Škoda Fabia Ambition: Oplatí sa v nižšej výbave?

UPSHIFTER RATING: 7/10

Cena modelu od: 12 990€

Čo sa nám páčilo:

dizajn auta; efektívnosť aj postačujúca dynamika tejto verzie trojvalca; typicky priestranný kufor aj pohodlné sedenie vzadu

Čo chce vylepšiť:

nezmyselné ovládanie klimatizácie, v porovnateľnej výbave možno nájsť dostupnejšie alternatívy

Môj prvý kontakt s novou Fabiou je práve v tejto strednej výbave, Ambition, ktorá bude pravdepodobne to najviac kupovanou. No otázka, ktorá mi pri jej používaní a pocitoch vstúpila do hlavy. Oplatí sa, alebo by som radšej ušetril a kúpil si Daciu Sandero?

Dacia Sandero je pekné malé auto, treba však bez váhania povedať, že Fabia je krajšia. Má krásnu papuľku a LED svietenie aj vzadu. Taktiež má najlepšiu aerodynamiku v triede, a aj táto nižšia verzia má pravé prieduchy na krajoch nárazníkov, ktoré optimalizujú vedenie vzduchu.

V čom je Sanderu nová Fabia Ambition veľmi podobná, je pocit v interiéri. Použité sú tu tvrdé plasty, jediným živým prvkom tu je typická lišta Fabie prechádzajúca aj cez výduchy ventilácie.

Pravda je, že spracovanie niektorých dielov je lepšie. Napríklad panel ovládania klimatizácie pôsobí rovnako „fancy“ ako vo vyšších výbavách, aj displej rádia má lepšiu kvalitu ako v Dacii, čo by som aj očakával. Čo sa však týka napríklad madiel dverí, tie pôsobia jemnejšie ako na Dacii, na vodičových dverách aj bolo možné stlačiť dve polky plastu, z ktorého sú spojené.

Ku klimatizácii však musím povedať, že Fabia má to najhlúpejšie ovládanie klimatizácie aké som za môj nie tak dlhý život videl v aute. Jediné čo sa dá ovládať na hardvérovom paneli je teplota vo vozidle. Pre všetko ostatné sa treba prekliknúť tlačidlom pod otočným ovládačom (viď foto) do Menu na displeji, a spraviť to v ňom, pričom na našich rozbitých cestách trafíte zvýšenie rýchlosti ventilátora na 350 000 krát. Nevidím jediný dôvod prečo nemohli tlačidlá Menu a OFF pod ovládačmi teploty nahradiť ovládaním rýchlosti ventilátora. Toto riešenie určite nie je Simply Clever, ako sme u Škody zvyknutí, ale skôr Simply Annoying.

Sedadlá sú látkové, nešportové, takže nemožno čakať výraznejšiu bočnú oporu. Samotný posed vodiča, treba povedať, je v Sandere dokonca prekvapivo lepší. Nižší a radiaca páka je umiestnená bližšie a vyššie, takže je radenie príjemnejšie. No samotný tvar páky a zhotovenie má už zase lepšie a kvalitnejšie Fabia.

V oblasti jazdy Fabia používa zavesenie McPherson vpredu, polo-nezávislé vzadu. Vinuté pružiny na oboch nápravách. Testovaný model Ambition jazdil na 15 palcových kolesách s pneumatikami 195/55 R15. Boli to zimné Goodyear UltraGrip 9+.

Pre každodenné jazdenie je podvozok Fabie IV. generácie skôr komfortným. Auto si však zachováva nie najpohodlnejšie držanie tela pri jazde cez nerovnosti. Nemá taký ten plavný, vznášajúci sa spôsob prejazdu cez zlomy na ceste, ako niektorí konkurenti. Ale kopíruje ich, no vďaka širokým bočniciam pneumatiky je jazda cez priečne zlomy v ceste komfortná.

V mestskej premávke je neduhom naladenie spojky, v ktorej takmer je slabo cítiť bod záberu, čo môže miestami robiť problémy pri rozjazdoch a treba si na to zvyknúť.

