„Na Seate Leon ST nás zaujala najmä príkladné váhové vyváženie spojky, radiaca páka, posed aj chytľavý dizajn. Je to veľmi dobré rodinné auto. Ale čo sa podvozka týka, je sebaistý, no je až príliš vážny.“
Seat Leon je v akutálnej generácii jednoznačne najkrajším autom stojacim na podvozku novej generácie VW Golf. Aj nádherný, príťažlivý dizajn, spojený s kvalitou nie výrazne nižšou, ako v prípade Golfu alebo Octavie, no zároveň tým, že je z trojice najvýhodnejší prispelo k tomu že bol zvolený za najlepšie auto v európe na kúpu v zmysle pomeru cena/kvalita/úžitok. Auto, ktoré sa dostalo do našich rúk tento týždeň nie je typická novinárska verzia v takmer plnej palbe, namiesto toho je vo výbave, v ktorej Seat očakáva najčastejšie objednávky na Leon.
Pod kapotou sa nachádza koncernová 1.5 TSI, bez prívlastku e alebo plug-in. Čisto benzínový turbomotor s kódovým označením EA211 Evo, ktorý tu už nejaký čas existuje. Maximálny výkon tejto slabšej verzie je 130 koní, s krútiacim momentom 200Nm dostupnými v širokom rozsahu 1400-4000 otáčok za minútu. Motor taktiež disponuje aktívnym vypínaním krajných valcov pri ustálenej rýchlosti.
Čisto benzínové agregáty sú v novom Leone spárované výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá posiela všetok krútiaci moment na predné kolesá. Vyznačuje sa krátkou, do dlane padnúcou radiacou pákou a krátkymi, presnými dráhami. Kombinovaná je so spojkou, ktorá je výrazne príjemnejšia, ako tá pritvrdá v Octavii. Táto kombinácia zabezpečuje pohodlie a radosť z vlastného radenia si rýchlostí.
Seat Leon je postavený na platforme MQB Evo. V oblasti podvozku využíva predné zavesenie typu McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorom. Zadná náprava sa spolieha na viacprvok, teda Multilink s vinutými pružinami a bez stabilizátora.
Náš biely Leon prišiel trochu prekvapivo vybavený 18-palcovými diskami Performance, tie k ostatnej výbave nášho vozidla v konfigurátore nepasujú. Disky samotné sú dostupné za príplatok 627 eur. Obúvajú pneumatiky s rozmerom 225/40 R18. K danému rozmeru nemáme výhrady, určite by sme nemenili za menší rozmer. V čase testu boli obuté pneumatiky Continental TS850P. Vynikajú najmä v priľnavosti na snehu a mokrom povrchu, vysoká je aj ich miera ovládateľnosti a spätnej väzby.
Pre nadchádzajúcu letnú sezónu odporúčame prémiovejšie touring plášte ako Michelin Pilot Sport 4/4S, Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 alebo čistú novinku Continental ExtremeContact Sport, ktorá ešte síce nie je etablovanou, očakávanie od nej sú však skutočne vysoké.
Seat Leon ST v tejto výbave váži 1376 kilogramov, čo je v dnešnej dobe na tak veľké auto skutočne pozitívne číslo. Na ubrzdenie tejto hmotnosti slúžia ventilované kotúče s veľkosťou 288mm vpredu, a konvenčné 272mm kotúče vzadu.
Brzdy sú na rodinné auto skutočne dobré. Brzdový pedál je pocitovo dobre vyvážený, s veľmi dobrým kompromisom medzi tuhosťou a citlivosťou. Ich brzdná sila je na veľkosť auta dostatočná, aj pri prudkom brzdení si auto zachováva ustálenú siluetu t.j. zadok zostáva pekne v jednej línii. Čo je na jednej strane uisťujúci pocit, na tej druhej, uberá zo šoférskeho zapojenia sa do jazdy.
Vecou, ktorá sa nám páčila bola „staromódna“ jednoduchosť. Žiadne jazdné režimy na výber, žiadna batéria vzadu alebo elektromotor. Pri priamočiarej dynamike stotridsať koňový motor zrýchli Leon na stovku za 9.2 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla 214km/h je presná, ďalej už vozidlo s touto výkonovou špecifikáciou nestačí.
Predbiehanie s prázdnym autom, nepredstavuje žiaden problém, avšak pri plne naloženom vozidle už je cítiť potrebu viac koníkov pod kapotou. Diaľničná jazda je v poriadku, aj na 6 prevodovom stupni dokáže auto bez problémov zrýchliť v prípade zbrzdenia pomalšou premávkou v ľavom pruhu.
