Mazda CX-60 je špeciálnym plemenom auta. Jedná sa totiž o šoférske SUV, ktoré dokáže minimalizovať jazdné negatíva SUV a priniesť slušné potešenie z jazdy.
Doba SUV je pre oduševnených vodičov náročná, pretože väčšina hľadiaca na celkom zbytočné veci ako status, bezpečnostno-komfortné prvky, vizuál či plná výbava vedie smer v spojení so znižovaním emisií úplne nesprávnym smerom. Vozidlá SUV sú obyčajne bezduché krabice slúžiace na prepravu z bodu A do B, vďaka vyššiemu ťažisku a váhe sú nevyhnutne horšie v zákrutách a krízových situáciách a vďaka tvaru samotnému majú zbytočne vyššiu spotrebu. S tým ako dlho už tento trend ale pretrváva je niekoľko výrobcov, ktorým sa aj takýto na takýto typ auta podarilo vytvoriť vozidlá, ktoré dokážu aj šoférsky potešiť, ba dokonca prekvapiť, nie je ich však veľa s ohľadom na veľkostnú kategóriu vozidla o ktorom je reč dnes sú to: BMW X3, Jaguar F-Pace, s kúsok privretým okom Porsche Macan no a na koniec aj dnešné auto, MAZDA CX-60.
Tento krát konečne s oslnivým 3.3l i6 e-SkyActivD(ieselom), uložením prevažne za prednou osou kolies. Ak by ste ho chceli porovnávať so šesť-valcom BMW, robíte chybu, pretože napriek slušnému výkonu nie je stavaný na dynamiku, ale skôr efektivitu. S tepelnou účinnousťou vyššou než 40% je tento nový motor Mazdy najúčinnejším dieselom medzi SUV na ceste. Mať v dnešnej dobe pod kapotou nový šesťvalec je niečím výnimočným. Tou je aj jeho spotreba, pretože Mazda CX-60 v najvyššej výbave a s pohonom všetkých kolies, na zimných pneumatikách dokázala jazdiť dlhé trasy za 5.8 l/100km. Pri dynamickejšej jazde a trase viac do kopca za 7l, kým na okresných cestách len za 5.1 l/100km. Priam neuveriteľné čísla.
Po stránke výkonu ponúka vodičovi pod ľavou nohou 254 koní a 550 Nm krútiaceho momentu, 8 stupňový automat ich potom prenáša na všetky kolesá s preferovaním zadnej nápravy, v prípade slabšej verzie s výkonom 200 koní len na zadné kolesá.
Podstatnou jazdného nastavenia auta je uloženie motora+prevodovky prevažne za osou predných kolies, rozloženie hmotnosti presne 50:50 a výborne nastavenej kinematike zavesenia kolies. Mazda CX-60 má vpredu 3° caster, malý negatívny odklon zavesenia kolesa. Negatívny odklon má koleso aj vzadu, no naviac má ešte aj toe-out nastavenie, ktoré do veľkej miery je práve tým, čo robí prejazdy zákrutou také stabilné aj pri vysokom ťažisku a vysokej hmotnosti až 2012 kilogramov.
Na obľúbenej okreske prichádzam do zákruty, Mazda len s malým náklonom, ktorý využíva pre spätnú väzbu zatočí. Opiera sa však o zadné koleso, pretože je výborne vyvážená, vozidlo má napriek ťažkému dieselu pod kapotou len minimálnu nedotáčavosť a potom sa zahryzne.
V zákrute a pred výjazdom z nej môžem už v apexe začať akcelerovať. Aj vďaka pohonu zadných kolies a charakteru dieselu, ktorý vo vyšších otáčkach už neťahá je priľnavosť pri výjazde vysoká, jedine na mokrom povrchu auto jemne hodí zadočkom, keďže AWD preferuje zadnú nápravu.
Netreba však byť v ilúzii že SUV dokáže jazdiť ako sedan, keď som to s so short-shiftom, akcelerovaním v zákrute a vysokej prejazdovej rýchlosti apexu prehnal, hmota sa presunula, a bolo to cítiť akoby spravila oblúk vo vertikálnej osi a zadok poslala do šmyku, ktorý však vďaka skvelej spätnej väzbe je okamžite možné cítiť a kontrovať mu.
Jazdný zážitok si vychutnávam cez tenký, elegantný volant s nízkym posedom pomerne k interiéru. Za volantom sú aj plastové pádla, ktoré síce dostupnosťou, veľkosťou a ani materiálom nesplnia, reakcia 8 stupňovej prevodovky na pokyny pádiel je však okamžitá. Brzdový pedál je typický Mazdácky, nie prituhý ale veľmi čitateľný s vibráciami povrchu predchádzajúcemu cez neho.
Dynamická jazda s Mazdou CX-60 je na pomery SUV niečím výnimočným. Kombinovaný s hlbokým bručaním šesťvalca ubezpečuje, že ste v dobe hybridnej spravili správne rozhodnutie.
Vozidiel tela SUV ako Mazda CX-60, s ktorými sa dá bez športovej verzie príjemne zviezť je dnes len veľmi málo. Z konkurencie sem patrí BMW X3 30d, Jaguar F-Pace D300 ci Alfa Romeo Stelvio D220. Prvé dve spomenuté sú pritom v obdobnom vybavení vozidla výrazne drahšie! BMW cez 80 tisíc, Jaguar dokonca cez 95 tisíc. Jedine Alfa, ktorá má však ako jediná aj ŠTVORVALEC je len o niečo drahšia s cenou okolo 67 tisíc. No a Mazda? S najvyšším výkonom a AWD v plnej paľbe za 62 tisíc a pár drobných v konfigurátore. Znamená to, že Mazda je skutočne skvelou kúpou.
V každodennom živote je Mazda samozrejme tuhšia, ale to aj jej ďalší šoférski konkurenti. Napriek tomu by som ju označil za pohodlné auto, najmä v porovnaní s mojou Mazdou, ale aj BMW s adaptívnym podvozkom v režime Šport.
Na záver už len treba skonštatovať. Mazda CX-60 je špeciálne auto, pretože je jedným z mála jazdných SUV. Nepochybne je tiež autom prémiovej kvality ako po stránke dizajnu exteriéru, tak aj interiéru a jeho zhotovenia, ktoré možno označiť za ešte vyššie ako v BMW X3. Napriek všetkému čo ponúka je pritom najlacnejšia zo štvorice jazdných SUV, Alfa no najmä BMW a Jaguar su výrazne drahšie.
Preto je Mazda CX-60 tým pravým zo štvorice na rozumnú aj emočnú kúpu.
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…