Prekonanie rekordu, ktorý stanovil Hyundai Nexo japonskej značke, aj keď s luxusným autom netrvalo dlho.
Nie je to tak dávno, keď crossover od Hyundai, poháňaný vodíkovými článkami dosiahol na jedno naplnenie podľa vstaveného GPS systému dojazd 903.4 kilometrov. Najväčším konkurentom spomedzi vodíkových vozidiel je samozrejme Toyota, ktorá priniesla svoje vodíkové vozidlo už v jeho druhej generácii, ktorá je kompletne iným autom, výzorovo, pocitovo aj jazdne. Francúzskemu zastúpeniu značky preto netrvalo dlho, kým sa pustili do prekonania rekordu, a veru sa im to aj podarilo.
Plná posádka
Toyotu Mirai šoféroval aj Victorien Erussard, zakladateľ Energy Observer, prvej vodíkovej lode využívajúcej práve články od značky Toyota. Spolu s ním sa na rekorde podieľali, a za volantom striedali aj členovia Toyota Motor Europe a Toyota France. Cesta sa začala v Paríži s plnou kapacitou vodíkových nádrží, do ktorých dokáže Mirai pojať 5.6 kg vodíka. Vodík na tento rekord bol dodaný firmou Air Liquide, ktorá pri jeho výrobe nevypúšťa podobne ako auto žiadne emisie.
Potešujúci výsledok
Jazda to bola kľudná a ekonomická, avšak bez použitia žiadnych špečiálnych techník alebo trikov, ktoré klasický spotrebiteľ nemôže použiť. Predsa len, od danej posádky nemožno očakávať špeciálne vycibrenú techniku jazdy. Celkovo sa však tomuto tímu podarilo s plne zaťaženým vozidlom prejsť vzdialenosť 1003 kilometrov s priemernou spotrebou 0.55 g/km, albo 55 g/100km. Do cieľa dorazili s plynomerom ukazujúcim dojazd 9 kilometrov, takže teoreticky by bolo možné stanovený rekord ešte navýšiť.
Tento úspech len poukazuje na smer, v ktorom je skutočná ekologická budúcnosť s nulovými emisiami. Toyota je jednou z mála značiek, ktorá sa nevyberá cestou BEV, teda čisto elektrických vozidiel, a ukazuje že tieto politicky pretláčané vozidlá nie sú tým pravým orechovým. Práve naopak sú nimi vozidlá vyrábajúce elektrickú energiu pomocou vodíku. Samozrejme, výroba vodíku zatiaľ nie je zrovna lacná, ale postupom času sa bude znižovať. Táto rekordná správa nás teší o to viac, že od budúceho roku by sa k Hyundai a Toyote mal s novým vodíkovým vozidlom pridať aj nemecký výrobca BMW.
Foto: Toyota France