pri rodinnej dodávke dozaista boli pádla na volante a manuálny mód prevodovky, ktoré som teda využíval 90% času. Ich reaktívnosť je skvelá a pri aute, kde to človek neočakáva boli veľmi pekným spestrením.
Cena
Citroën Berlingo Plus v menšej z dvoch karosárskych veľkostí začína od 24 990€. Za testovaný HDi130 s EAT8 zaplatíte od 29 490€. Tak ako testované so všetkými príplatkami, ale najmä „Ľavými Posuvnými Dverami“ za 650€ a balíkom „Style Extra“ s čiernymi diskami kolies zaplatíte 33 090€. V tejto cene je tiež bezdrôtové nabíjanie telefónu aj cúvacia kamera s výbornou kvalitou.
Zhodnotenie:
Milé Berlingo po facelifte vskutku omladlo. Nový dizajn prednej masky ho robí atraktívnejším a viac aerodynamickým, pritom všetky dobré vlastnosti si zachováva. Sú nimi perfektná praktickosť, vysoká úroveň pohodlia podvozku pre rodinné cesty a úsporný diesel s až 8-stupňom.
Rodinné dodávky sa stávajú čoraz viac atraktívnejšie aj ako osobné autá, a zďaleka už nie sú len chladnými dodávkami, čoho je Berlingo pekným príkladom. Jednoducho: Sympaťák pre rodinu.