MG HS je výhodné a mäkko jazdiace rodinné SUV. Väčší zmysel dáva s Manuálnou prevodovkou vďaka ktorej s ním možno jazdiť za nižšiu spotrebu.
MG HS je stredne veľké rodinné SUV, ktoré sa radí ku tým výhodným trhákom v rámci triedy ako SsangYong Korando či čínsky DongFeng T5 Evo. S príchodom novej generácie je testované už staršie HS možné kúpiť ešte výhodnejšie!
MG HS 1. generácie je teraz možné kúpiť s bonusom do -4 340€. V akciovom cenníku tak vozidlo začína na 24 130€ pri základnej výbave Emotion. Vrcholná verzia s automatom DCT vyjde na 27 450€. Na pomery dnešného trhu a aj konkurencie perfektné ceny.
Obe verzie som si vyskúšal pre porovnanie, ktorá je lepšia. Výbava Elegance, ktorá je jeden stupeň pod vrcholom s akciovou cenou 25 840€ a 6 stupňovým autom, alebo sa oplatí priplatiť za vrcholnú variantu Exclusive za 27 450€? Poďme sa na to, ako aj auto pozrieť z viacerých hľadísk.
MG HS je rozhodne stredne veľkým SUV, všetci konkurenti nesú podobný tvar karosérie, pretože koncepčne toho až toľko zmeniť nejde. MG HS však ale pôsobí istým dopredu nakloneným postojom, ktorý vytvára najmä výrazne dlhší predný previs v pomere ku tomu zadnému a má vplyv na spôsob jazdných vlastností auta a konštrukčnej práce, ktorú inžinieri museli vynaložiť pre minimalizovanie nežiadúcich účinkov.
Prednej časti dominuje rozľahlá maska a Full LED svetlomety, s večerným podpisom podobným predošlej generácii Mazdy CX-5. Najlepšie však automobil vyzerá zozadu, s podlhovastými svetlometmi a kompaktne vyzerajúcim zadkom.
Za dverami batožinového priestoru, ktoré boli lepšie a praktickejšie bez elektrického ovládania sa skrýva batožinový priestor s objemom 463 litrov, po sklopení 1287 litrov. Pod dnom sa nachádza rezervné koleso. Kým objem kufra pomerom ku konkurencii patrí medzi tie menšie, HS to vynahradzuje priestorom na zadných sedadlách. Pohodlne sa tu usadí aj osoba vyššieho vzrastu. Po komfortnej stránke nechýba ventilácia, USB-A konektory a sklápateľná lakťová opierka s otvárateľným mechanizmom držiakov na fľašky plus dodatočným otvárateľným odkladacím priestorom.
Vodičove pracovisko je v MG HS prostredím v obklopení s kožou, niekde pocitovo umelou, síce pocit môže mýliť. Koža je okrem sedadiel aj naprieč prístrojovou doskou, vo vrchnej časti výplní dverí so zaujímavým dizajnom a dokonca aj detail ako v Mazde, miesto kde si vodič opiera pravé koleno o stredovú konzolu. Samotný posed je vyšší ako pri niektorých konkurentoch, avšak je to SUV, takže vyčítať mu to nemožno.
Zhotovenie interiéru je za peniaze na veľmi dobrej úrovni. Podstatné časti nevŕzgajú a ani plastové detaily nepreukazovali známky zlého vyhotovenia . Niekoho poteší aj silné ambientné podsvietenie, ktoré je dokonca aj na zadných dverách.
Veľmi dobre sa však sedí vo verzii s manuálnou prevodovkou, ktorá je vskutku blízko na dosah ruky, sama o sebe je krátka a aj radenie s ňou má slušnú mechanickú odozvu s primeranými dĺžkami dráhy radenia. Spolu s manuálnou prevodovkou je príjemné aj naladenie spojky, ktorá nie je prituhá, bod záberu má približne v 66% dráhy a je v poriadku aj pri prípadnej jazde v kolóne.
Nezáleží od výbavového stupňa, MG HS je poháňaný motorom 1.5 TGI. Tento motor dodáva na predné kolesá 162 koní a 250 Nm dostupných medzi 1500 – 4400 otáčok. Autu dodáva zrýchlenie na 100 km/h za 9.7 respektíve 9.4 sekundy a maximálnu rýchlosť 190 km/h. Jednoznačne lepšie však pôsobil práve vo verzii s Manuálnou prevodovkou, a to aj napriek papierom udávajúcim horšie zrýchlenie práve Manuálu. Celkovo však 162 koní v 1610 kilogramovom aute nepôsobí úplne ľahkonoho, najmä pri horších poveternostných podmienkach a záťaži. Vplyv vetra na menej aerodynamický tvar SUV s takýmto „zvyčajným“ výkonom je evidentný v každom aute s podobným výkonovým spektrom, t.j Tiguan, Karoq, Sportage, Tucson.
Spotreba je pri MG HS aspektom v ktorej na papieri ale aj v realite zaostáva za niektorými konkurentmi, evidentne však pri verzii s automatom DCT. Dôvodov je viacero. Po technologickej stránke možno odôvodniť samotnou efektivitou motora, absenciou vypínania valcov pri ustálenej rýchlosti či módu plachtenia v prevodovke, ktorou disponuje najmä DSG. Potom hrajú do karát už len technické a koncepčné parametre ako odpor vzduchu, použitie širších pneumatík 235, oproti 225 pri vozidlách Škoda Karoq, či VW Tiguan pri obdobnom priemere disku.
