Jedným z veľmi častých omylov, v ktorom veľa autíčkarov žije sú názory, často z tuningových táborov o tom, ako sú väčšie kolesá proste lepšie. Ľudia si myslia, že väčšie koleso má obvykle širšiu pneumatiku a kratšiu bočnicu. Tým pádom bude mať viac priľnavosti pri zatáčaní a lepšiu odozvu od riadenia. A tak čo vidíme na Slovenských cestách ako jednu z prvých úprav, po ktorej ľudia siahnu, sú veľké kolesá. Najčastejšie stretnete autá s ohromnými kolesami od majiteľov vozidiel značiek AUDI, BMW, VOLKSWAGEN a samozrejme nesmie chýbať ŠKODA.
Pravda o ich vplyve je žiaľ na opačnom konci a teda: veľké kolesá zhoršujú celkové jazdné vlastnosti vozidla. Dokonca automobilky samotné pri uvedení nových modelov spomínajú úpravy podvozka, ktoré ich inžinieri museli vykonať, aby „MINIMALIZOVALI NEGATÍVNE ASPEKTY VEĽKÝCH KOLIES“ v prípade, ak pri facelifte dostane vozidlo nové najväčšie disky.
Treba si uvedomiť, že najväčšie nie je najlepšie a výrobcovia uspokojujú dopyt, dopyt po vzhľade, ktorý ľudia chcú. Vzhľad sa nerovná výborným jazdným vlastnostiam.
Neodpružená hmota je zjednodušene povedané hmota, ktorú nenesie podvozok vozidla. Patrí sem všetko, čo je súčasťou samotného zavesenia kolies, podvozku a samozrejme KOLIES. Neodpružená hmota má negatívne vplyvy v oboch smeroch, vertikálnom aj horizontálnom.
Pri vertikálnom smere je to príkladne jazda na typickej slovenskej ceste s horším povrchom, kde vozidlo s veľkými a ťažkými kolesami bude mať menej priľnavosti, pretože koleso násobkom rýchlosti a váhy nebude dostatočne držať kontakt s vozovkou, pretože vyskočí do vzduchu, kým ľahké menšie koleso nedostane takú ranu a vráti sa späť na povrch citeľne rýchlejšie, dávajúc vozidlu viac priľnavosti.
Väčšie a ťažšie koleso je tiež horšie pre pohodlie, nakoľko je vo vozidle cítiť údery, aké si táto neodpružená hmota zažije pri jazde na zlom povrchu.
V horizontálnom smere sa jedná zase o vplyv hmotnosti na nedotáčavosť vozidla. Ani väčšia šírka pneumatík tu nekompenzuje zá vyššiu hmotnosť disku a pneumatiky, vplývajúc súčtom hmotností a ich laterálneho preťaženia, vytvárajúc vyššiu neochotu zatáčať a spomalenejšie reakcie auta pri zmenách smeru.
Veľké disky kolies svojou váhou znižuje výstupný výkon, ktorý vozidlo prenáša na cestu. Zjednodušene povedané: 21 palcové disky kolies robia auto dynamicky pomalšie, než keby malo ľahšie, 19-palcové kolesá. Tento vplyv poznajú hlavne tí, ktorí už niekedy dali veľké kolesá napríklad na malé, nevýkonné auto. Okrem dynamiky to tiež vie výrazne zvýšiť spotrebu vozidla, opäť hlavne pri menej výkonnom vozidle.
Pri užšej bočnici pneumatiky si veľa ľudí predstavuje, že auto bude pevnejšie a tým pádom bude mať viac celkovej priľnavosti. Užšie bočnice 35 alebo 30 síce dávajú vodičovi lepšiu spätnú väzbu, a pohotovejšie riadenie na počiatočný input ALE menej celkovej trakcie k dispozícii pri prejazde zákruty. Samozrejme pri cestnom aute aj druhý opak, príliš vysoká bočnica, nie je ideálny.
Pre overenie sa stačí pozrieť na motoršport. Série ako GT3, Nascar či do nedávna aj F1 majú pomerne vyššiu bočnicu ako disk kolesa. A nemajú to preto, lebo by boli pozadu ale preto, lebo celková úroveň priľnavosti pre prejazde zákrutou je takto vyššia.
Aj Formula 1 sa po experimente s priveľkými 18″ kolesami, čo spravili najmä pre nových fanúšikov F1 rozhodla pre nové pravidlá od roku 2026 zmenšiť veľkosť kolies na 16″. To najmä z dôvodu nižšej neodpruženej hmoty a jej pozitívneho vplyvu na jazdné vlastnosti.
Záverom je, že veľké kolesá sú hlavne dizajnovým elementom. Chápem, že pre veľa ľudí vyzerajú dobre, vypĺňajú oblúky, ale ich skutočný vplyv na jazdné vlastnosti v zákrutách, životnosť komponentov podvozka a aj efektivitu pohonu je negatívny. Preto ak si chcete zlepšiť jazdné vlastnosti svojho vozidla, nemá zmysel naháňať sa za väčším kolesom.
Ideálom je menšie koleso, s pneumatikou s primeranou výškou bočnice (na cestu 40-50). Takýmto spôsobom dosiahnete u svojho vozidla zachovanie či dokonca zlepšenie dynamiky v priamke, väčšiu ochotu auta jazdiť zákrutami vyššou prejazdovou rýchlosťou a agilnejšie pri zmenách smeru. Vozidlo tiež bude pohodlnejšie na každodenné používanie a to aj so zlepšením spotreby v prípade zvolenia ľahších kolies, než aké máte práve na aute.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…