Citroën eC4X zanechal po jazdnej stránke veľmi dobrý dojem. Jeho, v automobilovom priemysle úplne špeciálny podvozok po stránke komfortu a rýchlej jazdy po nespevnených cestách nemá konkurenciu. Citroën C4X je tiež relatívne ľahký a aerodynamický, čo ho robí veľmi prijemným spoločníkom na každý deň. V elektrickej verzii ë-C4X je tichým a plynulým, no s Benzínom či Dieselom bude dávať kupujúcemu väčší zmysel.
Citroën C4X je veľmi jasne bratom Peugeot 408, len s typickým Citroën elegantným charakterom. Obidve autá možno karosériou označiť za zdvihnutý Sedan/Sportback, niečo typu Audi AllRoad, teda elegantné štíhle telo, bez komplexu SUV so schopnosťami aj pre zjazdnosť mimo cesty. Citroën C4X je dostupný so širokým výberom pohonov, Benzín, masami obľúbený Diesel, Hybrid a nakoniec aj ako elektromobil ëC4X, ktorý je hlavnou postavou dnešného testu.
Elektrický C4X je možné si zakúpiť v dvoch výkonnostných variantách. Slabšia, ľudovejšia s výkonom 136 koní / 260 Nm a baterkou s kapacitou 50 kWh (použiteľných 46kWh) a dojazdom do 360 kilometrov podľa WLTP. Tá silnejšia potom ponúka najnovší typ elektrického pohonu od Stellantis, známy aj z nového Peugeot e-308, batéria s kapacitou 54kWh (použiteľných 51kWh) a elektromotor s výkonom 156 koní / 270 Nm.
Test dojazdu v reálnych podmienkach
Ako vždy, zobral som teda elektromobil na obvyklý záťažový test pre zistenie skutočného dojazdu vozidla a života s ním. Citroënu v dojazde pomáha na elektromobil relatívne nízka hmotnosť len 1675 kilogramov, čo je pre elektrické auto pôsobivé a taktiež odpor vzduchu s hodnotou 0.29Cx.
Vyrazil som teda z domu so 100%, šiel po kamaráta a vyrazili sme, v nižšom obsadení ako obvykle, tento krát iba dvaja, tiež ako obvykle normálnym ne-elektrickým tempom 125-130 km/h a boli sme zvedaví, pokiaľ ëC4X príde. Pri vonkajšej teplote 5 stupňov celzia nám navigácia vypočítala na ceste do Žiliny jedno dobitie, v Novej Dubnici. A tak sa aj stalo, na toto miesto sme prišli s 20% batérie, na 80% batérie sme tak v ešte chladných podmienkach po diaľnici prešli 179 kilometrov.
Tu stačilo krátke dobitie na len 50kW nabíjačke a kúpenie raňajok. Zostávajúcich približne 60 kilometrov do Žiliny sme začali s 50% batérie a prišli s 15% kontom batérie a spotrebou 22.4 kWh/100km na nabíjačku, kde testujeme maximálny nabíjací výkon. Na rýchlo-nabíjacej stanici by mal byť Citroen ë-C4X schopný prijať 100 kW výkon, čo s najvyššou dosiahnutou hodnotou 96kW dá v ideálnych podmienkach potvrdiť.
Zaujímavým však bolo naladenie správania riadenia batérie vozidla pri nabíjaní, ktoré v Citroëne uprednostňuje čím nižšiu degradáciu batérie z dlhodobého hľadiska pred udržaním vysokého nabíjacieho výkonu po dlhší čas, pretože už pri 67% batérie bol nabíjací výkon 53 kW. Cestu späť, nakoľko je dolu kopcom už ë-C4X zvládol bez dobíjania a to dokonca miestami rýchlosťou 140 km/h. Do Bratislavy sme týmto spôsobom prišli s 10% batérie.
Celková spotreba počas tohto testu sa dosiahla 20.6 kWh/100km, čo je skutočne efektívne. Toto predstavuje matematický dojazd 223 kilometrov na nabitie pri kombinovanej jazde bez kompromisov.
