Dva roky po predstavení si športové SUV BMW X3/X4 M prechádzajú povinným refreshom.
BMW predstavilo aktualizované verzie ostrých stredne veľkých SUV X3/ X4 M. Na trh sa dostanú už na konci tohto leta, v Auguste.
Radový šesťvalec, ktorý ich poháňa pojal ľahší kovaný kľukový hriadeľ, ktorý majú nové M3 a M4. Jeho extrémna tuhosť umožňuje prenos vysokého krútiaceho momentu. Motor je chladený trojicou chladičov: s veľkým centrálnym a dvojicou malých po stranách, tento systém je osvedčený zo závodných tratí a umožňuje trvale podávať vysoký výkon. Okrem toho má motor k dispozícii chladič oleja, pribudne aj samostatný chladič oleja prevodovky.
Z pretekárskeho sveta je aj ľahšia olejová vaňa s dvomi komorami a samostatným integrovaným sacím kanálom. Druhý sací kanál umožňuje elektricky riadenému olejovému čerpadlu prečerpávať mazivo z menšej olejovej vane, ktoré slúži ako rezervné. Týmto spôsobom je zaručené spoľahlivé mazanie za každých jazdných okolností.
Motor má výkon 510 koní a 650 Nm (+50 Nm). Vďaka tomu zrýchlia na stovku o 0.3 sek. rýchlejšie, teda 3.8 sekundy. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, v prípade balíka M Driver sa posúva na 285 km/h.
Výkon sa posiela primárne na zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej prevodovky M Steptronic. Táto prevodovka disponuje aj funkciou Drivelogic, umožňujúcou automatické aj manuálne sekvenčné radenie pádlami na volante.
V manuálnom režime sa dá podraďovať o niekoľko stupňov nižšie pre čo najlepšie využitie brzdnej sily motoru. Naopak pri radení nahor nedochádza k otravnému samovoľnému radeniu vo vysokých otáčkach, takže auto nechá šoféra motor podržať v otáčkach aj na obmedzovači. Na druhom konci vozidla je štandardne dodávaný M športový výfuk s aktívnymi klapkami regulujúcimi rozmanité spektrum zvuku šesťvalca.
Výkon sa na kolesá posiela vďaka pohonu M xDrive, ktorý uprednostňuje zadnú nápravu, čím vytvára lepšiu agilitu vozidla. Predné kolesá pripája tento pohon v prípade ak zadné dosiahnu hranice svojej adhézie. Rozdeľovanie výkonu medzi predné a zadné kolesá, ako aj fungovanie stabilizačného systému je však ovládateľné aj tlačidlom.
Štandardom je BMW M podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Tlmiace sily sa prispôsobujú jazdnej situácii v rôznych úrovniach pre každé koleso individuálne, a to pomocou elektromagneticky ovládaných ventilov. Ich charakteristiku je možné meniť stlačením tlačidla. Lepšia jazdná precíznosť ide na vrub pevnejšiemu spojeniu karosérie a podvozku najmä vďaka špeciálne navrhnutým vzperám.
Vodič ovláda vozidlo pomocou elektromechanického riadenia M Servotronic a špecificky nastavenej trakčnej kontrole DSC. V režime M Dynamic Mode umožnuje aj preklz kolies, takže aj s X3 M/X4 M je možne si na okruhu jemne zadriftovať.
Na zastavovanie týchto vozidiel slúžia dvojdielne brzdy. Brzdovým strmeňom nechýba BMW M označenie. Štandardne sú lakované modrou farbou, za príplatok ich možno nalakovať do lesklej čiernej alebo červenej.
Auto stojí na 21-palcových kolesách s rozmermi pneumatík 255/40 ZR21 vpredu a 265/40 ZR21 vzadu. Obuté budú pneumatiky Continental SportContact 6 (X3 M) alebo Michelin Pilot Sport 4S (X4 M). Novinkou sú však aj nové kované disky Star Spoke 892M v prevedení Jet Black, ktoré sú ľahšie o 2 kg na jedno koleso.
Vonkajší vzhľad vozidla sa príliš výrazne nezmenil. Vyznačuje sa väčšou maskou chladiča s jednodielnym rámom. Nové svetlomety sú o 10 cm nižšie. Okrem štandardných MATRIX LED svetlometov sú teraz k dispozícii aj laserové svetlá BMW Laserlight s dosvitom až 650 metrov. Iný je predný nárazník s vertikálne umiestnenými nasávacími otvormi. Pre vozidlo budú exkluzívnymi farbami M Marina Bay Blue a a M Sao Paolo Yellow.
Nový interiér dostal kombináciu elementov z novem M3-ky, väčšiu obrazovku infotainmentu s uhlopriečkou 12.3-palca ako aj rovnaké nižšie kontrolné rozhranie či volič prevodovky.
Keď už zdieľajú toľko spoločných časti, sme zvedaví, či budú nové X3/X4 M jazdiť podobne očarujúco ako nová M3. Musíme si počkať a vyskúšať s čím BMW prišlo. Ceny v Nemecku začínajú na 72 900 EUR za X3 M, v prípade X4 M cenovka štartuje na 75 200 EUR.
Foto: BMW
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…