Kia Sportage Edition30 je dobrým rodinným autom s výborným vybavením, dostatkom miesta pre rodinu a vskutku efektívnym motorom s dostatočným výkonom.
Trh s vozidlami C-SUV zažíva aktuálne najväčší BOOM. Výber je enormne široký, každá značka má svoje, existujú rôzne koncepcie pre rôzny typ zákazníka. Medzi tú praktickejšiu koncepciu, ktorá hľadí predovšetkým na priestor patrí aj obľúbená Kia Sportage. Druhým dôvodom vysokej obľúbenosti Sportage je jej výroba v Žiline, takže je vnímaná ako „kvázi“ Slovenské auto.
Dostupná ako predokolka, AWD, čisto spaľovacia, hybridná aj PHEV, spektrum pohonov a teda aj cien je skutočne široké. Testovaný model bol vo vybavení Edition30, ktorým KIA oslavuje 30 rokov tohto modelu. Skočme si teda nachvíľu do
Model Kia Sportage započal svoju cestu v roku 1993, kedy boli Kórejské automobilky ešte brané tak, ako sú dnes čínske. Podceňované a často vysmievané. Prvý Sportage možno nazvať skutočným SUV, pretože stál na poctivej rámovej konštrukcii. Predstavený bol s benzínovými motormi, jediný diesel 2.0 Td AWD prišiel neskôr.
V roku 1996 sa Sportage začal vyrábať v Nemecku. V 1999-om prišla modernizácia so zaujímavými verziami Wagon a 3D s plátenou strechou. Ukončenie výroby nastalo v roku 2002.
O 2 roky neskôr, v 2004 prišla druhá generácia Sportage. Tá už bola „cestnejšia“, so samonosnou karosériou a nezavislým zavesením na oboch nápravách, McPherson vpredu a Lichobežníkové zavesenie vzadu. Práve táto druhá generácia už dosiahla predajný úspech s takmer 570 000 predanými kusmi. Započala tiež svoju koncepčnú súbežnosť s modelom Hyundai Tucson (na chvíľu iX35).
Tretia generácia Sportage prišla na trh v roku 2010 a predajne už výrazne zasiahla aj našich obyvateľov vďaka jej elegantno-„športovému“ dizajnu. V tejto generácii si okrem dizajnu výrazne polepšila aj kvalita materiálov v interiéri a samozrejme aj výbava vozidla.
V roku 2016 prichádza 4. generácia, ku ktorej nemám kladné pocity najmä pokiaľ sa vyskytuje jazdiaca za mnou v noci. Vďaka jej privysoko umiestneným a prílišne žiariacim svetlám. Pokiaľ za Vami jazdí v noci, máte pocit ako by Vám niekto laserom žiaril do očí.
No a sme pri aktuálnej 5-ke. Kde už je KIA skutočne odvážna, o čom hovorí aj jej futuristický sci-fi dizajn, dobrá kvalita materiálov aj ich zhotovenia v súzvuku s konektivitou a priestrannosťou.
Najmä rozsiahly Black Pack, ako to ľudia na Slovensku milujú. To znamená čierne kolesá, čierne lišty (okien aj strešné) a čierne kryty bočných zrkadiel. Po stránke technológií vonku Full LED svetlá, elektricky nastaviteľné sedadlo s bedrovou opierkou v poťahu Alcantara/Umelá koža v zaujímavej Tmavo Zelenej farbe, v ktorej sa nesie aj zvyšok interiéru. Okrem toho zaoblený displej ako v BMW a 6 reproduktorov. To všetko už za 30 890€ pri FWD/Manuál. V testovanej DCT/AWD od 35 190€.
Na začiatok pochválim svetlá, ktoré sú na rozdiel od predchodcu už umiestnené nízko, a nespôsobujú oproti, ale aj pred Vami idúcim mučivé útrapy. Fanúšikom dizajnu nie som, ale to nie je podstatné, dizajn=veľmi subjektívny element.
Čo je možno tvaru vozidla ohodnotiť je ale aerodynamika. Ako býva pri vozidlách SUV tejto triedy zvykom, nie excelentná. S odporom 0.33Cx sa Kia Sportage radí ku priemeru, preto sa nečudujte vyššej spotrebe na diaľnici, ktorá je pre vozidlá tejto triedy charakteristikou. Najlepšiu aerodynamiku v triede majú Renault Austral (0.29), nový Tiguan (0.28) a absolútnou špičkou je prémia, BMW X1 (0.27).
Pri pohľade z boku je tiež veľmi jasná koncepcia vozidla. Kia jednoducho uprednostnila rodinu pred jazdou. Vyznačuje sa neveľkou vzdialenosťou od predných kolies ku prístrojovej doske/volantu a taktiež aj pri sedačke najviac vzadu sedí vodič stále relatívne blízko predných kolies a žiaľ aj vysoko, a to aj pri najnižšom nastavení sedačky, čo zvonku vyzerá pri vyššom mužovi trochu smiešne. Toto z čisto šoférskeho hľadiska, keďže je motor uložený pred osou predných kolies nie je najideálnejšie. Výhodou však je, že rodina z toho získava skutočne veľa miesta vzadu a enormný kufor, väčší ako Škodovka, a to už je čo povedať, ako poznáme vozy Škoda.
Priestor vzadu je skvelý vo všetkých smeroch. Zadní pasažieri si operadlo môžu polohovať a príjemne si tak oddýchnuť na cestách. Po stránke komfortu majú v zime vyhrievané sedadlá, klimatizáciu, konektory na boku predných sedadiel a aj praktické háčiky na nákupy. Enormný kufor má 562 litrov, čo je v porovnaní s Karoqom a jeho 521 litrami ako vztýčenie prostredníku kamarátovi v škole. Kufor je jednoznačne aspektom ktorý je schopný pritiahnuť rodiny, a veru aj tak robí. Nakoľko Kia predala v roku 2023 až 3 694 vozidiel Sportage, najviac spomedzi tejto kategórie SUV.
