Prechod verzie RS z dieselu na benzín síce nie je tým, čo by si tuzemskí zákazníci priali, na jazdné vlastnosti však bude mať výrazne pozitívny účinok.
Škoda Kodiaq bolo auto, ktorým Škoda v roku 2016 započala svoju SUV ofenzívu. Pretože vozidlá typu SUV sú aktuálne dominujúcim segmentom na celosvetovom trhu, prichádza Škoda s čerstvým omladením tohto u nás extrémne populárneho rodinného auta.
Hlavnou zmenou zvonku je predná aj zadná časť vozidla. Predná maska dostala menšie, výraznejšie tvarované svetlá, po novom aj s technológiou MATRIX LED, dodávajúce prednej maske agresivitu. Zadné svetlá si tiež prešli transformáciou, takže sú viac tvarované.
Pretože sa v našej redakcii zameriavame najmä na jazdné vlastnosti, prejdime priamo na šporotvú verziu RS. Pretože športového modelu, ktorý pochvaľoval aj majster sveta vo WRC2 Jan Kopecký, sa dotýka v rámci faceliftu najvýraznejšia zmena.
Slovákom bude BiTDI pri verzii RS chýbať, no nie?
Tou je prechod z dieselového pohonného ústrojenstva na benzínové. Doterajšia verzia bola vybavená motorom 2.0 BiTDI, ktorý na všetky kolesá vyvíjal výkon 240 konských síl a krútiaci moment 500 Nm, dostupný v rozmedzí od 1750 – 2500 ot./min. Z 0-100 zrýchlil Kodiaq si týmto motorom za 6.9 sekundy s maximálnou rýchlosťou presahujúcou 220 km/h.
Novou pohonnou jednotkou však bude 2.0 TSI EA888, ktorý sa nachádza aj v aktuálnej Octavii RS. Naladený bude na identický výkon, 245 koní a 370 Nm. Hlavným dôvodom zmeny bolo okrem prirodzene športovejšieho prejavu znižovanie hmotnosti. Benzínový agregát je v porovnaní so vznetovým o výrazných 60 kilogramov ľahší, kým ďalších 5.2 kg ušetrí nová prevodovka DSG, s ktorou bude motor výhradne spárovaný.
Kým Kodiaq nie je práve ľahké auto, a u niektorých ľudí môže toto odľahčenie preto vyvolať nespokojnosť. Mínus 60 kilogramov na prednej náprave bude mať výrazný vplyv na celkovú agilitu, aj vyváženosť pri riadení vozidla.
V oblasti podvozku nie sú známe žiadne zmeny, preto treba očakávať McPherson s priečnym stabilizátorom vpredu, kým o kontakt zadných kolies s cestou zabezpečuje nezávislý multi-link podobne obsahujúci priečny stabilizátor. Taktiež možno očakávať 20-palcové disky kolies, s novým dizajnom, s rozmerom pneumatík 235/45 R20.
Novinky v ostatných aspektoch
V interiéri zaujme najmä nový 10.25-palcový nastaviteľný prístrojový štít pred vodičom, dostupný od výbavy Style. Vo výbave Sportline a RS bude mať športovo ladený vzhľad. Klasické verzie budú disponovať dvojramenným volantom. Športovejšie Sportline a RS už budú mať charakteru zodpovedajúci športový trojramenný volant.
Nové sú aj príplatkové ergonomické sedadlá s elektrickým ovládaním, s manuálne predĺžiteľným sedákom. Okrem pamäťovej funkcie a môžu mať vyhrievanie, odvetrávanie, dokonca aj masážnu funkciu. Teda detaily, ktoré posúvajú komfort na vyššiu úroveň.
V ohľade bezpečnosti má auto vďaka novým radarovým senzorom vzadu prepracovanú proaktívnu ochranu cestujúcich, ktorá pripraví vozidlo na prípadný náraz zozadu. Na oficiálne ceny pre náš trh si treba ešte počkať. Nepredpokladáme však výrazné navýšenie.
Nám sa aktualizovaná Škoda Kodiaq dizajnovo páči jednoznačne viac ako predchodca, a sme zvedaví na jazdné vlastnosti, ktoré najmä odľahčený model RS šoférovi ponúkne.
Foto: Škoda