Tie Najlepšie autá Roku 2021 na jednom mieste podľa Nás, UpShifter Slovensko. Zaraďme o stupen vyššie a poďme sa na ne spoločne pozrieť.
Zdravíme a Vitajte pri zozname tých najvzrušujúcejších áut z tých najpodstatnejších kategórií. Autá, ktoré obohatili nielen naše dni, ale nedali nám spánku v noci pri premýšľaní nad tým aké sú niektoré z nich úžasné!
Každá kategória má tento rok klasicky 3 miesta, tak sa poďme vzostupne po krivke výkonu pozrieť na jednotlivé autá.
Kategória mini mestských, no zároveň rýchlych áut ako VW Up GTI!, Renault Twingo GT sa mení na elektrické autíčka, začíname o level vyššie. V kategórii B-hatchbackov, ktoré, a to si možno nepripustíte, sú skutočnými duchovnými nástupcami legiend ako originálnych Golf GTI, Renault 5 Turbo, či Peugeot 205 GTI.
Na treťom mieste je malé Polo GTI, ktoré si na začiatku leta prešlo faceliftom, ktorý ho po dizajnovej stránke prepája (najmä svetelnou lištou) s ostatnými aktuálnymi modelmi Volkswagen. Prináša aktuálne obľúbený koncernový agregát EA888, teda 2.0 TSI s výkonom 207 koní a 320 Nm v spojení výhradne s automatom DSG a diferenciálom XDS. Okrem toho je tiež skvelo vybavené a na rozdiel od Golfu nemá zbytočne pre-digitalizovaný interiér. Je to teda výborné a zábavné autíčko na každý deň. Prečo je tretie? Na to sa musíte pozrieť na bojovníkov, ktorý ho porazili.
Hyundai i20N je jednoznačne hot-hatch s najväčším HYPE druhej polovice roka 2021, a nie sa čomu čudovať. Jednašestka od divízie N tlačí na predok 204 koní a 275 Nm, N Corner Carving diferenciál, no najmä je spojený výhradne so šesť stupňovým manuálom. Okrem toho pretože je inšpirovaný WRC aj vyzerá správne. Je to výborný malý hot-hatch. Zaslúžené druhé miesto, a bolo by aj prvé, nebyť niečoho malého, skutočne špeciálneho od Toyoty.
Auto, ktoré možno porovnávať s vyššou kategóriou. Špecialita, ktorá sa zrodí raz za dekádu, a konštrukčné dielo Toyoty. Tento homologizačný špeciál, ktorý uzrel svetlo sveta pre širokú verejnosť čaruje z 1.5 litrového TROJVALCU výkon 261 koní a 320 Nm, ktoré prenáša na cestu prostredníctvom pohonu všetkých kolies a 6 stupňového manuálu. Podvozok ladený priamo Rally tímom Toyota Gazoo Racing WRT. Je to auto postavené motoršportom, pre motoršport. Je to presne ten moment v histórii, kedy Vám odborníci z pretekárskeho tímu dajú možnosť vlastniť niečo, na čo budete náležite hrdý. Je to skutočne pôsobivé auto, ktorému nepatrí iné ako 1. miesto!
Podme sa ale posunúť ďalej, na kategóriu, ktorú sme logicky nazvali FWD hot-hatch, pretože ak si myslíte, že napríklad nové Audi RS3 je lepší hot-hatch ako Honda Civic Type R, tak ste asi zaujatý fanúšik Audi, pravidlá musia byť jasné a férové. A tak, keďže neexistuje aktuálne žiaden hot-hatch s pohonom zadných kolies, zvolili sme tento názov. Tu sú najlepšie autá z tohto roku.
Niekto môže pri pohľade na papier nadávať. Predsa taký Golf GTI Clubsport má 300 koní a je to predsa Golf GTI, legenda. Tento krát sa však musíte posadiť späť na stoličku, pretože síce Golf GTI Clubsport je isto slušný hot-hatch, aktuálna generácia nie je práve, vzrušujúca, ako jazdne, tak aj vzhľadovo. BMW 128ti namiesto toho je prvý vpád z Mníchova do tejto kategórie, a síce sme vyvnímali počas testovania, a čo aj názov Touring Internazionale hovorí, že toto auto nemá na 100% konkurovať najviac zameraným hot-hatchbackom. Nedá sa nepovedať, že na prvý pokus to nie je skvelé auto, ktoré by sme chceli mať v garáži. Dvojliter má 265 koní a 400 Nm v spojení s diferenciálom Torsen a 8 stupňovým automatom AISIN. Je to skvelý hot-hatch, so zábavnejším podvozkom ako Golf, a jediné čo nás mrzí, je že sa nám ho nepodarilo odčasovať na okruhu SlovakiaRing ako nasledujúce vozidlo.
