Novinky

Škoda Fabia RS Rally2

S predstavením novej Škody Fabia RS Rally2 si pripomenieme aj históriu športových škodoviek zo sveta rally pretekov.

Trochu dejepisu

Naša takmer domáca a obľúbená Škodovka preteká už vyše 120 rokov. S terénnymi pretekmi začala už v 60.rokoch s modelmi Octavia a 1000MB v nižších kategóriach. Väčším skokom bol model 130RS, ktorý dosiahol prvenstvo na Rally Monte Carlo 1977 vo svojej triede. Okrem terénu sa darilo 130-ke aj na okruhoch. 130RS po takmer 10 rokoch nahradil model 130LR.

130LR bol postavený podľa nových pravidiel legendárnej skupiny B (Group B). Popri oturbených monštrách s výkonom cca 600 koní štartovala aj skromnejšia škodovka. Malý motor 1,3 s výkonom 130 koní spolu s nezvyčajne nízkou váhou 730kg zabezpečilo výbornú obratnosť a ovládateľnosť. V roku 1986 na Rally San Remo sa umiestnila česká posádka na celkovom 6.mieste. A na Turkish Rally 1986 dokonca škodovka zobrala celkové víťaztvo v rukách rakúskej posádky a porazili aj vozy ako Renault 5 Turbo, Peugeot 205 Turbo 16, Audi Quattro a MG Metro 6R4!!

V rokoch 1989, 1995 a 1997 boli predstavené 3 rally autá s pohonom prednej nápravy. A to postupne: Favorit, Felicia Kit Car a Octavia Kit Car. Tieto cenovo nenáročné pretekárske vozy boli veľmi podobné svojim cestným súrodencom, a aj napriek tomu boli úspešné vo svojich kategóriach. Známi pretekári Tiff Needell a Stig Blomqvist dokonca pretekali na Felícii Kit Car.

V roku 1999 Škoda predstavila prvú pretekársku Octaviu WRC s pohonom 4×4. Konečne škodovka, ktorá dokázala konkurovať aj špičke rally. Octavia WRC mala pod kapotou 2-litrový turbo motor s výkonom 300 koní, 600Nm a sekvenčnú prevodovku.

Po Octavii WRC postavila Škoda postavila ešte Fabiu WRC, to boli jediné vozidlá značky, ktoré súťažili v najvyššej kategórii WRC. Fabia WRC viac menej prevzala pohonnú jednotku z Octavie WRC. Za volant sa posadil aj legendárny rally jazdec Colin McRae a debutoval čech Jan Kopecký.

Rally Fabia včerajška

S príchodom druhej generácie Fabie, bola predstavená aj rally verzia Fabia S2000 postavená a navrhnutá podľa pravidiel kategórie Super 2000 Rally. To znamenalo atmosférický 2-liter s výkonom 280 koní, stály pohon 4 kolies a minimum elektronických pomocníkov.

Tretia generácia pretekárskej Fabie presedlala na kategóriu WRC2 a vrátilo sa aj preplňovanie. Novým motorom bol EA888 s objemom 1.8, ktorý sa musel zmenšiť na objem 1.6. Fabia R5 dostala turbo z Audi S3, vďaka ktorému mala výkon 285 koní a 420Nm. 5 rokov po sebe sa podarilo Fabii R5 vyhrať a získať titul v triede WRC2. Od 2015 do 2019, a ešte jeden titul v roku 2021.

„Zákazníci ŠKODA Motorsport si zaobstarali cez 450 vozidiel, ktoré v súťažiach po celom svete nazbierali do začiatku mája pri 13 091 štartoch neuveriteľných 4 186 pódiových umiestnení, z toho 1 714 víťazstiev, vrátane štyroch triumfov v slávnej Rallye Monte Carlo.“

Rally Fabia dnešných dní

A konečne sa dostávame k najväčšej novinke značky Škoda. Je ňou Fabia RS Rally2. Pri najnovšej Fabii motor pochádza z jednotky 2.0 TSI a opäť bol upravený a zmenšený na objem 1620ccm. Dosahuje aj vyšší výkon a krútiaci moment a to 291koní a 430Nm. To už je blízko starej Fabie WRC.

Fabia RS Rally2 prenáša výkon pomocou 5-stupňovej sekvenčnej prevodovky a predného a zadného mechanického nápravového diferenciálu. Na lepší a rýchlejší prejazd zákrut využíva nová Fabia elektrohydraulické ovládanie medzinápravovej spojky. To sa aktivuje zatiahnutím ručnej brzdy a v tej chvíli umožní rozpojiť prednú alebo zadnú nápravu podľa potreby.

Na rozdiel od cestnej Fabie, ktorá má v predu MacPherson nápravu a vzadu tuhú nápravu, má pretekárska Fabia na prednej aj zadnej MacPherson. Rally Fabia využíva dve sady kolies a brzdných kotúčov. Na cestných etapách má 18 palcové disky a kotúče majú priemer 355mm vpredu a 300mm vzadu. Pri šotolinových etapách má 15 palcové disky a 300mm priemer všetkých kotúčov.

Ako aj pri Fabiach minulých tak aj táto najnovšia bude cenovo výhodná na pomery pretekárskych áut a určite priláka aj mnoho súkromných tímov, ktorý s ňou budú pretekať a vyhrávať. Nám v Upshifteri by sa páčila aj cestná RS verzia, ktorá už nejaký ten rok chýba.

Zdroj: ŠKODA

Martin Pipaš

Recent Posts

Toto auto je úžasná platforma na „Sprav Si Sám“ Elektro HOT-HATCH – MG4 XPOWER

MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…

6 dní ago

2024 MAZDA 2: Najšoférskejšie auto v triede! – TEST

Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…

7 dní ago

MAZDA 2 HYBRID Facelift: V Taliansku – TEST

Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…

1 mesiac ago