Udávané kombinované spotreby sú 7.4l pri manuále a 7.6l pri DCT. Realita predstavila 6.7l pri manuále a 7.7l pri DCT, 8.0 pri rýchlejšej jazde diaľnicou. Samotná diaľničná spotreba je pri oboch prevodovkách obdobná, pri 140-145 km/h si auto berie z nádrže priemerne 8.5 l/100km. Spotreba v meste je pri DCT 8.5l, kým pri Manuáli je možné jazdiť za 7l.
Palivová nádrž má v oboch prípadoch 55 litrov. Pri diaľničnej jazde to znamená teoretický dosah 647 kilometrov, pri kombinovanom používaní 833 (Manuál) respektíve 714 (DCT) kilometrový dosah.
V oblasti podvozku MG HS využíva zavesenie McPherson vpredu s využitím pozitívnej caster geometrie zavesenia a výraznejším negatívnym odklonom kolesa. Takouto špecifikáciou konštruktéri redukovali samotnú na predok zaťaženú koncepciu vozidla s dlhým predným previsom a motorom uloženým pred osou predných kolies a poskytli HS tuhšie riadenie s dobrou spätnou väzbou, dobrú priľnavosť prednej časti v zákrutách. Zadná náprava používa vyspelé zavesenie multilink s menším ale stále negatívnym odklonom kolies. Zadné kolesá vedú stopu stabilne bez odskakovania na priečnych nerovnostiach v zákrute. Celkovú priľnavosť dodávajú slušne široké pneumatiky 235/50 R18.
O zastavovanie vozidla sa starajú 312mm kotúče vpredu a 282mm vzadu. V ohľade tlmičov a pružín dali konštruktéri prednosť mäkkšiemu naladeniu pružín aj tlmičov na prednej náprave, kým na tej zadnej sú pružiny pocitovo o niečo tuhšie aj pri zaťaženej zadnej časti. Rázvor kolies, ktorý ma okrem miesta vzadu vplyv aj na komfort jazdy je 2.72 metra.
MG HS je teda všeobecne komfortným autom, síce osobne som nikdy nebol spokojný s húpavou charakteristikou vozidiel, používateľom však nevadí. Jazda s MG HS znamená pekné pohlcovanie nerovností na ceste, ktoré je nasledované nadnesením a pohúpaním prednej nápravy, kým tá zadná jazdí presne podľa predstáv, kontrolovane. Z jazdy je tiež cítiť dostatočnú štrukturálnu tuhosť. MG HS má precízne riadenie s krátkym prevodom, takže nevyžaduje veľký uhol natočenia do zákrut. V každodennom živote je však tuhšie, športovejšie ako by si niektorí ľudia mohli želať pre manévovateľnosť, takíto by mali radšej siahnut po vozidle Peugeot alebo Citroen.
Napriek tomu že vozidlo charakterovo nenabáda ku rýchlejšej jazde, problém mu nerobí. Náklony a cítenie prenosu vyššej hmotnosti tu je, ale dobre odvedená práca na geometrii zavesenia tlmičov a kolies spolu s dostatočne širokými pneumatikami znamená dobrú celkovú priľnovosť aj pri rýchlejšom prejazde zákrutou. Pri rýchlejšej jazde však treba predvídať pohupovanie prednej nápravy na zlomoch, ktoré môže dopriať autu väčšiu porciu nedotáčavosti.
Brzdový pedál nepatrí medzi tuhé, jeho pocit a dávkovateľnosť sú však prirozdené a brzdná sila dostatočná. Po stránke radosti z jazdy je určite lepšia verzia s manuálom s na SUV nie urážlivými dráhami aj mechanickým pocitom preradenia a blizkosti po ruke v rámci posedu. Posed je vyšší, ako by si väčšina zákazníkov priala, v pomere k interiéru tiež, preto ho nemožno označiť za „športový“ ako napríklad v prípade Hondy ZR-V v ktorej sa na pomery SUV sedí vskutku športovo nízko.
MG HS je najmä s aktuálnymi cenami, ktorým vďačí za prichod novšej verzie HS veľmi výhodným autom.
Spomedzi testovaných odporúčam určite siahnuť po verzii Elegance so 6 stupňovým manuálom. V oblasti vybavenia je takmer totožný s Exclusive s výnimkou zbytočného elektrického ovládania dverí kufra a asistenta pre jazdu v kolóne. S manuálnou prevodovkou je tiež možné pri dobrej technike jazdy dosiahnuť veľmi použiteľnú spotrebu a mať väčšiu kontrolu nad vedením vozidla, najmä predbiehaním, kde netreba čakať na kickdown DCT, ale vodič sám vie, aký stupeň bude ideálny.
Čo neviem posúdiť, je správanie auta s menšími 17 palcovými kolesami. Pre pokojnejšieho šoféra by som ich ale odporučil. Okrem nižšej neodpruženej hmotnosti, ktorá je lepšia pre spotrebu aj dynamiku poskytnú tiež vyšší level komfortu na našich polepených cestách a menej unavia podvozok z dlhodobého hľadiska.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…