O tomto bola, tak ako vždy u nás v redakcii hádka. Ja si myslím že je kráľ, a to aj keď teraz je už „len“ s automatom. No nakoniec som v rámci zásad hot-hatchbackov povolil, a tak je posledný spaľovací Mégane RS Trophy na druhom mieste. Ale Kriste Pane aké skvelé auto to. Vyslovene pretekársky podvozok CUP, v triede jediný s natáčaním zadných kolies, žiadna potreba veľkého krídla vďaka masívnemu difúzoru. Benzínová 1.8 Turbo s guľovým ložiskom produkuje 300 koní a 420 Nm teraz aj v menej zameranej no stále športovej verzii RS a tieto parametre prenáša na cestu vďaka diferenciálu Torsen a bleskovej 6 stupňovej automatike EDC, ktorá má, a to je dôležité pevné pádla, nie na volante. Hej, stojí takmer 50 000 tisíc aj s emisnou pokutou, čo prinúti niekoho kto sa nevyzná len reptať… za tie peniaze to však stojí! Hlavne keď už také nebude! Boli sme s ním aj na SlovakiaRing-u, v mokrom počasí dosiahol 2:53.835, ale veríme, že sa s ním a suchým počasím ešte stretneme, nech máme relevantný výsledok do našej tabuľky odrážajúci jeho schopnosti. A teraz poďme k viťazovi.
Ak si myslíte, že Honda Civic Type R tu už je nejaký čas, tak máte pravdu, tento rok ale prišla verzia pre modelový rok 2021 pod názvom Type R GT. Tá má 320 koní a 400 Nm v spojení s najlepším 6 stupňovým manuálom na trhu a maximálkou až 272 km/h. Podvozkovo je to tiež absolútne brilantný hot-hatch, ktorý si od zahraničných kolegov vyslúžil prezývku Porsche GT3 medzi hot-hatchbackmi. Je to auto, ktoré ponúkne maximálne šoférske potešenie, a naviac nová generácie je už nadohľad. Sme plní očakávaní!
A teraz môžme prejsť k hatchbackom s vysokými výkonmi, no najmä pohonom všetkých kolies, ktorý im pomáha najmä v horších podmienkach. Kategória Hyper-Hatch. Spočiatku sme si mysleli, že toľko ich tu nie je, nakoľko AMG A45 S nedostalo žiadne vylepšenie, a jediné o čom sa najviac rozprávalo bol nový Golf R. Ale potom sme sa pozreli ešte raz, a našli sme. Takže tretie miesto si uchamtáva….
V druhej polovici Októbra BMW odhalilo vylepšené BMW M135i xDrive, čo bolo konkrétne vylepšené? Naladenie podvozka. Predtým trochu Achillova päta tohto auta. Teda aby ste si nemysleli, nebolo zlé, len nebolo tak vzrušujúce ako konkurenti, a to BMW týmto faceliftom napravilo. Okrem toho sú tu aj nové palety farieb, z ktorých sa nám páči živá nemetalická SaoPaolo Yellow. Základ ostáva rovnaký. Dvojliter B48, 306 koní a 450 Nm v spojení s xDrive a 8 stupňovým automatom AISIN. Máme skutočne radi aktuálnu radu 1. Sme zvedaví, ako by si počínala na domovskom okruhu SlovakiaRing.
Druhé miesto patrí novému, a dlho očakávanému diablovi z Ingolstadt-u, Er-Es Trojke. Pätvalec s označením DNW má výkon 400 koní a až 500 Nm, Quattro a 7 stupňové DSG. Audi sa však zameralo primárne na jazdnú stránku tohto auta, pretože, a to neskrývajú majú v zuboch práve AMG A45 S. A treba povedať, že auto sa podarilo. Nielen vyzerá ako správne športové Audi, ale jazdne aj je skutočne pôsobivé. Veríme, že sa niekedy dostaneme za jeho volant, pre zistenie času a jeho schopností na okruhu. Výborná práca Audi!
