Edition 30. Čo to môže znamenať? Pýtam sa sám seba štartujúc stránku škoda-auto.sk. Tu som sa dozvedel že to je oslava výročia spoločnosti Škoda Auto Slovensko. Preto na oslavu tohto jubilea sa Škoda rozhodla pridať niektoré výbavové prvky k najobľúbenejšiemu výbavovému stupňu, ktorým vyzerá že je základ Ambition a hľa, máme tu Edition 30.
Edition 30 naviac prináša zadné parkovacie senzory, hmlovky, lakťovú opierku vpredu, elektrické okná, rádio Bolero, zatmavenie skiel a 16 palcové aerodynamické disky. Naviac ku Edition 30 je aj servisný balík BASIC na 5 rokov/75 000 km.
K testu pristála znovu motorizácia 1.0 TSI so 6 stupňovým manuálom.
Po nastúpení do vozidla som jednoznačne cítil že sa jedná o základnú výbavu. Uvítal ma šedo/čierny interiér so šedou látkou napriek prístrojovou doskou, typicky ako Slováci na fórach zvyknú hovoriť „nemecky pevnými“ sedadlami, ktoré inak zdravý človek považuje za zbytočne tuhé ale so slušnou oporou.
Naneštastie, aj v základnej výbave je nenávidenia hodný systém Lane Assist. Dobrou správou je, že na rozdiel od iných vozidiel ho možno vypnúť v priebehu troch stlačení tlačidiel na volantu.
Takže áno, pre niekoho by možno interiér nebol dostatočný. Ale pravda je taká, že skutočný vodič sa o farby na prístrojovej doske, čí panoramatické okno tak nezaujíma. Skôr o jazdné vlastnosti, aké je auto v zákrutách.
V tomto ohľade treba povedať, Fabia bola veľmi dobrá. Aj vďaka chýbajúcim príplatkovým výbavovým prvkom vážila iba 1219 kilogramov a mala tiež menšie 16-palcové kolesá, takže nižšiu neodpruženú hmotu.
Tieto aspekty v kombinácii robia aj s motorom 1.0 TSI slušne zábavný šoférsky zážitok. Skritizoval by som jedine nastavenie spojky a spôsob akým sa motor zberá pri normálnej jazde ako aj extra krátky 1. prevodový stupeň, akoby z francúzskeho auta minulosti.
Na kľukatej ceste však takáto malá Fabia dokáže vytvoriť úsmev na perách. Podvozok je veľmi dobrý, tuhý, pekne kopíruje cestu, auto neposkakuje na kompresiách a drží si kompozíciu v zákrutách, za čo vďačí dobrému nastaveniu tlmičov a pružín.
Riadenie je pevné a precízne s prirodzenou váhou na šoférovanie. Obdobne je na tom aj brzdový pedál, s dobrou tuhosťou aj pocitom cezeň pri intenzívnom brzdení.
Motor ako je zvykom bude mať k dispozícii viac koní, než je výrobcom udávaných 115 koní a 200 Nm. Tipoval by som okolo 130 koní, čo robí z malej Fabie so základným motorom dostatočne svižné auto. Okrem výraznej turbodiery, kým sa turbo natlakuje motor ťaha vskutku dobre a nemá problém na diaľnici švihať aj vyšším tempom.
Spotreba je taktiež na dobrej úrovni. S Fabiou možno jazdiť za 5.1 litra, s naložením vozidla však efektivita ide dole, a spotrebou sa mu dorovná, ba ho predčí výkonnejší motor 1.5 TSI.
Celkovo sa jedná o veľmi dobré auto. Pri tejto výbave si človek uvedomí, že nepotrebuje technologické prvky súčasnosti k radosti z jazdy, stačí dobre nastavený podvozok ochotný v zákrutách, slušná prevodovka a motor.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…