Recenzie

TEST Renault Twizy: Pútač pozornosti

UPSHIFTER RATING: 10/10

Cena od: 12 800€

+

zábavná jazda, šialenosť, pocit ako v motokáre a aj tuhosť na našich cestách, pútač pozornosti a nástroj komunikácie s verejnosťou, parkovanie zadarmo aj na platených parkoviskách (prejde každou medzerou)

nabíjanie prostredníctvom domovskej prípojky na 230V a teda problém nabíjať na verejných miestach, vysoká cena

Čo to je.

RENAULT TWIZY je zážitok na pohľadanie. Samotné Twizy je na trhu už od 2012, samozrejme využívané najčastejšie ako zdieľané vozidlo, napríklad v portugalskom Lisabone. Z nejasného dôvodu však na náš spotrebiteľský trh prichádza až teraz.

Táto na pohľad plastová hračka ukrýva miesto pre dvoch pasažierov sediacich za sebou takým spôsobom, že zadný pasažier má nohy okolo vodiča. Týmto spôsobom si za seba sadnú aj dvaja vysokí jedinci.

Keďže Twizy bolo dizajnované ako zdieľané vozidlo, je neustále odomknuté. Nebyť príplatkových dverí, tak ani dvere v štandarde nemá. Kľúčom, ktorým spúšťate motor viete zamknúť ešte dva odkladacie priestory. Jeden na prístrojovej doske a druhý pod a za zadným sedadlom.

Twizy je však veľmi zaujímavou hračkou do mesta. Dvere sa otvárajú dohora, ako na Lamborghini a síce nastupovanie aspoň v mojom prípade vyžadovalo poriadny predklon hlavy, menší ľudia s nastupovaním problém mať nebudú.

Interiér je jednoduchý, dostanete výškovo nastaviteľný volant, dva odkladacie priestory, stierač, ostrekovač a to je tak všetko. Palubný počítač ukazuje všetko potrebné, teda úroveň nabitia, dojazd, rýchlosť a čas. Za príplatok si môžete zaobstarať Bluetooth pripojenie Parrot a púšťať si tak cez dvojicu reproduktorov nad hlavou aj hudbu, čo je super. Akurát samotné reproduktory by som vymenil za lepšie znejúce.

Technika a Jazda

Twizy ako čisto elektrické vozítko disponuje malou 6.1 kWh batériou, kapacita akú ma zhodou náhod aj najnovší Mercedes-AMG C63S E-Performance. Tá mu dáva vďaka nízkej hmotnosti 376 kilogramov dojazd do 100 kilometrov.

Výkonové parametre sú 17 koní a až 57Nm, čo ho robí svižným ako čivava pri jazdení po meste. Maximálna rýchlosť je 84 km/h.

Jazda na Renault Twizy je zážitok ako žiaden iný, pretože máte pocit akoby šoférujete v premávke plnej obrých SUV na motokáre. Ako motokára je Renault Twizy tuhý, tvrdý a nepohodlný a ako motokára aj zatáča, s ochotou, na mokrej ceste s výraznou nedotáčavosťou pre jeho úzke pneumatiky 145/80 R13. Na tak malé a ľahké auto má kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, a dosť veľké, 214mm/204mm vpredu/vzadu.

Renault Twizy tiež nemá posilňovač riadenia a pocitovo ani posilňovač bŕzd, pretože pedál bol skutočne tuhý. No to ho robí skvelým, jazdný zážitok prirodzeným a jazdu po meste nesmierne zábavnou. Skutočne, šoférovať ho je väčšia zábava ako veľa súčasných vozidiel.

Čo je na ňom tiež zábavné je možnosť nebyť otrokom pravidiel. Je možné s ním obísť parkovacie rampy, či dokonca betónové kamene stanovené práve preto, aby pomedzi ne autá neprešli a skrátiť si tak cestu a uľahčiť si život. Paráda!

Naviac je Twizy nesmierny pútač pozornosti. Jeho submisívne rozmery, milý tón klaksónu, ktorý je skôr pozdravom ako trúbením a nezvyčajný vzhľad pútajú pohľady všetkých. Chodcov zaujatých a kývajúcich, detí ukazujúcich prstom, niektorých vodičov, ktorí majú myslenie otvorené bez komplexov a ega či ľudí na parkovisku prichádzajúcich za Vami a pýtajúcich sa na život s týmto skúter-autom. Twizy je v tomto taký prostriedok komunikácie.