Prvé miesto prekvapivo berie nový Golf R. Samozrejme, na papieri je menej výkonný ako pätvalcové Audi, ale z viacerých zahraničných testov možno vidieť ako prekvapivo rýchly je. Dvojliter EA888, ktorý v tomto prípade nemá otravný soft-limiter je naladený na 320 koní a 420 Nm, ktoré prenáša na cestu pomocou pohonu všetkých kolies 4Motion a 7 stupňového automatu DSG. Vďaka tomu zrýchli na stobku len za 4 sekundy. Disponuje aj samostatným módom na driftovanie, ktorý po ňom prebrala aj nová Audi RS3. Vďaka jeho prekvapivej dynamike je hodný prvého miesta, a je to aktuálne najlepší rýchly Golf v ponuke. Sme zvedaví, aký referenčný čas by zajazdil na našom domovskom okruhu SlovakiaRing.
No ale, posuňme sa od hatchbackov ku príťažlivým líniám kupé. Autá, ktoré majú len dvoje dvere, sú nízke, majú náhon na zadné kolesá a sú nesmierne príťažlivé na jazdenie, no okrem sú stále relatívne dostupné. Preto sa nasledujúca kategória volá Dostupný Športiak. A tretie miesto získava!
Tento elegantný Francúz je jednoducho skvelý! Motor 1.8 TCe z Mégane RS tu produkuje 252 koní a 320 Nm. To spolu s motorom uloženým v strede, skutočne nízkou hmotnosťou len 1 102 kilogramov a jej rozložením v pomere 44:56 vytvára pôsobivý jazdný zážitok. Pre niekoho môže byť až príliš zameraný, ale jedno je isté, je to auto, ktoré každému musí vytvoriť široký úsmev na tvári.
Lotus sa vracia! Po rokoch, kedy o nich takmer nebolo počuť sa teraz dostávajú do povedomia, a pomôcť im v tom má aj nový malý športiak Lotus Emira. Na výber je z dvojice pohonných ústrojenstiev. Buď štvorvalec z AMG A45s výkonom 360 koní, 406 Nm v spojení výhradne s automatom tiež z produkcie AMG. Druhou verziou je 3.5 litrový V6 s kompresorom od Toyoty, ktorý dáva výkon 400 koní a 420 Nm, naviac bude dostupný aj s manuálnou prevodovkou. Nechýba prepracovaná aerodynamika, ľahkosť ako sa na Lotus patrí, kvality na každodenné použitie, no prekvapujúco mu nechýba ani prívetivá cenovka okolo 70 000 EUR.
Vitaj, kráľ. Nástupca brilantného GT86, teraz s novým menom. Nový je aj motor, 2.4 litrový atmosférický boxer. Ten má výkon 228 koní a 249 Nm, ale toto auto nie je o výkone, je o nefalšovanej a prirodzenej zábave za volantom, no zároveň je to plnohodnotné auto na každý deň. Milujeme rýdze, jednoduché športové autá, a večer v posteliach snívame o vyskúšaní si tejto skvelej Toyoty!
Ale teraz je čas priniesť ďalší kanister benzínu z čerpacej stanice, pretože nasledujúce autá si s radosťou cucnú už trochu viac. Nasleduje… Športové auto 2021 a nominovaní sú!
Aston Martin si ako súčasť návratu do seriálu F1 pripravil pre fanúšikov značky špeciálny model Vantage, ktorý je inšpirovaný Safety Car vozidlom. Oproti klasickému Vantage má najmä vylepšenú aerodynamiku, ktorá mu dodáva +200 kilogramov viac prítlaku pri maximálnej rýchlosti. Motor 4.0 V8 bol vylepšený o +25 koní a mapa prevodovky je kalibrovaná pre maximálnu rýchlosť preradení. Je to perfektná kombinácia elegancie a zameranosti na trať.
V Mníchove sa pochlapili a nové M3 aj M4 sú skvelé. Bez ohľadu na to čo si niektorí fanúšikovia myslia o vzhľade prednej masky, podľa nás je skvelý a presne charakterizuje agresívny charakter auta. Skvelý šesťvalec S58 tlačí vo verzii Competition 510 koní, extra dávku pochvaly si BMW zaslúži za návrat manuálu. Podľa nás však viac autu sedí práve automat ZF vo verzii Competition. Je to jednoznačne skvelé auto na okruh a s tou všetkou dostupnou výbavou jednoznačne aj mimo neho. Sme zvedaví si ho vyskúšať, snáď sa nám podarí stretnúť sa. Skvelé auto z Mníchova.
Technika takmer totožná ako z fantastickej novej 911 GT3, avšak motor uložený v strede a to všetko v kompaktnom tele. To znamená 500 koní, 450 Nm, pevné „zavesené“ krídlo, -35 kilogramov oproti GT4 a špecifické nastavenie podvozku. Výsledok znamená, že je o nehoráznych 23 sekúnd rýchlejšie na Norschleife ako klasická GT4. Proste maximálne Brilantné šoférske auto.