Komfort:
Pri otázke komfortu na našich cestách by človek pri pohľade na 18-palcové disky konštatoval nekomfort. Realita je však svetlá. Leon jazdí aj s 18-palcovými diskami, dokonca aj na miestami dobitých bratislavských cestách príjemne. Jazda nie je prehnane tvrdá. Vysoká je aj úroveň zvukového komfortu, na kabíne panuje aj pri diaľničnej rýchlosti realtívny kľud. Motor točí pri 130km/h métu 2900ot/min.
Zábava:
Jazda po známych okreskách odhalí skutočne sebaistý, popri tom, trochu nezáživný podvozok. Vodič zažije veľmi dobrý kompromis medzi tuhosťou a plavnosťou s priklonením sa k tuhšej, športovejšej jazde. Náklony karosérie pri prudkých zmenách smeru nie sú výrazné, takže celková agilita získava plusové hodnotenie. Zadná náprava takmer vôbec neprotestuje, poslušne nasleduje mienený smer jazdy, čo je zároveň aj jej negatívom, pretože uberá z pocitu kontroly nad vozidlom. Aj vďaka správnemu rozmeru pneu, nie je nedotáčavosť prednej nápravy výrazná. Kvitujeme aj možnosť vypnutia stabilizácie, ktorá sa nezapne automaticky pri šmyku tak, ako u niektorých konkurentov.
Výkon 130 koní je dostatočný pre samostatné vyšantenie sa rodiča, aj predbiehanie. Motor je vďaka širokému rozsahu dostupnosti krútiaceho momentu pružný. Na dnešnú dobu plnú ekologickejších noviniek potešil aj pekný benzínový zvuk, s hlasitosťou tlmenou turbodúchadlom.
Pochváliť si zaslúži aj skutočne krásne riadenie, je primerane tuhé, s dobrou spätnou väzbou, na druhej strane by sme si priali, aby bolo jemne ostrejšie/živšie v počiatočnom štádiu. Volant je vyhrievaný, s tenším priemerom venca, zato športovejším tvarovaním vnútornej časti. Jeho multifunkčnosť a rozloženie tlačidiel je podobné ako u koncernových súrodencov. Možno mu preto vytknúť otočné ovládače, ktorými vodič občasne nechcene najmä pri manévrovaní prepne napríklad rádiovú stanicu.
Kým sedadlá v tejto výbave nie sú športové, v oblasti zadku a vrchného chrbátu sa o ne možno fajn oprieť. Ich ľahký šedý farebný poťah dodáva interiéru svetelnosť a ľahkosť. Posed za volantom dotvára dobrý pocit z vozidla. Na pomery triedy sa sedí dostatočne nízko, nižšie ako u niektorých konkurentov, čo je dobre. Ako negatívum možno spomenúť stredový tunel, rozširujúci sa pri spoji s prístrojovou doskou, preto z počiatku môže zavadzať kolenu pravej nohy. Na stredový tunel sa dá pekne položiť ruka, držiaca chutnú radiacu páku, blízko ktorej sa nachádza aj štartovacie tlačidlo. Jeho umiestnenie je originálne, jednoduchšie na dosah a znovu dodáva na pocite športového charakteru.
Motor 1.5TSI je skutočne hospodárnou pohonnou jednotkou disponujúcou aj systémom ACT, teda vypínaním dvojice valcov pri ustálenej rýchlosti do 130km/h. V našom prípade sa jednalo o vozidlo s najazdenými 3800 kilometrami, prakticky bolo teda ešte v zábehu. Aj napriek tomu sme dokázali dosiahnuť priemernú spotrebu 6l/100km. Pri tej dynamickej stúpla spotreba na 7.5l/100km. Palivová nádrž ponúka kapacitu pre 50 litrov benzínu. Pri takto výborných číslach v zabiehajúcej fáze motora, je pohľad na hospodárnosť do budúcna skutočne pozitívny.
Podmienky na sedenie v Leone ST sú skutočne priestorné. Vzadu sa sedí pohodlne, miesto si nájdu aj urastení jedinci, to aj čo sa týka priestoru nad hlavou. Pre zadných pasažierov je k dispozícii aj sklopná stredová lakťová opierka s dvojicou integrovaných držiakov na poháre. Taktiež majú k dispozícii samostatné výduchy klimatizácie aj s ovládaním požadovanej teploty pre zadnú časť kabíny.
Pre dobíjanie zariadení slúži dvojica USB-C konektorov vzadu aj vpredu, ku ktorým možno zniesť kritiku. Samozrejme, počet zariadení s USB-C sa rozširuje, prevažná väčšina ľudí však stále používa klasický USB konektor, a tak je problém si v aute pripojiť telefón na Apple CarPlay, prípadne nabíjanie. Z tohto dôvodu by bol aspoň jeden klasický USB-A vstup dobrým riešením.
