MG4 sa preukázal aj v zimnom záťažovom teste ako efektívny elektromobil. Teší pohonom zadných kolies a rozložením hmotnosti 50:50. Voči konkurencii je výhodnejší a to je pri elektromobile zásadné.
Niet lepšieho testu elektromobilu, než mu dať zabrať, a tak som pri plánovaní testu MG4 neváhal a oznámil priateľom, že na nadchádzajúcu lyžovačku medzi semestrami ideme elektrom! Do zimy, na zimných pneu a s dosť citeľným zaťažením. Poriadny záťažový test! Samozrejme elektromobily nie sú v štádiu náhrady spaľovacích áut, a je otázne, či niekedy budú, či nie sú len prestupnou stanicou. Pre tých, ktorých však fascinujú technológie, majú peniaze nazvyš či komfort času, je to určite zaujímavý pohon na používanie. Mňa osobne fascinuje skúšať reálny dojazd, preto tento test.
K autu. MG4 s väčšou predávanou batériou, základná má 51kWh, väčšia má 64kWh a rovnako ako MG, aj Renault hovorí o svojej batérií že je najštíhlejšia v segmente, pravdou je, že obe majú 110mm, takže sa jedná o remízu. Čo vnímam ako brilantnú vec elektromobilov je, že umožňujú použitie zadného pohonu kolies (ktorý benzínoví puristi milujú) aj pre rodinný hatchback, niečo pre neprémiový spaľovací rodinný hatchback v súčasnosti nemožné a aj na snehu som si tento fakt užíval.
Je MG4 aj v zime efektívny elektromobil?
Poďme teda ku výletu. Trasa Bratislava-Oravská Lesná, cez Žilinu samozrejme. V Bratislave 5 stupňov, na Orave -1 stupeň. Cesta prevažne do kopca a dĺžka niečo málo pod 300 kilometrov, prevažne diaľnica asi v pomere 70:30. Britská stránka MG má aj kalkulačku dojazdu, tá sice neberie do ohľadu vonkajšiu teplotu, ukazuje teda dojazd MG4 po diaľnici v dĺžke 347 kilometrov. Poďme teda ku realite. Z domu som vyrazil po noci vychladenou batériou ale 100%. Kde sme teda potrebovali nabíjať?
Prekvapivo až v Žiline, po prejdení 235 kilometrov a 12% stále zostávajúcich v batérii! Pozitívom bolo, že toto bolo dosiahnuté pri nie typickej elektrojazde o 110km/h, ale viac pohodovou 125-140km/h podľa aktuálnej jazdnej situácie. Čo považujem za vynikajúci výsledok s ohľadom na veľkosť batérie. Spotreba do Žiliny bola 23.8kWh/100km. Je to však cesta z nížiny do hôr, teda do kopca celý čas. Potom je tu nabíjanie a pre zimné podmienky má MG4 aj funkciu automatického predohrevu batérie pre prijatie maximálneho možného výkonu.
Ten MG4 udáva až mohutných 150kW, čo je skvelé. A tak som si našiel jedinú 150kW nabíjačku v Žiline, a pripojil som sa. Skúsenosť s nabíjaním? Výborná, šli sme si kúpiť raňajky a o 35 minút sme mali z 12% až 85% a mohli sme sa pohnúť ďalej, kde nás už čakal len výstup do hôr Oravy po okresných cestách. Do cieľa sme teda dorazili so 68% a zostávajúcim dojazdom 170 kilometrov a spravil som teda zopár oslavných donutov na ľadovom parkovisku, keď už mám RWD.
Hatchback, zadokolka a 50:50? What´s not to like?
Cestou som si užíval rozloženie váhy 50:50, ktoré bolo cítiť na kompresiách ale aj pri prejazdoch zákrut. Chválim tiež menšie 17´´ zimné kolesá s pneu 215/50 R17, určite lepšie než čokoľvek väčšie. Ak mám vytknúť jedinú vec ktorá mi chýbala, tak ňou bola možnosť ovládať rekuperáciu počas jazdy. Skúsený EV vodič vie, že toto je pre efektívnu jazdu na EV esenciálne, pri MG4 ju však možno nastaviť len cez displej, čo teda nebolo ideálne, síce som to nakoniec ako milovník maximálnej efektivity robil.