Prejdime však o level vyššie, superšporty!
Maserati je konečne späť s novým superšportom. Motor 3.0 V6 Nettuno z vlastnej dielne má výkon 630 koní, 0-100 zrýchli za 2.8 sekundy s maximálnou rýchlosťou 325 km/h. Nové MC20 má všetko, a k tomu skvelo vyzerá. Pravé Maserati.
Motor z pretekárskeho špeciálu GT3 CUP produkujúci a dvojité priečne ramená z 911 RSR. Dostupný s manuálom aj automatom a s časom na Nordschleife pod 7 minút je to neskutočné zvezenie. Nefalšované Porsche.
Toto auto má všetko, čo má superšport mať po dynamickej stránke, a k tomu má aj pravý taliansky charakter, vyžaruje z neho emócia a aj nádherný zvuk 6.5 litrového atmosférického V12. Toto auto absolútne Milujeme!
Po superšportoch však existuje aj niečo viac, čo už potrebuje prívlastok HYPER.
Revolúcia. Inak sa Nevera nedá charakterizovať. Pohon všetkých kolies, vysoký dojazd no najmä výkon elektrických 1914 koní, ktoré Neveru katapultujú na stovku za neuveriteľných 1.97 sekundy. Maximálna rýchlosť? 412 km/h. Mate Rimac, veľká Vďaka za toto auto, je neskutočné.
Christian von Koenigsegg je ambiciózny muž, a také sú aj jeho autá. Jesko pomenovaný po jeho otcovi má najrýchlejšie sa vytáčajúci motor V8 na svete s výkonom 1600 koní. Auto má tiež dokáže vytvárať maximálny prítlak až 1000 kilogramov. Je to vrchol technickej dokonalosti a vyzerá ako nič iné.
Takto to vyzerá, keď sa legendárny tvorca monopostov Formula 1 rozhodne postaviť vlastné auto. Posed v strede, váha len 986 kilogramov, atmosférický V12 točiaci 12 100 ot. spojený s manuálnou prevodovkou a aerodynamika končiaca ventilátorom vzadu. Viac šoférsky skvost aktuálne neexistuje.
Keďže SUV sú žiaľ dnes bežnou súčasťou života, treba spomenúť aj tie. A rebríček dokonca zastávajú tri SUV, pre tri rôzne použitia.
Nový Range Rover stavia na silných základoch. Je to všetko auto, Zvláda dobre všetko. Elegantne vyzerá, je luxusné a priestranné vnútri, vďaka veľkému kufru je praktické a v teréne prejde viac ako ktorýkoľvek iný konkurent. Je to SUV, ktoré je všetkým, limuzínou, rodinným autom aj poriadnym off-roadom.
Suzuki Jimny pochádza z opačného spektra ako vítaz, ale podstatné je, že tento brilantný malý teréniak je späť na Európskom trhu ako verzia LCV. Tešíme sa že je späť, je to excelentný malý off-road. Vďaka Suzuki!
Porsche Cayenne je najrýchlejšie SUV na Nordschleife a podľa viacerých zahraničných kolegov aj najlepšie ovládateľné SUV. Výkon 640 koní a 850 Nm a prekopaný podvozok. Je to SUV skutočne hodné prvenstva v roku 2021.
Ako Bonus chceme udeliť cenu za interiér roka 2021 jednej japonskej značky, pretože si to zaslúži.
Je to Mazda, pretože kombinuje nádherný dizajn, prekvapivé vínovo červené farby kobercov, kvalitné materiály, dielenské vypracovanie aj doslova ideálne ovládanie multimédii. Interiéry vozidiel Mazda sú jednoduché, čisté, luxusne pôsobiace no v autách, ktoré nie sú prehnane drahé. A to si zaslúži obrovské uznanie!
No presuňme sa k tej najvyššej hodnosti, a to Cena UpShifter Auto Roka 2021. Logika hovorí, že by to mal byť niekto z víťazov kategórií spomenutých vyššie, a veru aj je. Cenu za najlepšie Auto Roka 2021 získava Porsche 718 Cayman GT4 RS!!!
Toto auto je stelesnením toho, čo správny petrolhead vyžaduje. Perfektný vysokootáčkový motor z aktuálnej 911 GT3 uložený v strede v kompaktnom tele s výbornou aerodynamikou a perfektne nastaveným podvozkom. To z neho robí Najlepšie Auto, ktoré bolo predstavené v roku 2021.
Galéria Víťazov:
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…