Ďalšou silnou stránkou vozidla je úsporný benzínový motor, síce po zhliadnutí testov kolegov som si myslel, že mi nádrž zhltne ako 6 valec. Moja realita však znamenala slušných a pri tejto triede očakávaných 7.0 l/100km počas dlhých kombinovaných trás. Pri pokojnej, no predpisovej jazde aj s predbiehaním som jazdil dokonca za 5.7 l/100km, čo som teda fakt pozeral. Problémom bola jedine už spomenutá diaľnica a 7.6-7.7 pri 130km/h. Palivová nádrž má 54 litrov. Dojazd pri 7.0l/100km tak je 771 kilometrov.
Motor 1.6 T-GDI je tak efektívny motor. Jeho výkon je triedne zvyčajných 160 koní a 265 Nm dostupných ale v malom rozsahu 1500-3500 ot. Pri jazde ale poteší, že sa skutočne zbiera od 1500 otáčok. Vybavený je twin-scroll turbom, podobne ako BMW TwinPower Turbo. Pri normálnej jazde som si tiež pochvaľoval mild-hybrid, ktorý brzdil pri pustení akcelerátoru akoby som na 15-20% stláčal brzdu, čo sa v premávke jednoducho hodí pre plynulosť. Taktiež znižuje spotrebu a vyrába energiu pre pohon príslušenstva.
Keďže sa jedná o SUV, nie je práve ľahké. S váhou 1648 kg tak sme na 97 hp/tonu. Na klasické jazdenie má tak sily dostatok a netreba ho vytáčať. Aj pri predbiehaní má pary dosť, s naloženým autom už ale bude treba výraznejšie podradiť a načasovať predbiehacie manévre.
Prevodovka DCT sa nepreukázala v najlepšom svetle, minimálne pri tomto exemplári so slušnou porciou najazdených kilometrov. Lepšie reakcie má až v režime Sport, inak je dosť spomalená, podraďuje aj keď by mohla radšej využiť krútiaci moment motora a zvyšuje tak spotrebu, ktorú som krotil nakoľko aj pri automatoch na 90% používam manuálny mód. Po stránke športovosti je prevodovka len o niečo rýchlejšia v kick-downe, nič viac, pri vrchole otáčok si radí sama, ale to pri rodinných autách býva zvykom.
Druhým neduhom bolo časté kĺzanie spojok. Napríklad pri preraďovaní zo 6. do 7.stupňa, rozbehoch z miesta a taktiež v kopci pri ľahkej „terénnej“ jazde, kedy ju po chvíli bolo cítiť aj v interiéri. Je ale možné, že je to aj jej opotrebovaním po predchádzajúcich kolegoch.
Ani nie kritike, ako logike. Ako som spomenul Kia koncepčne dala na prioritu rodinu a priestor, a tak logicky obetovala na úkor jazdných vlastností, ktoré sa teda snažili inžinieri minimalizovať nastavením geometrie a elasteokinematiky.
Pre rodinné pomery a pokojných šoférov bude Kia Sportage samozrejme fajn spoločníkom. Pri pokojnej jazde sa správala komfortne, jemne plavne, no najmä bola príjemne tichá. Jedinú výčitku ku komfortu aspoň mňa vodiča je spomenutý blízky posed ku kolesám. Mal som pocit ako by „sedím na nich“ a napriek mäkkšie nastavenému podvozku mali na môj pokoj hrboly a zmeny výšky povrchu vplyv, cítil som ako so mnou natriasa. Najmä zadní pasažieri však majú komfort.
Problém nastáva pri zdvihnutí tempa v zákrutách. Inžinieri sa snažili minimalizovať negatívne vplyvy koncepcie výraznými odklonmi kolies, s väčším negatívnym uhlom vzadu a horizontálnym odchýlením toe-out pre dobrú smerovú stabilitu v zákrutách. Na prednej náprave tiež Kia používa malý uhol pozitívnej caster geometrie, ktorý, keby bol väčší, mohol ešte lepšie minimalizovať negatívne vlastnosti, ktoré konštruktéri zamýšľali minimalizovať.
Žiaľ s týmto nastavením Kia Sportage nie je autom zákrut. Do zákrut sa ženie po predku, a vďaka malému casteru sa opiera o predné vonkajšie koleso, nie zadné, ako by bolo ideálne. V kombinácii s vysokým ťažiskom aj posedom je to zvláštny a nie sebavedomý jazdný zážitok. Vodič cíti aj pri zákonných rýchlostiach na kľukatej ceste jemnú nedotáčavosť, ktorá ho ťahá von a opretie všetkej tej hmotnosti na predné koleso.
Pre zlepšenie odporúčam Kii do faceliftu práve zvýšiť uhol casteru. Možno tak zmeniť správanie vozidla aby sa oprelo viac o zadné koleso pri prejazde zákruty, vytvorí tiež prirodzene tuhšie a komunikatívnejšie riadenie, takže bude menej potreba ho umelo dotvárať nastavením posilňovača.
Celkovo sa však jedná o veľmi dobré a všestranné rodinné auto pre to, na čo bolo navrhnuté. Miesta ponúka kráľovsky, navyše interiér má veľa tlačidiel, je slušne zhotovený (Slovak Quality) a aspoň za mňa pôsobí šoférskejšie navrhnutý, ako v Tucsone. Jednoducho kompaktné pracovisko vodiča. Silnou stránkou je tiež efektívny motor a dobré vybavenie. Ale to už viete, aj preto máte Sportage doma, či možno objednaný. 😉
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…