Mazda MX-30 R-EV je originálnym riešením zvýšenia dojazdu tohto elektromobilu. Pohon možno označiť za PHEV, Wankel je však výhradne generátorom.
Mazda MX-30 je na trhu už dlho, od počiatku bola aj novinármi celkom neprávom kritizovaná za svoj nízky dojazd ba dokonca nepoužiteľnosť. Problémom však nebolo auto, než to, že novinári ktorí Mazdu MX-30 nepochopili, že Mazda nemala v úmysle vytvoriť ťažký elektromobil so súťaživou hodnotou dojazdu. Namiesto toho vytvorili ideálny elektromobil pre mestské a prímestské jazdenie, nič viac.
Pre tých, ktorým sa automobil páči, no chceli by s ním zájsť ešte ďalej Mazda teraz priniesla späť do života svoj patent motora typu Wankel, ktorý v novej Mazde MX-30 R-EV funguje ako generátor elektrickej energie. Týmto sa dosiahlo jedno, zvýšenie dojazdu. V reálnom používaní o viac ako polovicu oproti BEV.
Podstatou pohonu je tak motor Wankel so zdvihovým objemom 0.83l, aj z tohto malého objemu produkuje 75 koní a 116 Nm pre dobíjanie batérie s kapacitou 17.8 kWh. Výkon elektromotora poháňajúceho auto sa zvýšil zo 145 na 170 koní. Po reálnej stránke sa však zvýšiť musel, pretože vcelku prekvapivo je táto PLUG-IN hybridná verzia výrazne ťažšia ako čisto elektrická. Kým čisto elektrická verzia vážila len niečo cez 1640 kilogramov, táto plug-in hybridná váži až 1853 kilogramov. Aby som bol úprimný, neviem presne prečo, do úvahy však prichádza najmä umiestnenie motora vpredu, čo si dozaista vyžadovalo účinnejšie predimenzovanie celej prednej nápravy typu McPherson, ako aj pridanie palivovej nádrže s objemom 50 litrov.
Nabíjanie treba tiež pochváliť. Mazda naštastie pri tvoje PHEV neodobrala možnosť rýchlonabíjanie batérie cez DC. Aj vďaka tomu sa z 20-80% nabije už za 25 minút. V tomto ohľade je teda podobne praktickým PHEV ako sú Mercedesy E a DE, funkcia rýchlonabíjania je pre komfort života s PHEV rozhodujúca.
Reálna spotreba vozidla pri kombinovanom používaní je pri vyrazení s vybitou batériou 9.5 l/100km Naturalu95 a iba 10.8 kWh/100km elektriny. Naopak pri vyrazení s plne nabitou batériou však možno jazdiť aj za 8.5 l/100 paliva a vyššou 19.7 kWh/100km spotrebou elektrickej energie, logicky, pretože auto nepotrebuje tak často zapínať spaľovací motor pre dobitie energie. V reáliách dnešného automobilového priemyslu môže prísť táto spotreba vysoká, na diaľnici samostatne je 9.7 l/100km.
Podstatný je pri spotrebe hybridu aj pomer ako rýchlo sa pri jazde vybíja batéria, a ako dlho ju trvá na rovnakú percentáž vzápätí dobiť motorom. Toto som si overil manuálnym prepínaním medzi elektrickým a dobíjacím režimom. Zistil som že je tu celkom výrazný nepomer, pretože kým 2% batérie sa pri jazde vybili vcelku rýchlo (približne 3-3.5km), ich dobitie naspäť motorom do batérie trvalo približne o 62% dlhšie než minutie.
Ako sme sa pri hybridných pohonoch naučili, pre efektívnejšiu prevádzku hybridného pohonu musím konštatovať, že by aj MX-30 R-EV prospel motor s vyšším výkonom a krútiacim momentom. Silnejší motor je schopný efektívnejšie a hlavne rýchlejšie dobiť batériu bez potreby vytáčania sa do vyšších otáčok.
Podvozok zostal nezmenený. Vpredu je stále McPherson a vzadu jednoduché torzné zavesenie. Síce po počiatočnom zamyslení mi prišlo, že hmotnosť 1853 kilogramov je na takúto „lacnejšiu“ špecifikáciu podvozku už fakt dosť, pravdou je, že vynaliezaví Japonskí konštruktéri ho dokázali veľmi pekne naladiť (vyššiu hmotnosť však je prirodzene pri zatáčaní cítiť). Auto sa stále ovláda pri prejazde zákrutami ako typická Mazda. Stabilne, s minimálnou nedotáčavosťou a skutočným spojením s vodičom cez volant vďaka výraznému uhlu caster geometrie na prednej náprave. Tak slušne jazdí aj preto, že inžinierom Mazdy sa podarilo veľmi dobre rozložiť hmotnosť inak komplikovaného hybridného systému.
Dynamika vozidla je slušná. Akcelerácia na 100 km/h je za 8.6 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 140 km/h, áno trochu málo, ale pre typické účely postačuje.
Naopak, a trochu paradoxne, výhodou vyššej hmotnosti je vyšší komfort vozidla. Ťažké vozidlá majú tendenciu nerovnosti skôr „valcovať“ než by ich mali ovplyvniť a presne tak 1853 kilogramov ťažká MX-30 R-EV na menej kvalitných cestách pôsobí, veľmi komfortne, a to aj napriek koncepčne aj triedne danému krátkemu rázvoru 2.655 metra.
Na koniec je tu Mazda MX-30 samotná. Auto ohromne štýlové, aj keď nie práve najpraktickejšie, hlavne otváranie „suicide“ dverí v úzkych priestoroch. Po stránke dizajnu však už originálnejšie byť nemôže. Naviac pri tomto plug-in hybridnom systéme potešila aj prítomnosť až DVOCH domovských zástrčiek, vďaka ktorým tak možno auto používať aj ako malú elektráreň počas výletov či víkendov na chate alebo kempovaní.
Mazda MX-30 R-EV tak spĺňa účel, pre ktorý bola vyvinutá. Je to štýlové malé mestské SUV, ktoré teraz vďaka pomoci benzínu prejde na elektrinu ďalej než čisto elektrická verzia.
V predaji už od 44 590€.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…