Pruženie C4X je jedinečné a úchvatné
Čo sa C4X ako modelu a auta samostatného týka, tento typ karosérie samozrejme oproti klasickej C4 zabezpečuje lepšie rozloženie hmotnosti s vyššou hmotnosťou predĺženého kufru na zadnej náprave. Po stránke zavesenia C4X používa McPherson vpredu a klasický torzný nosník vzadu. Na prednej náprave je tiež nastavenie casteru v 4 stupňovom uhle pomerne ku stredovej osi kolesa. Zavesenie kolies využíva väčší negatívny odklon na zadnej náprave s minimálnym odchýlením toe-out zlepšujúc trakciu zadnej časti v zákrutách a umožňujúc ťiež sa autu oprieť o zadné vonkajšie koleso, čo je správanie ktoré vodič ocení.
Samotné kolesá a na nich obuté pneu sú nezvyčajného rozmeru 195/60 R18. Takýto rozmer nie je z jazdnej stránky na škodu, znižujúc neodpruženú hmotu v každom rohu. Nevýhodou ktorú v takomto rozmere vnímam je iba vyššia cena samotných pneumatík, nakoľko 195/60 je rozmer najčastejšie sa kupujúci pri diskoch veľkosti 15 a 16 palcov.
Tým najlepším na podvozku a jazdnej charakteristike vozidla je však odpruženie Citroën Advanced Comfort. Jedná sa o jedinečný spôsob odpruženia ktorý si patentoval a využíva výlučne Citroën. Podstata spočíva v hydraulických dorazoch na oboch koncoch tlmiča. Citroëny boli vždy králi komfortu vo svojich triedach, a tak je tomu aj dnes. Komfort, ktorý C4X na ceste po stránke jazdy poskytuje nenájdete u žiadneho z jeho konkurentov.
Pri normálnej mestskej jazde a zmenách úrovne vozovky pritom pôsobí vcelku normálne s dobrou spätnou väzbou. Príde však väčšia priečna nerovnosť, hrboľ či výtlk a táto technológia očarí pohltením prekážky akoby tam ani nebola. Autu som dal dokonca zabrať na hrboľatej šotolinovej poľnohospodárskej ceste a jeho filtráciou povrchu som bol totálne odrovnaný, s narastajúcou rýchlosťou to bolo čím viac ako ísť po úplne rovnom povrchu. V tomto ohľade je C4X so zvýšeným podvozkom ideálnym spoločníkom na výlety, a človek má z tohto podvozku až pocit, že mu snáď ani nedokáže ublížiť.
Absolútne brilantné.
Dlhší zadok=Väčší kufor
Ďalšou výhodou C4X a jej predlženého zadku je väčší batožinový priestor o hodnote 510 litrov a 1360 litrov po sklopení zadných operadiel. Piate dvere sú ako vždy pri sedanoch ľahučké na ovládanie aj malíčkom, čo je z každodenného hľadiska príjemné. O pár centimetrov vopred v aute, na zadných sedadlách majú aj vysokí cestujúci tak akurát miesta spoločne s primeraným komfortom. Dva USB-A konektory na nabíjanie, výduchy ventilácie nad nimi a nechýba ani stredová lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Pohodlie na trasách celej osádke spríjemňujú aj mäkkučké Advanced Comfort sedadlá s pohodlným sklonom operadiel.
Aký motor zvoliť?
Testovaný exemplár bol vybavený slabším elektromotorom o výkone 136 koní a 260 Nm. Toto predstavuje pomer 84 koní/tonu, čo je nie je veľa, a vozidlo tak vďaka okamžitej sile elektromotora pôsobilo slušne dynamické len v režime SPORT, v ktorom som ho z tohto dôvodu aj používal, inak je táto motorizácia skôr pre pokojných šoférov. Odporučil by som preto siahnuť po silnejšej variante. Tými najideálnejšími ku C4X však budú benzínová aj dieselová verzia s výkonom 130 koní a až 8-stupňovým automatom AISIN zaručujúc komfort a nízku spotrebu na dlhých diaľničných presunoch.
Záver
Zhrnutie C4X? Je to praktickejšia verzia Citroën C4 s väčším kufrom, ideálnejším rozložením hmotnosti pre lepšie lepšie jazdné vlastnosti a rovnako úchvatne komfortným podvozkom Citroën. V oblasti podvozkového komfortu je dominanciou vo svojej triede.