Cesta domov
Moje malé rezné zranenie spravilo test zaujímavejším. Pre potrebu zašitia som sa musel prepraviť do najbližšej nemocnice vzdialenej 60 kilometrov a pre úsporu času som až späť do Žiliny nechcel nabíjať a tak som si povedal, uvidíme či to zvládne. Takže 60 tam, 60 späť a ešte približne 50 do Žiliny cez horský prechod. MG to zvládlo! Síce dojazd, ktorý ukazovalo na vrchole kopca by typickému majiteľovi benzínového auta spôsobil infarkt. Cestou dole som to narekuperoval späť do batérie a na nabíjačku v Žiline prišiel so 14% a odhadom 70 kilometrov.
Tu sme zažili ďalší problém elektromobility v podobe nabíjacej infraštruktúry. V Auparku boli všetky nabíjacie sloty obsadené až na jeden, obsadený Arteonom PHEV, ktoré nenabíjal a jeho majiteľ má určite chrbtovú kosť niekde inde, len nie na chrbte. Museli sme teda hodinku počkať, kým sme sa mohli pripojiť a ísť si dať véču. Po večeri a kávičke už nasledoval len záťah do Bratislavy, na ktorý som už bol sebavedomý. Je to predsa dole kopcom.
A tak sme nasadli a benzínovým tempom 130-150km/h si to šľahali späť do hlavného mesta Slovenskej republiky. Vďaka mojej odvahe sme preto prišli zase s nejakými zopár percentami, a na rýchlonabíjačke po vyložení chalanov som to pichol na 10 minút nech prídem domov, aj tak sa auto nabilo až na 70-niečo percent.
Výsledná spotreba na 709 prejdených kilometrov v režime Individual a motorom v režime SPORT aby som mal vždy tých 204 koní a 250 Nm a batériu v optimálnom teplotnom stave bola celková spotreba 22.8 kWh/100km. Vôbec nie zlé! BTW, oproti Letu s Méganom E-TECH je teda zimná spotreba vyššia približne o 27-30%, nakoľko efektivita obidvoch áut je podobná.
Čo ešte dodať?
MG4 je na EV a hatchback telo veľmi aerodynamicky efektívny s odporom len 0.27cx! Vzadu bolo tiež veľa miesta v pozdĺžnom smere a kufor má použiteľných 363 litrov. Z funkcií je návykové štartovanie samostatne po nastúpení do vozidla a stlačení brzdy, taktiež rýchle vypnutie systému udržiavania v pruhu.
Čo teda ceny?
MG4 na Slovensku kúpite od 31 990€. Testované auto s vyššou kapacitou batérie a výbavou Elegance (rozumnou síce nie luxusnou) stojí 35 690€. Lacné to nie je, na drahú elektrickú technológiu a hlavne konkurenciu je to však dobrá cena. Od testu už na Slovensko prišla aj športová verzia XPower s nehoráznym výkonom 435 koní a pohonom všetkých kolies!
Záver
Samozrejme účelom článku je informovanie, pravda, a nie propaganda či nátlak na kúpu. Ako človeka fascinovaného vývojom čohokoľvek ma však MG4 očaril svojou efektivitou a reálnym dojazdom na pomery neveľkej 64 kWh batérie. Samozrejme elektromobil sa na dennodennej báze a pri situáciách ako je ponáhľanie sa, sa spaľovaciemu autu nevyrovná. Pre niekoho, koho však fascinujú alternatívne pohony, či úspora a kto má aj komfort času je to však dobré použiteľné auto.
Zaujala tiež zábava vďaka RWD (zadokolke), vyváženie 50:50, nízky aerodynamický odpor 0.27 a aj na elektro relatívne fajn váha 1760kg, čo váži aj benzínový Superb v strednej výbave… Je to tiež subjektívne pekné auto s prívetivou tvárou.