Čo sa rodín týka, auto ponúkalo možnosť ukotvenia až troch autosedačiek. Dve vzadu, a jedna na predné sedadlo spolujazdca. Batožinový priestor ponúka objem 620 litrov, ktorým sa radí priamo medzi súrodencov Golf so 611 litrami a Octaviu Combi so 640 litrami. Takže ponúka výborný kompromis. Na krajoch sú dve organizačné schránky, na oboch stranách háčiky a madlá pre jednoduché sklopenie zadných operadiel, taktiež jedna 12V zásuvka a pod podlahou sa nachádza tiež rezervné koleso. Sklopením zadných operadiel vznikne úložný objem 1600 litrov s rovnou podlahou. Nakladací otvor je vďaka koncepcii vozidla, keďže je kombi, rozsiahly.
Tak ako je v koncerne zvykom, aj Leon pobral interiér, ktorým digitalizácia spláchla tlačidlá zo stredovej časti prístrojovej dosky, zostal len vyčnievajúci displej spolu s výduchmi ventilácie. Čo na jednej strane prispelo k vizuálnej jednoduchosti a ľahkosti v kabíne. Na druhej strane značne ovplyvnilo prístup k jednotlivým funkciám, k horšiemu.
V tomto prípade je auto osadené menším stredovým displejom systému Seat FullLink, so skutočne širokými okrajmi. Cez displej sa teda ovláda všetko, od klimatizácie a jej spôsobu prístupu do kabíny, cez vyhrievanie sedadiel či volantu po ovládanie bezpečnostných systémov. Po nasadnutí a naštartovaní treba vždy počkať na spustenie a načítanie systému a až potom sa preklikať k vypnutiu otravných systémov ako Start&Stop alebo Lane Assist. Zaberá to kus času, a v prípade ovládania počas jazdy aj pozornosť.
Inak je interiér typicky kvalitne zhotovený. Aj napriek nižšej výbave tu možno nájsť aj mäkčené plasty, nie však v takej miere ako pri VW Golf. Radosť nám spravili aj klasické analógové budíky pred vodičom spolu s malým prehľadným informačným displejom medzi nimi. Svetlá a vyhrievane zadného okna sa neovládajú páčkou, namiesto toho dotykovou plochou s naľavo od volantu. Funguje dobre, aj keď miestami vyvoláva pocit potreby skontrolovať, či sme pri jazde na hrboľatej ceste v hmle nechcene nezvolil iný typ svietenia.
Testované vozidlo vo výbave Style s príplatkovými diskami vyjde na 24 284 eur, čo je skutočne dobrá cena. Pre zhrnutie, výbava zahŕňa vyhrievanie volantu aj predných sedadiel, trojzónovu klimatizáciu, asistenčné systémy aj adaptivny tempomat, predné LED svietenie do hmly aj zadné parkovacie senzory. Výbava nie je rozsiahla, ale zahŕňa všetko, čo človek v roku 2021 vyžaduje a potrebuje.
Hlavnými konkurentmi sú:
Volkswagen Golf Variant, ktorý v podobnom stave vyjde na 28 070 eur. Toyota Corolla Touring Sport ponúka aj hybridný pohon za 27 570 eur.
Na podobnej cenovej hladine, t.j. okolo 24 000 nájdeme Opel Astra ST za 24 770 eur, Renault Mégane GrandTourer za 24 150 eur alebo Kia Ceed SW so 160 koňmi za 25 180 eur.
Výhodnejšími sú Hyundai i30 Combi za 21 580 eur, respektíve dosluhujúca generácia Peugeot 308 SW za 19 850 eur.
Seat Leon SportsTourer je skutčne výhodným rodinným autom. Ponúka výborný vzhľad, príkladné spracovanie aj sebaistý, i keď trochu nezáživný zážitok z jazdy. Obsahuje však prvky, ktoré pridávajú dojem športovosti. S testovaným motorom je na hrane medzi OK a chcelo by to viac koní, pri naloženom aute, taktiež nie sme práve zástancami plne digitálneho ovládania. Celkovo je to ale veľmi dobré auto, pre nás novinárov, v dobe pretláčania zelených pohonov s 1-stupňovými prevodovkami aj trochu ako motoristická očista.
Svoj Leon ST si môžete nakonfigurovať tu:
Nový Leon Sportstourer (seat.sk)
MG4 XPOWER je rapídne rýchly v priamke, ostatné aspekty hot-hatchu však absentujú. S niekoľkými úpravami…
Malé autá súčasnosti sú brilantné, a vôbec to s nimi, a ich budúcnosťou nevyzerá zle.…
Uz to nie je len Toyota Yaris. Dizajnom a nastavením podvozku sa jedná o Mazdu.…