Čo ale je aspekt, ktorý ako majiteľ určite oceníte je spotreba. Aj napriek len 5 prevodovým stupňom zvláda nová Fabia diaľnice za 5.9 l/100km (pri 130 km/h točí 3000 otáčok). Mesto za 5.5 a mimo neho za fantastických 4.3 l/100km. Dokonca aj dlhšia no kľudne prejdená trasa, kombinácia diaľnica, okresná cesta vyšla s výsledkom 4.4 l/100km.

To znamená, že 100 kilometrov jazdy vyšlo 7.48€ pri aktuálnej cene benzínu 1.70€/l. Benzínová nádrž má 40 litrov, takže jej naplnenie by vyšlo na 68€.

Ale jazda samotná, keď si s Fabiou chcete schuti zajazdiť? Na finálny názor ešte treba skúsiť vrcholnú verziu, s iným rozmerom kolies aj pneumatikami, pretože testovaný Ambition jazdne nebol zďaleka taký dobrý ako jeho konkurenti, ktorých sme mali možnosť si vyskúšať.

Posed je vyšší ako u niektorých konkurentov. Kokpit vodiča nepôsobí práve kompaktne a pohodlne pre jazdenie. Prevodová páka je tak trochu ďaleko od ruky, pocit pri radení nie je práve najvhodnejší pre rýchlosť radenia, síce samotné dráhy prevodovky sú primerane krátke.

Riadenie je precízne a presné, no nie práve komunikatívne.

Pri prejazde zákrut možno z Fabie cítiť veľmi dobrú štrukturálnu tuhosť a ostrý predok. Zadná náprava auta si však na priečnych zlomoch v zákrute rada odskočí na kávičku podobným charakterom ako Citroën C3. V tomto ohľade nie je podvozok Fabie tak sebaistý, ako má napríklad Renault Clio, ktorého zadná náprava je na túto kategóriu až príliš istá, nudne priistá. S Fabiou si tak možno užiť aj nečakané menšie odskočenia, ktorým treba dať kontru, čo je zase zábavný faktor.

Pod kapotou testovanej Fábči je motor 1.0 TSI s výkonom 110 koní (5500 ot.) a 200 Nm (2000-3000 ot.). Charakter motora je živý, najvýraznejšie ožíva práve medzi 2300-3200 otáčkami, potom už je to trochu menej živelné. Treba však povedať, najmä kritikom malých objemov, že tento motor Fabii postačuje. Nemá problém zrýchliť na 160 km/h, s 1212 kilogramov ťažkým autom nie je problém predbiehať. Na tak malý motor veľmi slušné. Brzdy sú dobré, dostatočne silné, s dobrým pocitom na pedáli a zadok pri tvrdých brzdách rotuje minimálne.

Treba podotknúť, že Fabia sa v tejto testovanej konfigurácii nemohla ukázať naplno, aj preto je jej jazda podobná skôr komfortnému Citroën C3 alebo dostupnejšej Dacii Sandero.

Po praktickej stránke ponúka kufor s objemom až 380 litrov a širokým nakladacím otvorom, pod jeho podlahou nájdete rezervu (čo je skvelé) a sedenie vzadu aj pre dve dospelé osoby. Zadné sedáky sú tiež vykrojené do hĺbky, takže sa príjemnejšie sedí zadným pasažierom a v zákrutách sa nešmýkajú, detail, ktorý väčšina konkurencie neponúka. Tiež majú k dispozícii aj výduchy ventilácie.

Na koniec však treba povedať, že Fabiu by si pre férovosť bolo treba vyskúšať v lepšej výbave, tak ako jej konkurentov, aby bolo vidno, či sa im skutočne dokáže rovnať, alebo je dokonca lepšia.

Čo sa týka jednoduchšej výbavy Ambition, je bližšia práve Dacii Sandero. Ak pre Vás nerobí problém zaplatiť o 2000€ viac za Škodovku, siahnite po nej.

Je to medzi nimi vyrovnané, niektoré veci má lepšie Fabia (lepšia torzná tuhosť auta, 90 verzus 110 koní, spracovanie niektorých častí interiéru), iné zase Sandero (6-stupňová prevodovka vs. 5 stupňov vo Fabii, lepšia cena, podobne zhotovený interiér, bezkáblový Apple CarPlay, Navigácia (aj keď jednoduchá))

Related posts