Ešte k jazdeniu, za príplatok tu je panoramatická strecha, no za žiaden príplatok nemožno ku dverám dostať bočné okná, čo môže niekomu napadnúť ako dosť zlé, ak by sa niekam presúval v daždi. Ja som tak urobil a mokrý som nebol. Síce pri veľkej stene vody letiacej smerom na bok auta by tomu asi bolo inak.

A ozaj, keď sme pri žiadnych oknách, ak vám do auta na ulici alebo doma naprší vôbec to nevadí. V sedadle aj podlahe má kanáliky odvádzajúce vodu. Na prednom okne vodu stiera jeden stierač, ktorý pôsobí milo, má aj ostrekovač, ktorý ale funguje len samostatne a tak treba najskôr striekať, potom stierať…

Nabíjanie je malým problémom

Auto má však aj svoju vadu, tou je nabíjanie. Je to síce auto z roku 2012, no za tie roky a cenu, ktorú sa dozviete na konci ho už mohli vybaviť nabíjaním AC. Aktuálne je možné ho nabíjať len z klasickej 230V zásuvky ako svoj iPhone doma. No a ak si ho zabudnete nabiť doma, veľa možností kvôli tomuto riešeniu nemáte.

Nabíjanie z 8% batérie mi zabralo 3 hodiny a 14 minút. Čo je pri ceznočnom nabíjaní auta doma vskutku akoby žiadna strata času. A mimo noci sa ho teda oplatí dobíjať pri každej príležitosti.

Cena a Konkurenti

Možno si hovoríte, skvelo vyzerá, hovorí, že zábavne jazdí, je nenáročné na údržbu a dá sa v ňom aj pustiť hudba, chcem ho do rodiny na vybavovačky po meste.

Avšak, možno Vás odradí cena. Tá začína na 12 800€. V prípade testovanej, príplatkami vybavenej verzie so zliatinovými kolesami, parkovacími senzormi, audiosystémom s Bluetooth, panorámou a príplatkovými dverami je cena na úrovni 13 970€. A to je dosť, aj s odpočtom DPH v prípade že vlastníte firmu. No za štýl, zábavu, značku a novotu sa platí.

Ak by som však mal poradiť z príplatkov sú pre zážitok z auta najvitálnejšie najmä panoráma a audiosystém. Dvere by som oželel, samozrejme niekto chce aspoň akú takú bezpečnosť, ja nie…

Každopádne Twizy mi tento rok vyčarovalo svojou prítmnosťou jeden z najzábavnejších týždňov, je to skvelá hračka, ktorú, keby mám na zvyš 13 500€ si so širokým úsmevom dovolím.

Na záver by ste neverili, ale Twizy má aj konkurentov. Jednak svoju Čínsku kópiu Rayttle E28, tá má výkon 10.2 koní a 9.9 kWh batériu, ktorá mu dáva vyšší dojazd do 130 kilometrov a od Twizy sa líši iným zadným svetlom. A stojí v prepočte 5 958€. To samozrejme nezahŕňa import vozidla, clo a jeho prihlásenie.

Druhým konkurentom, je autíčko ktoré dokonca používa jedna mladá slečna po uliciach Bratislavy. Je to Anaig Shine. Na AliBabe, teda B2B portále stojí 4 539€ a vraj má okrem rádia a dverí s oknami aj kúrenie či klimatizáciu.

Benjamin Mazanka

Recent Posts

MAZDA 2 HYBRID Facelift: V Taliansku – TEST

Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…

5 dní ago

Peugeot E308 SW: Skvelý aj ako Elektro! – TEST

Peugeot E308 dokazuje, že aj s malou batériou sú možné veľké veci. Okrem toho stále…

5 dní ago

Facelift Škoda Kamiq 1.0 TSI: Krajšia a rovnako praktická – TEST

Faceliftovaný Kamiq lepšie vyzerá, má vykonnejší základ a je, ako aj doteraz, BRILANTNE PRAKTICKÝ. (viac…)

5 dní ago

Dacia Jogger Hybrid: Dynamika najväčšou z hybridných výhod – TEST

Dacia Jogger je tu už aj ako Hybrid. Ten má v ponuke nahradiť obľúbený diesel.…

2 týždne ago